Svedis May 4, 2009 Author Report Share May 4, 2009 Hittade en gammal bild...Behåll inkommande till vänster, koppla bort högra tjocka.Anslutning "S" ( vänstra) ska ge 12 V endast i start med nyckeln, "T" ger samtidigt 12 v "booster" tillbaka till spolen( tar från "utgående" på relät dvs som till startmotorn).(Hoppas jag kommer ihåg rätt)Sladden från neutralläget ska väl gå till rosetten / tändplattan bakom nyckeln? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg May 4, 2009 Report Share May 4, 2009 Hittade en gammal bild...Behåll inkommande till vänster, koppla bort högra tjocka.Anslutning "S" ( vänstra) ska ge 12 V endast i start med nyckeln, "T" ger samtidigt 12 v "booster" tillbaka till spolen( tar från "utgående" på relät dvs som till startmotorn).(Hoppas jag kommer ihåg rätt)Sladden från neutralläget ska väl gå till rosetten / tändplattan bakom nyckeln? Nyfiken på en sak. På den *ingående* sitter det lösa kablar på bilden. Vad är de mindre röda kablarna samt den mindre gamla kabeln till för? Dem känner jag inte till pga mitt relä är inte kopplat på det viset. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
John May 4, 2009 Report Share May 4, 2009 Startreläets små anslutningar är märkta S =start ström från t-lås.Samt I = (ignition) tändström till fördelare vid inkopplad startmotor.Mycket enkelt att kontrollera funktionen.Ta bort de små kablarna från S samt I.Ta en lös kabel från batteri + och håll mot S polen på relät.Då ska relät dra (slå).Ta bort kabeln från S då ska relät släppa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis May 4, 2009 Author Report Share May 4, 2009 Robban; ( bild innan min renovering) dels matning till tändlåset, matning till relät som styr hel/halvljus samt till övrig belysning (dragströmbrytaren) och radio. Jag har endast "tjockkabel" från batteri, inga småtampar som ser fult ut!!John: rätt, men det för att se om relät är helt eller ej. Men jag tror Bjope45 har fel på andra håll? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 May 9, 2009 Report Share May 9, 2009 Hej,Hmmmm...."fel på andra håll" är jag inne på nu. Har gjort testerna som ni tipsat om.Relät slår till men släpper inte när jag släpper nyckeln.Drar jag bort en av småkablarna på relät så släpper det fint.Har ju bytt tändningslåset och kollat "bottendelen" där kablarna går in.Ser ju inte att vara något fel där.Kan det vara fel i den delen av tändningslåset där nyckeln sitter??? Om ingen har någon bra ide så kanske någon snäll själ själ kan tipsa om någon som kan hjälpa mig att fixa problemet.Vill ut och åka NUUUUU!! /Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman May 9, 2009 Report Share May 9, 2009 Jag tror att startmotorn har blivit lite kajko. Det borde inte vara så svårt att lösa det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 9, 2009 Report Share May 9, 2009 Ta kontakt Med Inge Ellburg. Tel. 7444764. Tror nog att Mr Ford klarar biffen till dig.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 May 10, 2009 Report Share May 10, 2009 Har du verkligen kollat att inte kablarna på små stiften på relät är förväxlade? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjope45 May 10, 2009 Report Share May 10, 2009 Tack allihopa för era kommentarer och tips!!Gissa vad?? Hittade felet.....Någon nyfiken??Kabelhärvan i motorrummet som går från torpedväggen ned till "neutral-spärren" på växellådan hade hamnat i kläm. Det måste vara någon kortis där.Kopplade ur kabeln och vips! Funkar.Å idag är det min födelsedag.....bästa presenten?Hils. Björn, snart på en mustangträff nära dig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2009 Report Share May 10, 2009 Hej.Hoppas få se dig med ett stort leende i din Mustang snartdå. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools May 17, 2009 Report Share May 17, 2009 Hej!Nu har jag drabbats av samma problem. Fel på startreläet. Jag vetinte om det är tredje eller fjärde reläet som jag har nu. Jag bytte senast förtvå år sen. I lördags hade vi en träff i Umeå. Jag kom dit och parkerade. Närjag vred av nyckeln, så går motorn fortfarande. Va, f-n? Kom ihåg att reläetkunde spöka, men det var ju nytt! Provade ändå att knacka på det ochmotorn dog. Nytt relä, och trasigt. Nu byter jag inte en gång till. Nu skruvar jagsönder det och reparerar. Enligt Oscarssons tidigare inlägg. Amerikanskkvallitet ger jag inte mycket för. Speciellt inte nytillverkat. Att amrisarna iannonser hänvisar till "made in US" är ju bara ett hån. Men det fattar dominte själva. Dom borde nån gång prova på japansk eller europeisk kvallitet.Då skulle dom få se på annat. Jag blir så sur på deras kvallitet! Det är såmånga grejjer jag köpt från USA som inte passat särskilt bra. Mycket dåligt faktiskt.Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 18, 2009 Report Share May 18, 2009 De flesta nytillverkade delar till Mustang numera är gjorda i China ellerpå Taiwan. Själv använder jag ett original startrelä från 1965 (brunt)och ett original 67 (svart) och peppar peppar, inget har någonsin krånglat.Ett vanligt fel folk gör är att jorda reläet dåligt och då pajar det kvickt.Se till att det finns ren plåt och rena skruvar när ni sätter dit reläet./Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg May 19, 2009 Report Share May 19, 2009 Jag bytte mitt relä sommaren -07 och det har inte bråkat sen dess. Knacka i trä. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools May 20, 2009 Report Share May 20, 2009 Jag vet vad ni tycker om det jag gjort reportage om, menär man en erkänd Mustangnörd så är man. Jaa, dom reportagen tycker vi om. Absolut. Och att du är Mustangnörd skadu bara vara stolt över. Åtminstone är vi här på forumet glada för att vi haren som du att fråga om allt möjligt.Min fråga nu är: i vilket nr. hade du din artikel? Det tar för lång tid att bläddraigenom alla nr.Föresten har mitt startrelä funkat som det ska sen i lördags. Konstigt fel egentligen.Jag kom till träffparkeringen först av alla. (Träffvärd) Vrider av tändningen ochmotorn går fortfarande som jag sa i mitt tidigare inlägg. När jag skulle åka hemså startade inte bilen. Inte ett slag ens. Efter att ha kollat bränsle, ochtändning konstaterade jag att det var min Pertronics Ignitor som lagt av.Efter att jag bytt den har jag inte haft nåt problem med startreläet. Kan detha nåt samband? Efter att jag knackat på reläet såg jag att oljelampan lyste.Då vred jag bara av batteriavskiljaren, för att inte bli av med all ström.Någon med några idéer?Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony.S CMC 2246 May 20, 2009 Report Share May 20, 2009 De flesta nytillverkade delar till Mustang numera är gjorda i China ellerpå Taiwan.]Hahaa, det var därför min nya original tändpole gul/svart inte fungerade,det stod MADE IN CHINA på den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 May 20, 2009 Report Share May 20, 2009 Hej. Pools och alla andra.Reportaget är från Mustang Forum nr 2 2000, jag varmer aktiv då att skriva om just hemma mek, numeraär det bortkastat att skriva sådant då det finns flersom har bättre idéer om hur man skall göra. Då jag skrev den typen av reportage var det för atthjälpa andra att spara surt förvärvade pengar, idagär det bara att köpa o köpa o köpa, förr lagade manoch fick samtidigt lära. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Jag tycker att det är alldrig fel om att skriva om lite hemma pul. Visst ibland kanske man kan göra det på den svåra vägen. Men då finns det kanske någon trevlig själ som kan en bättre väg. Det viktiga är att man inte är otrevliga eller nedvärderande mot varandras tips. Berra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Föresten har mitt startrelä funkat som det ska sen i lördags. Konstigt fel egentligen.Jag kom till träffparkeringen först av alla. (Träffvärd) Vrider av tändningen ochmotorn går fortfarande som jag sa i mitt tidigare inlägg. När jag skulle åka hemså startade inte bilen. Inte ett slag ens. Efter att ha kollat bränsle, ochtändning konstaterade jag att det var min Pertronics Ignitor som lagt av.Efter att jag bytt den har jag inte haft nåt problem med startreläet. Kan detha nåt samband? Efter att jag knackat på reläet såg jag att oljelampan lyste.Då vred jag bara av batteriavskiljaren, för att inte bli av med all ström.Någon med några idéer?Mvh.poolsAtt motorn inte stannar kan inte bero på startrelät. Det används bara när startmotorn arbetar. Eventuellt kan det vara ditt tändningslås som är tokigt? Hur som helst, Pertronix Ignitor lär vara känsliga för att man står med tändingen påslagen och inte har motorn igång. Det kan ju ha ett samband med att du inte får motorn att stanna. När du väl har fick stopp på motorn så har strömmen till Ignitorn kanske legat på konstant, och därmed bränt upp den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Dum fråga kanske. Men man borde väl kunna använda något annat startrelä än orginal,jag menar vad är skillnaden ( kanske anorlunda spänning) förutom den vanliga orginal nörden man har i sig. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Dum fråga kanske. Men man borde väl kunna använda något annat startrelä än orginal,jag menar vad är skillnaden ( kanske anorlunda spänning) förutom den vanliga orginal nörden man har i sig. MVH Lasse. Allt går att bygga om men tveksamt då just det här startrelet har två funktioner dels ge kraft åt startmotorn samt även höja spänningen mot tändspolen under startögonblicketKan passa på att nämna att igår fick en musse startproblem i Husqvarna misstänkt trasigt startrele men det visade sig att anslutningskablarna var kraftigt ärgade så dålig kontakt gjorde att det ej fungerade så vanlig rengöring och vips så funka det igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Men det kan väl inte bara vara mustangens startrelä somfunkar så, som sagt man är inte någon elektriker direkt. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis May 21, 2009 Author Report Share May 21, 2009 Dum fråga kanske. Men man borde väl kunna använda något annat startrelä än orginal,jag menar vad är skillnaden ( kanske anorlunda spänning) förutom den vanliga orginal nörden man har i sig. MVH Lasse. Startrelät finns på femtielva andra bilar. Inte speciell för Musse. Den (i min bil) är mycket vanlig i många gamla kärror. Det är ett simpelt relä med 2 utgångar, den stora bulten för 12 V till startmotorn, samt lilla för 12 V till tändspolen. Sedan är som några påpekat, det viktigt med rena kontaktytor (på startmotorkablarna). Att köra en egen jordlina om man har "rostiga" skruvar som håller fast relät är nödvändigt för att relät ska orka dra ordentligt och få fin kontakt inne i bryggan ( som för strömmen genom relät). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Att motorn inte stannar kan inte bero på startrelät. Det används bara när startmotorn arbetar.Hur kommer set sej då att motorn dog när jag knackade på reläet? Den polsom ska ge extra effekt till tändspolen vid start, kan ju ha legat på fortfarande.Och därmed tändningen.Pertronix Ignitor lär vara känsliga för att man står med tändingen påslagen och inte har motorn igång.Jag skruvade ju av battriavskiljaren, men har en 3 A säkring för att behålla minneti stereon. Hm, det börjar klarna, tror jag. Det kan ha legat spänning på Ignitornhela dagen då. Eller tänker jag fel?Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis May 22, 2009 Author Report Share May 22, 2009 snarare från batteriets plus till spolen. Men ska den ha 12 under drift? Normalt har du ca 8 V under drift med en reduceringa av spänningen från tändlåset.Lilla 12V utgången på startrelät har jag för mig är förbunden med en tåt till den rörliga bryggan som sluter kontakten mellan batteri och startmotor. Finns väl en teoretisk möjlighet att den släppt från "startmotorsidan" men ej på batterisidan och ger 12 V ut efter du släppt startnyckeln. Men verkar långsökt. Fast man kan ju vinna på lotto oxå!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Hej!Håller med Berra. Kan inte vara fel att fler medlemmar har idéer från sitt garage pul för att hjälpa andra. Även om all idéer inte är bra men kanske ger en ny öppning på ett problem och att gamla lösningar var den rätta och inte bortkastat.Att känna sig nedvärderad för sina idéer och tips är varken bra eller roligt.Nu till Pools fråga.Vet inte om du har använt en voltmätare eller universal instrument men det kan vara ett bra hjälpmedel. Det kan avslöja kanske en del frågetäcken när felet är framme. Du kanske har någon backspänning som du skrev till tändspolen via 12 Volten till radions minne ”säkring 3A”, då du har öppnat batterifrånskiljaren. Det kan beror på hur radion är spänningssatt från bilens 12 Volt.Mät på spolens + sidan när batteriet är inkopplat/frånkopplat och tändningen avslagen om du har någon spänning på spolen. Om inte, så är det OK. Men, har du spänning där så tar Pertronix skada under en längre tid vid stillastående motor.Lennart CMC 1507 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts