Jump to content

Regbesiktning


Leif TH

Recommended Posts

Hejsan ! Jag kommer att bli mustangfreak om några veckor när min Ford Mustang Bullit GT-01 kommer från USA. Är det någon som kan ge mig lite goda råd inför reg-besiktning. Tycker inte jag fått vettiga svar från vägverket. Allt beror på vem man pratar med. Jag hoppas och tror att Title är med bilen. Skeppad via Nordtrafik i Göteborg. mvh / Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Leif,

Det finns ett stort antal trådar i forumet som behandlar just detta. Använd sökmotorn och ange t.ex. sökbegreppet "reg*besiktning" så kommer du att få svar på det mesta av dina funderingar.

Hoppas det kommer att gå bra med din besiktning och hjärtligt välkommen i Mussegemenskapen.

med vänliga hälsningar/frasse

Link to comment
Share on other sites

Snabba tips:

1) Se till att du importerar den FÖR EGET BRUK, det förutsätter att det gått MINST 12 månader sedan du tog hem en bil för eget bruk sist.

Krav vid besiktning på bla mustang

1) orange blinkers bak, antingen i form av Cobra-baklysen på din mustang 01 eller infällda godkända blinkers. Det rekomenderas INTE att ha påklistrade blinkers eller lampor vid regbes. Du kan INTE montera blinkers i backljusen vid regbes

2) Sidoblinkers på framskärmarna. Finns många olika modeller att välja på, bara hitta något som du tycker är snyggt.

3) Vitt p-ljus fram, inte gult. Får INTE vara inborrat i helljusinsatsen vid regbesiktning. Gul blinkers framåt. Normalt monterar man utanpåliggande p-ljus med godkänd ljusinsats, skall INTE vara påklistrat. Det skall vara skruvat eller borrat på plats.

4) Bullerintyg

5) Chassienummer STANSAT på höger fram fjäderbenstorn, minst 8mm höga siffror

6) Bilen skall naturligtvis vara i originalskick med avseende på motor, hjul, avgassystem etc etc.

7) Bilen skall kunna gå igenom en vanlig kontrollbesiktning, dvs bromsar, spindelleder, ljusbild solfilm på sidorutor etc måste vara i sin ordning.

8) Ta med "Certificate of title" till bilprovningen. Ingen title = ingen regbesiktning. Se till att du inte råkat få en "certificate of destruction" eller liknande. Då är du körd. Ta med bullerintyg och köpehandlingar.

Vet ej riktigt hur det är med reflexer, men eventuellt får du sätta röda reflexer bak, finns sådana man klistrar fast som är godkända.

lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Inte ha blinkers i backljusen eller ha p-ljuset inborrat i helljusinsatsen?

Är precis vad som var på min bli vid regbesiktning...

Samma här, har hört om andra också som gjort så också.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen !

Hur är det med sidoblinkers ? Har sett många Mustanger på blocket till salu utan sidoblinkers.

Är det någon ide att åka upp till bilprovningen och visa bilen innan man reg-besiktigar ?

Tack för tidigare svar.

Link to comment
Share on other sites

Inte ha blinkers i backljusen eller ha p-ljuset inborrat i helljusinsatsen?

Är precis vad som var på min bli vid regbesiktning...

Inte tillåtet - längre kan jag väl tillägga

Vad innebär detta? Om bilen är reggad med det går det att besiktiga med blinkers i backljuset eller måste man byta dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja om du får en kinkig besiktningsgubbe..

Har de lite vett i skallen å nöjer sig med att det blinkar bra och orange i bak så går det iaf.

jag fick nedslag på detta förra året... (tejpa är ej tillåtet) Bockade plåtar som jag fäster i skuffen o som sticker ut mellan list o lucka. De får ej kolla e-märkning på vanlig bes, men det får ej vara gul reflex i glaset bakåt.

Men men.. Du har väl cobra bakljus med orange blinkers orginal?? dög inte det på reg-bes??? (svårt att se på bilden)

Link to comment
Share on other sites

I mina papper står det "körriktningsvisare bak utanpåliggande montering"

Så innebär det att jag måste koppla om ljuset och tejpa dit blinkers på bakpartiet.

Det är det som står i registreringsbeviset som gäller för fordonet.

Så om man skall vara kinkig och du byter till godkända bakljus typ orginal med korrekt e-mäkning och rätt färg på körriktningsvisare måste en regbes till.

Klart de kan kolla e-märkningen på vanlig besiktning, varför skulle de inte kunna det? Var och varannan fjunraggare har svartmålade fram och bakljus, och anmärkningen de får på besiktningen är just för att det inte är godkända e-märkta belysningar.

Ser det dock normalt ut typ orginal, så är det inget man letar fel på,,,

Tommy. 8) (Besiktningsingenjör)

Link to comment
Share on other sites

Han som underkände mina blinkers/backljus (riktig paragrafryttare) berättade att de inte har rätt at kolla just e märkning på vanlig kontrollbesiktning... det var dock tvunget att vara utanpåliggande eftersom det stod så i pappren.

Det är vad han sa. (besiktningsman jag fick iår bekräftade även detta ang just e-märkningen då jag frågade)

aja.. Jag är ej besiktningsman eller liknande så om detta är fel så ursäktar jag mig

Link to comment
Share on other sites

Tommy, du som är besiktningsingenjör. Det här med att chassinummret måste stansas in på höger stötdämpar torn. Är inte detta bara ett påhitt ?

Hur står det egentligen i paragraf böckerna ?

Link to comment
Share on other sites

Tommy, du som är besiktningsingenjör. Det här med att chassinummret måste stansas in på höger stötdämpar torn. Är inte detta bara ett påhitt ?

Hur står det egentligen i paragraf böckerna ?

Kan inte ge ett 100%-igt svar, men tror det är mer praxis för att göra det lätt att hitta idnummer på fordon(har du någonsin sett en skitig besman?). I princip skall det gå bra att stansa nummret på ett annat eller mer än ett ställe för att kontrollera efter ev stöld och kanske ändrat chassinummer.. Det enda kravet är att det skall vara stansat och att det skall sitta på ett av fordonets vitala delar och vara väl skyddat. Så någonstans på fordonets ram/bärande delar typ i motorrum/kupe/bagage eller under på nån vital balk borde vara ok. Det är då brukligt att notera detta i fältet längst ner på regdok om det är svårhittat. för att besman. lätt kan hitta detta.

Anar att frågan grundar sig i att man inte vill stansa i tex ett nylackat motorrum etc.

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade eftersom det är hemskt fult att behöva se sönderslagna stötdämpartorn med snedslagna tecken och att detta ständigt kommer upp som en av åtgärderna som måste ske vid en regbesiktning.

Själv så stansade jag i bagage utrymmet och detta noterades i mina papper, så som du beskrev det.

Med andra ord, stansa dolt och förstör inte era motorrum :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Regbesiktigade i juni och fick nej på blinkers i backljus samt min LED-lampa som parkeringsljus i lykthuset. Köpte därför en billig kvadratisk blinkers på Jula samt lika billiga rektangulär parkeringslykta på Biltema. Självklart e-märkta. Använde mig av transparent självhäftande tejp. Ser ut som om man tätat med silkon. Inga problem! Fick dock vänta hela sommaren på besiktning och betala fullpris igen då de inte hade några tider...

Kan lägga in några bilder på det hela senare om någon är intresserad. Ser för jävligt ut men har köpt nya bakljus på Ebay.

Vill återigen tipsa om att fixa bullerintyg via svenska Dekra. Endast 1800 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan igen !

Har beställt buller-intyg hos Dekra. Nu undrar jag om någon har erfarenget från Sweden Autolights i Karlskrona som har insatser fram för 2995 SEK och bak för 2795 SEK. Priserna är per par.

Har tyvärr inget positivt att säga om det företaget..

Prylarna skulle ta MAX en vecka att få hem. Tog över 3 mån.

Sen upptäcker man att han säljer samma lampor på blocket för 1000 spänn mindre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...