Nedomansky Posted October 2, 2007 Report Posted October 2, 2007 Hur ligger det till, är vissa årsmodeller populärare än andra, dvs dyrare?Tänker närmast på årsmodellerna 1964-1970 o speciellt modellerna 67-68? Quote
tomarc Posted October 2, 2007 Report Posted October 2, 2007 På blocket (och alla vet hur blocket-priser är ) har snittpriset för cabbar, V8or i Sverige (inga USA-bilar) varit så här under 2007: (extrema exemplar borträknade, både rena renoveringsobjekt och specialbilar)64-66 235.700kr67-68 213.900kr69-73 193.800krSe bilden för variationer under året. Ibland har det varit bara en eller två bilar till salu, så ta årsvariationerna med en nypa salt.../Thomas Quote
Svedis Posted October 2, 2007 Report Posted October 2, 2007 Sedan kan man titta på produktionen:-65 500000 HT, 98000 cab, 80000 fastback-66 500000 HT, 70000 cab, 35000 FB-67 350000 HT, 45000 cab, 70000 FB-68 250000 HT, 25000 cab, 45000 FBSå det finns inte så många –68:or kvar…/Svedis Quote
Thony Posted October 3, 2007 Report Posted October 3, 2007 Borde kanske inte tycka nåt som part i målet, äger en 69:a men...Tycker mig se en kraftig prisökning på årsmodell 69 och 70, framförallt i USA men även härhemma, särskilt gäller det cabbar. Ser man till tillverkningssiffror så gjordes det färre cabbar 69 än tidigare (lite drygt 14 700 69) och därefter ännu färre 1970 (drygt 7 600).Prisökningen är trevlig på ett vis men också trist för de som ännu inte hunnit ”kliva på tåget”. Att nån gång få äga och köra en Mustang borde nämligen vara en mänsklig rättighet. När det gäller utbudet här hemma så finns det ganska många Mustanger av de tidiga årsmodellerna till salu, cabbarna är dock inte så många. Av årsmodellerna 69 och 70 är det betydligt färre till salu. Min högst personliga åsikt är att det ofta begärs rena fantasipriser för Mustangerna, åtminstone cabbar och fastbacks.Å andra sidan kanske det stämmer att fina bilar många gånger är för billiga och dåliga för dyra...Till sist: Den absolut snyggaste Mustangårsmodellen är 1967 och då ska det vara en Fastback. Därefter följer min egen årgång 1969 Quote
tomarc Posted October 3, 2007 Report Posted October 3, 2007 Det stämmer nog, tror bara jag sett två 69or och två 70or cabbar till salu på blocket i år. Sen vet jag inte om det är bra eller dåligt /Thomas Quote
Janne Holm CMC1740 Posted October 3, 2007 Report Posted October 3, 2007 Lycklig ägare av en -70 cabAlla årsmodeller har sin tjusning tycker jag, skulle gärna ha en av varje sortHåller just på och meckar med ett motorras på en -72 grandeoch även den tycker jag riktigt snyggFast kommer man upp till Foxen så kanske den inte riktigt faller mig i smaken Men får man inte äta bröd får man nöja sig med limpa Quote
Svedis Posted October 4, 2007 Report Posted October 4, 2007 Så, Mussar är ju lite personliga. Jag hade bestämt tidigt, att det ska vara en -67 eller -68 och detta pga av bakljusen! Man är ju mer eller mindre knäpp!Vissa vill ha ”urmussen” dvs 65-66 kanske, några den moderna versionen 67-68. Sedan kom muskelbilstiden vilket för mig personligen blev gränsen. (Fast en -07 skulle jag ta emot om jag vann en). Så 65-66 som det gjordes jättemånga av, borde vara billigare än 67-68, men så är inte fallet. Det gjordes fler -67 än -68 men -67 verkar svårare att hitta!!! Så, har de rostat, eller vad. Svaren på alla frågorna är lite av tjusningen med Mustangen; ingen vet riktigt Quote
Nils Posted October 5, 2007 Report Posted October 5, 2007 En liten fundering:Det skulle vara kul om någon programmeringskunnig gav sig på att konstruera en "Mustang Price Calculator".Basen kunde vara en hardtop från 1965 med sexcylindrig motor och treväxlad manuell i bruksskick, som vi säger i dagsläget prissätter till 75.000:-.Olika faktorer kunde sedan höja priset: cab, fastback, GT, Boss, V8 i olika varianter, 4-växlad manuell, 3-stegs automat, styrservo, bromsservo, skivbromsar, AC, Renovering i olika skalor mm.Olika faktorer kunde också sänka priset. Årsmodellen där Mustangen blir billigare ju nyare den är. Rost i olka skalor mm.När programmet är klart knappar man bara in sin modell med skick och bestyckning och får sedan aktuellt marknadsvärde, uttryckt som en multiplikationsfaktor till 75.000:-Säg till när programmet är klart ... Quote
aihonen Posted October 5, 2007 Report Posted October 5, 2007 det fans bara ett alternativ jag ville ha en 40års present till mig själv.så den vart klar tills jag fylde 40 jag är av årgån-65 Quote
Peter CMC1869 Posted October 5, 2007 Report Posted October 5, 2007 En liten fundering:Det skulle vara kul om någon programmeringskunnig gav sig på att konstruera en "Mustang Price Calculator".Basen kunde vara en hardtop från 1965 med sexcylindrig motor och treväxlad manuell i bruksskick, som vi säger i dagsläget prissätter till 75.000:-.Olika faktorer kunde sedan höja priset: cab, fastback, GT, Boss, V8 i olika varianter, 4-växlad manuell, 3-stegs automat, styrservo, bromsservo, skivbromsar, AC, Renovering i olika skalor mm.Olika faktorer kunde också sänka priset. Årsmodellen där Mustangen blir billigare ju nyare den är. Rost i olka skalor mm.När programmet är klart knappar man bara in sin modell med skick och bestyckning och får sedan aktuellt marknadsvärde, uttryckt som en multiplikationsfaktor till 75.000:-Säg till när programmet är klart ...Kolla på www.nada.com där finns priser på alla år, modeller, tillval mmJag tycker det känns som den ligger ganska rätt. Quote
Gtttggg Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Så, Mussar är ju lite personliga. Jag hade bestämt tidigt, att det ska vara en -67 eller -68 och detta pga av bakljusen! Så 65-66 som det gjordes jättemånga av, borde vara billigare än 67-68, men så är inte fallet. Det gjordes fler -67 än -68 men -67 verkar svårare att hitta!!! Så, har de rostat, eller vad. Svaren på alla frågorna är lite av tjusningen med Mustangen; ingen vet riktigtJag äger en 67:a och den var inte svår att hitta. Kanske jag hade tur när jag letade efter en Mustang. Jag tycker att Mustangen blev snyggare först 1967 pga bakljusen och fronten. Jag hade ett andraval visserligen om denna bil inte hade blivit min men kanske tur det inte blev så för att den bilen var ljusblå. (minns inte namnet på nyansen i engelska) Jag hade nog tröttnat fort på den färgen eftersom blått är inte min favoritfärg. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Brittany blue, jag har haft en sådan 67FB, kommer attfölja med i minnet som den jag saknar mest tills jag dör. Quote
Gtttggg Posted November 23, 2007 Report Posted November 23, 2007 Fanns Brittany Blue även till - 66 HT? Jag glömde nämna årsmodellen. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Hej Färgen kom 1966, jag tror inte den fanns påårsmodell 66, den färgen som liknar var (Y) Silverblue. (Q) Brittany Blue fanns bara 67-68, jag har ingenannan uppgift. Quote
JohnB Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Fanns Brittany Blue även till - 66 HT? Jag glömde nämna årsmodellen. Hej Färgen kom 1966, jag tror inte den fanns påårsmodell 66, den färgen som liknar var (Y) Silverblue. (Q) Brittany Blue fanns bara 67-68, jag har ingenannan uppgift. Jovisst fans Brittany Blue redan 1966.http://www.ariakristen.com/mustang/history/1966.htmJohn Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 24, 2007 Report Posted November 24, 2007 Tack John.Den fanns alltså på den senare delen av 1966 år Mustang,lite mer än jag lagrat i min hjärna, alltid kul att få lite extraatt tugga på. Quote
Gtttggg Posted November 25, 2007 Report Posted November 25, 2007 Hmmm... det verkar som nån hade lackat bilen i nyare färg eller den bilen var på bandet i samma veva som färgen fanns som slags provserie.. Quote
fast66 Posted November 25, 2007 Report Posted November 25, 2007 Det var mkt vanligt att nästa års färger kunde beställas i slutet av en årsmodell - speciellt vanligt var detta år 66 och 67.I listan på tillgängliga färger i länken ovan står just Q7 - Q= Brittany Blue, och 7 för 1967. Detta gäller på "sena" bilar - "typ" modellårets sista två månader.Om du har en 66a som är lackad i Brittany Blu, vilket produktionsdatum står på door- eller buck-tag? Quote
Gtttggg Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Ingen aning. Det var en bil (66 HT) som jag hade som andraval om jag inte köpte min nuvarande 67:a. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.