October 16, 200717 yr comment_44577 Undrar vilken FM radio som monterades i -66fabrikat samt modell.Tacksam för svar cmc 918
October 16, 200717 yr comment_44581 1966 monterade man väl bara AM radio. I USA alla fall, svensksålda bilar kan nog ha fått FM radio monterat i Sveriga, eftersom SR bara sände på FM bandet och man hade inte särskilt mycket nytta av AM bandet.
October 16, 200717 yr comment_44582 Fel, det fanns tydligen en AM/FM radio. (som tillbehör redan i juli 1965, option från och med 1966 års modell)Bendix F6TBZ, Ford art. nr. C6ZZ-18805-BAhttp://www.hammar.dyndns.org/radios/F6TBZ1.jpg
October 18, 200717 yr comment_44643 eftersom SR bara sände på FM bandet och man hade inte särskilt mycket nytta av AM bandet.Nog fan sändes det på AM bandet från Sveriges radio på -60 talet!Även om jag kallar mig för Radioman så vet jag inte riktigt vad de sände men jag vet att Frölundasändaren i GBG sände P1 på AM starkt så sent som 1981 när jag började min bana som Radio/Tv/Videoreparatör.Vi fick hem servicekit från Akai och Sharp att monteras på VHS videoapparaterna. En "frekvensfälla" som tog bort violetta och gula tvärgående band som alla i närheten av sändaren fick ta del av när de köpt ny video
October 19, 200717 yr comment_44647 Jag tror man lyssnade (enbart?) på FM ( frekvensmodulering) som gav bästa ljud. AM (amplitudmodulering) användes parallellt, och sände på lång- mellan- och kortvåg som hade avsevärt längre räckvidd. Detta gav sämre ljud, men var mest till för avlägsna lyssnare.
October 23, 200717 yr comment_44862 I USA-sålda bilar fanns som tillval en mkt ovanlig AM/FM radio som passade direkt i instrumntbrädans hål. Tidigaste datumkoden jag sett är mitten av april 65. Den är mycket dyr! Finns en kort serie reproduktioner som en privatperson tog fram i mitten på 80-talet, men även dessa betingar ett jättehögt pris (mer än 10 000 kr).De svensksålda bilarna levererades med en Blaupunkt (vet tyvärr inte vilken modell) som hade en fotmonterad slälvsökningsfunktion. Till denna radio kom en speciell kromad täckplatta eftersom radion inte passade perfekt i originalhålet i instrumentbrädan.
October 24, 200717 yr comment_44890 De svensksålda bilarna levererades med en Blaupunkt (vet tyvärr inte vilken modell) som hade en fotmonterad slälvsökningsfunktion. Det låter som om det kan vara Blaupunkt Wiesbaden du menar, som kan ses till vänster på bilden (observera knappen till självsökningen som ska sitta på golvet). Jag vet dock inte riktigt årsmodellen på den här apparaten, eller om Blaupunkt hade fler självsökande modeller. Radion till höger är en Blaupunkt Frankfurt från tidigt 60-tal.
October 26, 200717 yr comment_44910 Det är en option-kapsel till min andra hobbybil (Även fast det inte är en Ford finns den med på bilder här på Mustangklubbens hemsida, tex här: http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/150.htm )
October 28, 200717 yr comment_44962 Äh, försökte ju bara retas lite.. :-)Men den var fin den med, den andra bilen :-)Har du gömt undan några fler bilder nånstans?
October 29, 200717 yr comment_44983 Det finns nog inte så många bilder på min Corvair ute på nätet, men några hittade jag (jag är ledsen om vi spårar ur lite från ämnet här). Även dessa ligger utlagda på denna hemsida: http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/003.htmhttp://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/033.htmhttp://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/043.htmhttp://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/044.htmhttp://www.mustangclubsweden.com/vatter ... es/046.htm
October 29, 200717 yr comment_44992 Lite urspårning får man väl tåla Kör du luftkylt på den där? Har alltid varit nyfiken på hur det fungerar, med värme o allt sånt.Ballar det ur nån gång?
October 30, 200717 yr comment_44999 Jo, det är en luftkyld 6-cylindrig boxer. Kylningen räcker till bra på standardmotorerna (som i min bil), det KAN dock bli lite problem med dom turbomatade varianterna om man gasar lite friskt. Turbobilarna hade både temperaturmätare, varningslampa för överhettning och en summer som gick igång vid höga topplockstemperaturer som originalutrustning. Värmen är lite sämre, Corvair har inga värmekammare som VW, utan man tar kylluften från motorn och skickar in i kupén. Det innebär att om du har oljeläckage eller liknande så får du in illaluktande luft i bilen när du sätter på värmen. Till råga på allt så var det inte ovanligt att stötstångsrören började läcka olja efter några år. Nuförtiden finns det o-ringar i bättre gummimaterial att köpa som håller tätt, men det kan inte ha varit så trevligt att åka Corvair på vintrarna på 60/70-talen.
October 30, 200717 yr comment_45003 ... det kan inte ha varit så trevligt att åka Corvair på vintrarna på 60/70-talen.Eftersom vi redan är långt från det ursprungliga ämne så fortsätter jag lite till.Enligt vad jag har hittat så erbjöd Chevrolet bensinvärmare som tillbehör för Corvair 1960 som option mellan 1961 och 1965, i stil med VW's Ebersprakare.
October 30, 200717 yr comment_45011 Så här ser FM-radion ut i min 67:a.Vet tyvärr inte vad den heter./Lasse
October 30, 200717 yr comment_45016 Bendix gjorde original AM/FM-apparaterna åt Ford. 1967 var Bendix modellbeteckning 2056950-3 och Fords beteckning F7TBZ.http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/F7TBZ.jpgMonterad i instrumentbrädan såg det ut så här 1967:http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/F7TBZA.jpgDet fanns tydligen också en stereogrunka att koppla till dem, beteckning M7TB:http://www.hammar.dyndns.org/~djhamma/radios/M7TB.jpg
November 1, 200717 yr comment_45097 har en orginal AM/FM i min bil tror jag, (1966), kan ta ett foto imorrn! /
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.