Rolf-Enåsen Posted September 21, 2007 Report Posted September 21, 2007 Har en 65:a GT, manuell 4vxl. där varvtalet på Rallypack visar3000 rpm vid lite drygt 80 km/h på 4:ans växel.Tycker det känns lite för högt.Enligt door tagen ska det vara 3.00:1 på bakaxeln men den kan ju vara bytt...Stämmer detta?Någon som vet? Quote
Monshine Posted September 21, 2007 Report Posted September 21, 2007 Den varvar mer än min med 3,70 utväxling.vill minnas att min varva ca 2500 vid 100 km/h med 3,00 utväxling Quote
mats g johansson Posted September 21, 2007 Report Posted September 21, 2007 Jag ligger på ca 95-100km/h vid 3000rpm och skall också ha 3.00 i utväxling. Sen skall man nog inte lita allt för mycket på varken varvräknare eller hastighetsmätare på gamla bilar. Testade med GPS och hastighetsmätaren visar ca. 5% för lite vilket kanske beror på däcksdiameter som inte är standard. Varvräknaren i Rallypacken på min bil kan i bland lägga sig ett par hundra varv fel, speciellt när man håller jämn hastighet. Den skulle nog behöva en genomgång så småningom. Det har beskrivits ett par gånger här på forumet hur man kollar vilken bakaxelutväxling man har genom att vrida kardanen, själv kommer jag inte ihåg exakt hur man gjorde just nu... Quote
DanielG Posted September 22, 2007 Report Posted September 22, 2007 Kolla på hemsidan som jag länkar nedan, under tips och trix finns där varvtalstabeller och annat. På varvtalstabellen finns också beskrivning hur du gör för att mäta utväxling genom att vrida hjulen. Quote
bosewallius Posted March 21, 2008 Report Posted March 21, 2008 Hej!Jag hittade ett program av Bowling & Grippo som ar tillovarderlig hjalp nar man raknar ut basta bakaxelutv. etc.Se lankhttp://www.bgsoflex.com/auto.htmlMvh Bosse Quote
Recommended Posts