Jump to content

12,7 187 402m bra eller inte.


Recommended Posts

Var i Piteå och körde lite strippen och fick följande tid. 12,709 187km/h. 60 fot 1,986/ 201m 8,362 142 km/h. Fakta om bilen 1500kg tom, manuell låda, 351cl bromsad 470hkr,4,56:1 i bakaxeln och 5 år gamla Bf Goodrich Drag radials. Frågan är ska man vara nöjd eller inte. :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog du ska vara relativt nöjd. Hastighet på både 201 och 402 visar att du har bra med effekt, tiderna visar dock att du har en del att göra med fästet. Så tolkar iaf jag det. Som jämförelse kan vi använda några av mina egna siffror, där jag har ett fungerande chassi men ingen effekt. Redan på 60foten är du 3/10 efter min, o på 201 är du nästan 1/10 efter, MEN du har 12km/h högre hastighet, vilket tyder på att fästet, eller växlingarna... är ditt stora problem.

Med tanke på val av utväxling så verkar du lite seriös med racingen, så prova med att byta däck till början med. Vad är gjort med chassit?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Chassit är uppsatt för att svänga och kränga. Ställbara koni runt om, sänkt, krängningshämmare grov som räls både fram och bak samt hårdare fjädrar. Bilen går mest på gatan. Gillar att skrämma slag på dom som tror att jänkare bara går rakt fram. Har funderationer på ett strokerkit på 408cui. Lustgas är det som ger mest bang for the buck, men jag vill ha kraften direkt via pedalen inte vara skruva på nån kran eller så. Jag vet att den åsikten kan anses vara smålöjlig men jag kanske ändrar mig sen är dessutom lite rädd att motor ska hoppa i småbitar ifall man skjuter på 150 hkr gas.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste en test i senaste Mustang &Fords och där hade dom jämfört tiderna för 68-428CJ, 71-Boss 351, Boss 429 och 429CJ och jämfört med det så är det mycket bra. Din bil går ungefär 1 sekund snabbare på 400m, men då har du nog bättre däck.

Kul

MVH

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Chassit är uppsatt för att svänga och kränga. Ställbara koni runt om, sänkt, krängningshämmare grov som räls både fram och bak samt hårdare fjädrar. Bilen går mest på gatan. Gillar att skrämma slag på dom som tror att jänkare bara går rakt fram. Har funderationer på ett strokerkit på 408cui. Lustgas är det som ger mest bang for the buck, men jag vill ha kraften direkt via pedalen inte vara skruva på nån kran eller så. Jag vet att den åsikten kan anses vara smålöjlig men jag kanske ändrar mig sen är dessutom lite rädd att motor ska hoppa i småbitar ifall man skjuter på 150 hkr gas.

Nästa gång du får möjlighet så släpp dämparna fram helt, å har du dubbeljusterbara så släpp åtminstone på expansionsdelen. Släng sen väck den främre krängningshämmaren, eller iaf släpp den i ändarna. Bak kan du sätta dämparna till medium, och behåll krängningshämmaren.

Lustgas är väl en relativt enkel effekthöjare, men jag är lite allergisk mot den precis som du. Ett ständigt meckande med värmare, tubtryck, fukt i system osv. Stroker är coolt men dyrt! Har du inte funderat på överladdat med en liten centrifugalkompressor eller nåt? Såg ett lite ballt klistermärke på en lightning i usa för nåt år sedan där det stod:

"Happiness is being stroked and blown!!" Översättningen får ni själva göra, då den kan tolkas på lite olika sätt... :D

trevlig midsommar!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Förresten, kan man svänga går det inte tillräckligt fort!!

Då jag hade tänkt bli lite äldre än vad jag är så kan det vara så att det kan vara lite fegt ibland men ändå ganska kul att svänga och kränga. Den meningen skulle ha platsat hos vilken riksdagskille som helst :D . Har funderat på kompressor ett antal gånger men verkar vara lite småknepigt att få det bra och driftssäkert, är dessutom inte helt gratis det heller. Dessutom så har jag för hög komp för att börja ladda på med kompressor. Skule man gå den vägen så tror jag att det blev en 351W med insprutning. Har funderat på att köra på midnight sun i Piteå men då man är helt ny på detta så är det fler än ett frågetecken att bena ut. Enligt vad jag förstått så är det bäst att köra Bracket, men det blir svårt att sätta jämna tider då jag bara är intresserad av att köra så fort som möjligt. Hellre än bra 12,0 repa och utkastad än tre jämna repor. Mottager tacksamt tips angående vilken klass man kan tänkas köra i ochsåvidare. Blir det körning av så ska jag testa dina tips. Har du någån aning om vilken tid man kan tänkas sätta med den effekt jag har. Har letat efter "moroso stickan" men inte hittat nåt.

Link to comment
Share on other sites

Du bör kunna åka mycket låga 11 or eventuellt en mycket hög 10 men då måste du jobba ordentligt med chassit och dessutom få till rätt utväxling både i bakaxel och växellåda matchande dina slicks. 5 år gamla däck är i princip värdelösa.

Passa på och kolla in stock klasserna, det är därifrån du kan lära dig vad som krävs på din bil för att få till tiderna både med chassi och transmission.

Var glad att du har så mycket pulver som du har i din motor, ägna tid och pengar på övrigt så kommer du att få se hur fort det går att åka utan att ha 500hästar under huven :)

Link to comment
Share on other sites

Du bör nog kunna kapa 0,7 - 0,9 sek med den sluthastigheten om du har gatchassi för raktframkörning, och kanske 0,5-0,7 med kurvtagningschassi, åtminstone om man kunde justera dämparna och släppte på krängningshämmarna... Uppsättning för dragstrip kapar nog ännu mera. En 11,0 kan nog vara lite knepigt med 470 kusar och 1500 kg + chaufför.

Släpp inte loss dämparna framtill, det KAN börja gunga okontrollerat, och du kommer också att ha ett högre luftmotstånd när du åker ner mot mål. Montera hellre justerbara.

Hur bra är du på stickshift? Generellt är en rätt preppad strumpebandslåda kvickare på 400 m än en manual, speciellt när det börjar dra ihop sej till hästkrafter.

Gasoline is for cleaning, alcohol for drinking, nitro is for driving....säjer dom :--

Link to comment
Share on other sites

Det går att åka 10.9x med 508 hästar och bil med förare på en vikt av 1615 kg. Men nu är det ju inte bara hästarna som räknas detta var ju med en 428. Tilläggas bör att det var fullt möjligt att åka 10.6x om allting stämde med denna kombo.

Men detta var ju i en bil byggd för ändamålet, vid närmare eftertanke så är nog ett realistiskt mål utan drastiska ombyggnader en hög 11.

Link to comment
Share on other sites

Det går att åka 10.9x med 508 hästar och bil med förare på en vikt av 1615 kg. Men nu är det ju inte bara hästarna som räknas detta var ju med en 428. Tilläggas bör att det var fullt möjligt att åka 10.6x om allting stämde med denna kombo.

Men detta var ju i en bil byggd för ändamålet, vid närmare eftertanke så är nog ett realistiskt mål utan drastiska ombyggnader en hög 11.

Allt är spekulationer, men en bil byggd för dragrace är en helt annan sak än en bil som främst framförs på gatan. Man kan inte jämföra med Stockers eller SS-bilar.

EX:

Hade, då det begav sej, ett tag en 364 cid motor i en 100% gatbil (-66 Dart), den gick 11,66@ 181km/h (om jag minns rätt) på 1370 kg. Utväxling 4.11 eller 4.56, minns inte riktigt säkert här.

Använde samma motor senare i ett chassi för strippen, Det enda som gjordes var ett kambyte, annan turbin, kanske högre utväxling (p.g.a. högre däck), vikten ner till kanske 1100 kg och kortare hjulbas. Då brände den till med 9,8 sek, sluthastighet minns jag inte.

En hög 11 torde inte vara så svår att nå med en 351, det gäller att komma iväg med bilen från granen.

60 ft. tiden är hög. Eventuellt försvinner effekten i ett mjukt chassi, eller så spinner det i starten för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tacksam för alla tips och råd som strömmar in. Kan påpeka att jag hade kanske ett startvarv på ca: 2000. Var hyfsat nervös så jag var glad att jag inte fick motorstopp. Ska försöka ta mig iväg på nån fler tävling och testa. Växlade ganska försiktigt då jag har lite problem både med koppling samt synkringar på 2:an och 3:ans växel. Skulle jag bara åka rakt fram skulle jag bytt till automat för länge sedan. Som jag brukar säga: Jag vill KÖRA bil inte ÅKA bil.

Link to comment
Share on other sites

Man får i allmänhet en lite bättre sluthastighet med manual än med en automat i motsvarande bil. Det gäller dock att vara brutal i växlingarna och anpassa startrpm enligt fästet. Och hoppas att knutkorset håller....

Du bör kanske besluta dej om du vill ha en roadcar eller en för raktframkörning och sedan göra kompromisser.

Hur mycket rpm hade du över mållinjen? Hinner motorn varva ordentligt innan 400 meter är slut?

Link to comment
Share on other sites

Har ett maxvarv på 7000. Sista repan fick jag släppa på gasen då den varvade ut innan mållinjen. Svårt att avgöra hur långt det var. Kanske 30-50 meter. Lite infon till Bengt Mach 1: 351 cl borrad 0,30. 15 år gamla Ford SVO alu toppar rakt ur kartong, rullkam, rullvippor, hemasvetsade headders, msd tändning, holley 750 dp, aluinsug. Vil du ha mer detaljerad information så kan jag ta fram lite mer fakta.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mej att det är detaljernas summa som gör att tiden är 12,7 och 60 ft inte är 1,5x sek

Vilken diameter och bredd på bakdäcken? Är det 1:1 utväxling på högsta växeln? Vilken är 1:ans utväxling?

Link to comment
Share on other sites

Har 275/50-15 bak. 1:1 på fyran la aldrig in femman som har 068:1. Borde kanske ha gjort det får väll testa nästa gång. Vet ej vad utväxlingen är på etten men den är kort iaf.

Vet du vilken klass man ska anmäla sig till ifall man ska köra på en "vanlig" tävling?

Kan du förklara följande: och 60 fot inte är1,5x sek??????

Link to comment
Share on other sites

Skulle kunna tänka mig att rtm anser att du borde kunna ha en 60-fotstid på 1.5x sek. Vilket han kan ha rätt i.

Du borde inte växla till 5an, det kommer du bara att förlora tid på. Eftersom dina däck ändå är "kass" så skulle jag föreslå att du skaffa 275/60 -15 istället nästa gång. du kommer att få ett större avtryck i starten, samt en större rollout, vilket medför att du förmodligen klarar dig under 7000 rpm. Jag åker med 4.88 bak, har samma växellådesförhållande, och har maxvarv på 7000, men åker med 28" höga däck i stället och klarar mig precis i 3an på 201, och i 4an på 402.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Förresten, du skulle nog köra Bracket ifall den klassen finns på den tävling du tänkt köra. Eller kanske nån gatbilsklass om du får köra med slicks där å breakout inte är alldeles åt skogen fel.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att du kan få samma tider med mindre effekt än vad jag har. En del saker gör att min tid inte är i förhållande till effekten: Manuell låda med halvtaskiga synkringar, gamla däck, för små (låga) däck +++ orutinerad chaufför :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...