Jump to content

Mustang 1966 HT 289 4V CMC-1754


axelg89

Recommended Posts

Tjena go'kväll!

Idag var jag över och sköt spionbilder hos Axel, han hade nämligen julafton idag! Se själva:

23tmcjn.jpg

Axel ser överlyckligt förvånad ut över att se en instrumentpanel som har kromet kvar!

2ij2oie.jpg

mycket prylar!

200s7er.jpg

Mvh Lukas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

här kommer då en lite annorlunda update...

helgen började med en resa ner till kristianstad för att plocka upp en motor (302) som skulle vara i orört skick och utan en ända vändkant... detta stämde dock inte alls varpå jag motorlös fick återvända hem efter 70 mil i en landrover defender. :evil:

Väl hemma igen i solskenet kliade det ordentligt i fingrarna efter att köra veteranbil varpå jag bestämde mig för att göra något åt saken. I garaget stog nämligen en blå triumph tr6 från 1973 som pappa köpte 1975! Bilen ställdes in då jag föddes -89 och har mer eller mindre bara stått sedan dess.

Efter att ha legat runt/under bilen i lite mer än 10 timmar så gick den igång med ett moln... efter att ha kollar vxlådsolja och bakaxelolja och bytt motorolja samt filter skulle det köras vilket visade sig vara lättare sagt än gjort då bromsarna satt som popnitade. Full gas ettan och upp med kopplingen, först trodde jag bilen skulle sätta sig på buken men så släppte bromsarna och resultatet blev en flygande framfört mot garageväggen istället vilket snabbt löstes med att trampa på den nu iaf lite användbara bromspedalen....

Efter att ha kört bilen ca en mil så gick den nu fint, bromsarna släppte helt och dom tog även lite när man tryckte på bromspedalen.

Efter att ha kommit underfund med att bilen faktiskt gick så var det dags att tänka på hur jag skulle fortgå... eftersom bilen stog i småland och jag för tillfället bor i sthlm var det enda rimliga att ta upp den så att det kan skruvas på eftermiddagar och helger för att få bromsarna att bli vettiga och el att fungera.

Sagt och gjort, försäkring fixades och besiktningstid i sthlm bokades varpå bilen kabbades ner och jag klädde om till 2 tjocktröjor, svenska arméns läderrock från 1968, en läderhuva och en halsduk varpå bilen backades ut ur garaget och kosen styrdes mot stockholm.

35 mil spenderades sedan i 120 km/h nerkabbat i ösregnet med syster bredvid (vi fick inte en enda vattendroppe på oss)... folk såg ut som tuggummiatomater när man blåste om dom på motorvägen i ösregnet och bilen mådde bara bättre och bättre ju längre jag körde, efter ett tag tog bromsarna riktigt acceptabelt och överväxeln hoppade plötsligt till liv efter ca 8 mil. Vinderutetorkarna var dock ett skämt varpå jag endast kunde se genom små gluggar och jag måste säga att efter 35 mil var jag ganska slut :roll:

Nu ska det pillas lite med bilen och sedan ska den besiktigas, men veteranbilssommaren verkar iaf vara säkrad! :)

Link to comment
Share on other sites

Härlig historia!

Är efter en 20:års period med engelska bilar fortfarande lite svag för dom..och TR6:an är ju riktigt rolig med sin 2,5 liters raka 6:a.

Lite bredd på bilparken är bara nyttig, att snöa in fullständigt på ett fabrikat måste vara rätt tråkigt, nya galenskaper gör livet värt att leva!

Link to comment
Share on other sites

Härlig historia!

Är efter en 20:års period med engelska bilar fortfarande lite svag för dom..och TR6:an är ju riktigt rolig med sin 2,5 liters raka 6:a.

Måste säga att jag instämmer på att det är en rätt rolig bil, den lilla mekaniska insprutaren till motor varvar rätt fint och när man på 5000 varv (3an) lägger i överväxeln sätter den sig på bakhasorna och paddlar iväg rätt duktigt.

Dessutom är jag rätt imponerad av väghållningen, låg som ett strykjärn på vägen jämfört med mussen. Låg bakom en gammal 911 targa och fy vad han krängde i 130, min bil låg på ett helt annat sätt "på" marken.

Klart possitiv till tr6an alltså.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

update!

en sommar har gått och denna har innehållit mkt roligt även om mustangabstinensen varit duktigt stor. Tog tillfället i akt att dra ner på roadtripp i europa under sommaren och det beslutet ångrar jag inte. Finns mängder av roligt att berätta från denna resa, allt från motorhaverier till att bli stannad i paris kl.4 på natten i en tjuvkopplad volvo 360 GL -88 utan avgasrör där bara 1,3,5 fungerar (+att vi saknade papper på bilen som står på min granne). Kanske lägger in en liten roadtripp tråd under övrigt så småningom med lite bilder och historier.

Mussen står fortfarande hos lakeraren och nu börjar man bli trött på det... I väntan på att lacken ska bli klar har jag försökt finna en lösning på mitt motorproblem (302n som satt i hade mellan 7 och 9 bars komp. på cyllindrarna och skulle kosta ca 20000 excl. moms att renovera!). Har funderat på insprutare, renoveringar och mkt mer och igår fann jag äntligen lösningen.

Igår köptes nämligen en 289 från 66 som renoverades för 10 år sedan, efter en sommar rasade växellådan för killen som hade den och det ena ledde till det andra varpå motorn blev stående. Motorn verkar vara i mkt gott skick och renoveringen verkar vara välgjord, det sitter en ganska vass kam i och till motorn köptes ett nytt edelbrock RPM performer insug och en edelbrock 600 förgasare vilka ännu aldrig är använda.

Nu ska motorn sättas ihop med nya packningar och därefter ska den målas!

Flera updates kommer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för de possitiva kommentarna, visst är det kul att det åter händer lite saker!

sådär ja, nu damp det ner en ny packningssats i brevlådan, färg är även beställd... kan rekomendera detta företag för er som behöver packningar

Köpte dessa från dem:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0250491877

kom 5 arbetsdagar efter betalning och då de fraktar som "other" slipper man moms och tull. Landande på 350kr för hela satsen! Hansen tar lite över tusingen för en icke"märkes" satts liknande denna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

när jag började titta på de amerikanska bilforumen för väldigt många år sedan skrattade jag lite smått innombords åt dessa dårar som spenderade en stor del av sin budget på att göra en redan duglig orginalmotor vassare, men nu sitter man själv i samma båt.... konstigt!

Mitt mål var att hitta en fin orginalmotor till min bil vilket jag även gjorde, "problemet" var dock att det satt en vass kam i motorn och att jag dessutom köpte en korresponderande förgasare och insug.

Väl hemma med delarna tänkte jag igenom min motor... höga lyft, stor förgasare och ett ganska vasst insug och orginaltoppar :roll: Vipps så satt man fast i trimningsträsket!

Var iaf just och hämtade maxportade toppar med större rostfria ventiler +dubbla hårdare fjädrar och ett matchportat enplans torkerinsug samt ett gäng härdade stötstänger... härnäst ska det hämtas mustanger :lol: Tackar Fredrik för snabb hjälp, rätta varor och bra packetering!

Låter bilderna tala för sig själva:

2elh644.jpg

2a5ahib.jpg

11liook.jpg

295s8pw.jpg

15wxwk7.jpg

2zf0dpk.jpg

34hbfpx.jpg

Kommer mer bilder på hela motorn snart!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ett höstlov har nu passerat och jag har roat mig kungligt ehm genom att svetsa upp rostiga rambalkar på en kingcab, FY FAN vilket helvete. Det enda possitiva var att man ser ut som om man jobbat i ett solarium.

Den roligare biten kom när jag var och hälsade på lackeraren... nu börjar det likna något!

2rdetdt.jpg

30cynpe.jpg

Lovet ägnades även åt att ta det lite lungt och fundera... mycket trevligt!

2ljkosw.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Update,

Helgen har till stor del tillbringats i garaget... packning har skrapats, momentnyckeln har gått varm, färgsprutan har fått luft och jag kan fortfarande känna lukten av thinner.

bildbevis (resultatet)

est4x2.jpg

64q6nb.jpg

Tycker det blev rätt bra (lackat utomhus i -3 grader), ett lager till ska dock på för att det ska bli perfekt!

Link to comment
Share on other sites

var just och besökte lackeraren. Nu är hela altet grundat, bagagerum och motorrum färdigslipat.. ler fortfarande så roligt känns det att det äntligen händer något =)

Har även lagt en liten beställning hos Mustang Unlimited på lite småsaker..

Nästa helg ska det lackas svart och kallgalv. Under julen hoppas jag på vinyltakspåläggning och montering.

Nu händer det saker 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nu börjar de sista varorna droppa in, MU har dragit pengarna för den senaste ordern och denna borde väl gå iväg snart tycker man...

mina nya vippor har anlänt till NY och ska nu skickas vidare hit

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

sist men inte minst var jag idag och plockade upp en nästan ny turbin från Transmission Specialties (tack fredrik på forumet för fina, rena och välinpackade varor) 10" och 2500 varvs stall, kommer nog släppa ut hästarna ur stallet på rätt vis =)

http://transmission-specialties.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej och god fortsättning! Jag tänkte slinka in en liten uppdatering.

Nu är alla lösa delar så som krängningshämmare, huvlås/gångjärn, stag, fästen, servo/AC-pump och fälgar lackerade.

Motorn ska få sig en omgång till imorrn så att den blir perfekt då kylan skapar en ojämn yta. Så på lördag bär det av mot Axels garage 35mil bort med en land rover defender lastad med motor och alla delar, sen skall bilen trailas och allt monteras!

Spänningen är olidlig ;)

Link to comment
Share on other sites

Update från småland

För några dagar sedan hämtade vi bilen från lackering och resultatet är storslaget! Waxman i tranås och deras personal kan verkligen rekomenderas.

Här ser ni en glad ägare med sin nylackade musse i bakgrunden :)

2usid61.jpg

Bilen sattes därefter i ett varmt och avfuktat garage där den maskerades inför det kommande vinyltaksbytet. Till att börja med togs den gamla vinylen bort (värmepistol hjäper mycket!), limmet och ytrost fick därefter sig en omgång med stålborste och thinner (2 flugor i en smäll, man blir nämligen hög på kuppen om man är i ett litet garage).

kci82s.jpg

När förarbetet väl var gjort rollades taket med en 2-komp grundfärg (biltema ;) ), därefter med en 2-komp svart topcoat från samma ställe. För att sedan förbereda ytan för kontaktlimmet ruggades denna upp med ett sandpapper modell 120.

33a894j.jpg

23kugr4.jpg

Nu var det dags för själva takläggningen (lertegel ska det vara :lol: ) Taket centrerades först och spänndes fast med en tejp rakt över bilen för att inte röra sig, därefter limmades ena sidan följt av nästa sida. Som lim användes Biltemas spraylim (4 burkar räcker gott). Det blev en del problem i början men det var endå lättare än vad vi hade trott då det faktiskt gick bra att dra loss det försiktigt och göra om det tills det blev rätt. Några saker som man bör tänka på är att man bör vänta 10-15 min innan man lägger på taket på den limmade ytan, om man inte gör detta så står man där och kliar sig i huvudet medan tankarna på tapetserare och nya tak tränger upp i huvudet :evil: . Något som också är bra att veta är att man bör spänna ganska ordentligt runt hörnen. En värmepistol är nog nästan nödvändig då denna gör vinylen mer formbar samt krymper den lite om ingen belastning läggs på den vilket tar bort eventuella rynkor.

20gh21j.jpg

Mellan dropplist och vinyl lades en tunn sträng av akrylfog.

Nu är taket lagt, det tog några timmar men jag tycker absolut att detta är något som man bör ta sig an och inte vara rädd för. Jag är inte alls säker på att en vanlig tapetserare gör det bättre än nybörjare till amatörer (som äger bilen). Lite goda råd är dock nödvändigt och jag tackar alla som gett mig dem. Tyvärr rymde moster med kameran så jag har ingen bild på resultatet. Ny kamera har dock hittats så ska ta en bild imorrn.

Nu börjar ihopsättningen som jag längtat efter sååå länge :D:D

Det var allt för nu, men mera kommer snart!

Link to comment
Share on other sites

tackar för alla svar, det värmer :)

här kommer då ännu en liten uppdatering med lite bilder.

Sedan senaste updaten så har bilen flyttats till ett lite större garage, dropplisterna är monterade inkl sidolisterna. Motorn och lådan är ihopsatta med den nya turbinen emellan och även ihängda i bilen. Bagageluckan är även montrerad och centrerad med ny list och upputsat och kallgalvat lås.

Här kommer bevisen

Inrullad i garaget och nya dropplister nästan påsatta

2vn5gef.jpg

2lclmxe.jpg

Bakning av grenrörsatteraljer, mamma tyckte det förstörde lukten i köket :)

wrdh0o.jpg

Motor, grenrör och motorfästen

2v92qfn.jpg

Motorn hängs fast i lyften

15hyff4.jpg

Denna satte lite griller i huvudet på mig innan Nenne gav mig lösningen

2m3ikj9.jpg

Motor och låda ihopsatt

15r1oiu.jpg

Motor och låda i bilen

anfndj.jpg

2qa1hdx.jpg

16lla4i.jpg

Vy över bilen

66ytqv.jpg

Det var dessvärre allt för denna gång, nästa helg kommer det förhoppningsvis mera

Go kväll!

/ Axel & Lukas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...