October 16, 200717 yr comment_44579 Hej igen,Fick ett namn av en kille på Ford Motorsport Club Sweden som arbetar med att plocka hem bilar från USA. Han rekommenderade en kille som heter Pierre och har arbetat på Arlanda Bilcenter. Jag ringde till Arlanda Bilcenter och de hade mobilnumret till Pierre. De berättade även att han körde heltid med detta nu.Jag snackade med Pierre och han berättade i detalj varenda kostnad som tillkommer vid import (se nedan). Han samarbetar med en kille i Cranston, USA. Han i USA sköter betalningarna, prutning, kontroll, lastningen på båt samt ser till att alla papper fins med. Deras arvode är 20 000 kr + transport från säljaren till fraktfartyget. Det känns ok tycker jag. Eller?Total kostnad för hemtagning:Bilens inköpFrakt från säljaren till hamnenFrakt till Tyskland $1400Försäkring 1,5% (täcker skador på bilen samt om den försvinner, $1000 i självrisk).Lossning och tullning: ca 400 euroTullavgift 10% av bilens inköpspris + båtfrakt19% moms på bilens inköp + tullavgiftTransport från Tyskland till Märsta 5500 krFixa bilen så att den går igenom besiktningen: 3000 krBullerintyg 2500 krBesiktning 2170 krArvode 20000 krDetta innebär att jag kan köpa en bil som kostar ca $17 000 i inköp, det borde väll räcka till en lagom fin Musse Så börja maila tipps till mig nu. Känns lite tråkigt att få hem en sådan fin bil mitt i vintern bara Sen är det alltid detta med att lämna pengar till någon man inte känner. Vore jäkligt skönt att få tag på lite referenser. Någon som känner till Pierre Frodener?
October 17, 200717 yr comment_44602 han borde ju själv kunna ge referenser som du kan kolla upp om han e seriös...Det är ju alltid svårt att veta vem kan lita på å inte när de e så mycket fuffens på G... Annars blir det att satsa på de stora välkända firmorna alt ta hem den helt själv... själv vart det exclusive här... skrotpremien ska du me betala...Lycka till med köpet.
October 17, 200717 yr Author comment_44603 han borde ju själv kunna ge referenser som du kan kolla upp om han e seriös...Det är ju alltid svårt att veta vem kan lita på å inte när de e så mycket fuffens på G... Annars blir det att satsa på de stora välkända firmorna alt ta hem den helt själv... själv vart det exclusive här... skrotpremien ska du me betala...Lycka till med köpet. Jag har fått referencer ifrån honom, han är tydligen en jäkel på att plocka hem bilar. Viper, Ferrari och ännu fetare bilar. 100% seriös säger folk.Självklart vill man plocka hem bilen själv men eftersom jag inte vet hur det går till och vilka papper som behövs måste jag anlita någon att göra detta jobb. Att köpa av exklusive innebär att även de ska ha sina marginaler.Någon som har plockat hem bilar själv och är sugen på att åka en weekend till US of A
October 18, 200717 yr comment_44637 Köpte en 05:a i Kanada 2005 av Carson Exports - kolla deras websida: http://www.carsonexports.com/Hur enkelt som helst, de levererade till gbg försäkrat och klart.Sedan var det bara att fixa i ordning för regbesiktning vilket jag fick mycket bra hjälp med av http://www.importgaraget.se som handlar mycket bilar av Carson.Kort sagt - Busenkelt !Och Kanada-bilar har dessutom km-mätare !Lycka till !
October 18, 200717 yr Author comment_44640 Köpte en 05:a i Kanada 2005 av Carson Exports - kolla deras websida: http://www.carsonexports.com/Hur enkelt som helst, de levererade till gbg försäkrat och klart.Sedan var det bara att fixa i ordning för regbesiktning vilket jag fick mycket bra hjälp med av http://www.importgaraget.se som handlar mycket bilar av Carson.Kort sagt - Busenkelt !Och Kanada-bilar har dessutom km-mätare !Lycka till ! Tack,Kommer du ihåg vad dom tog ut i "provision" för att göra jobbet?
October 19, 200717 yr comment_44664 har inte regeringen tömt skrotningsfonden?Är väl dit pengarna gick väl?
October 20, 200717 yr comment_44718 Så här mycket betalade jag till Peter på www.petersplace.seBilpris $11500, Köp-förmedling USA = $500, Sjöfrakt $1600, Försäkring $226, Dekra 2200:-, Vägning 500:-, Anpassning inkl delar 4000:-, Regbes 1120:- Förmedlingsarvode Petersplace 10.000:-. Blir ungefär 33.000:- Till detta kommer tull och moms på 34500:-Peter fixade allt till belåtenhet.
October 27, 200717 yr comment_44947 Hej igen,Fick ett namn av en kille på Ford Motorsport Club Sweden som arbetar med att plocka hem bilar från USA. Han rekommenderade en kille som heter Pierre och har arbetat på Arlanda Bilcenter. Jag ringde till Arlanda Bilcenter och de hade mobilnumret till Pierre. De berättade även att han körde heltid med detta nu.Jag snackade med Pierre och han berättade i detalj varenda kostnad som tillkommer vid import (se nedan). Han samarbetar med en kille i Cranston, USA. Han i USA sköter betalningarna, prutning, kontroll, lastningen på båt samt ser till att alla papper fins med. Deras arvode är 20 000 kr + transport från säljaren till fraktfartyget. Det känns ok tycker jag. Eller?Total kostnad för hemtagning:Bilens inköpFrakt från säljaren till hamnenFrakt till Tyskland $1400Försäkring 1,5% (täcker skador på bilen samt om den försvinner, $1000 i självrisk).Lossning och tullning: ca 400 euroTullavgift 10% av bilens inköpspris + båtfrakt19% moms på bilens inköp + tullavgiftTransport från Tyskland till Märsta 5500 krFixa bilen så att den går igenom besiktningen: 3000 krBullerintyg 2500 krBesiktning 2170 krArvode 20000 krDetta innebär att jag kan köpa en bil som kostar ca $17 000 i inköp, det borde väll räcka till en lagom fin Musse Så börja maila tipps till mig nu. Känns lite tråkigt att få hem en sådan fin bil mitt i vintern bara Sen är det alltid detta med att lämna pengar till någon man inte känner. Vore jäkligt skönt att få tag på lite referenser. Någon som känner till Pierre Frodener?Jag köpte min bil genom Pierre. Allt funkade fint! Rekomenderas. Han har hållt på länge med import, vet hur allt funkar och har bra kontakter.