Jump to content

Solblekta framljusglas - vad göra?!


Stefano

Recommended Posts

Tjenare!

Det här är mitt första inlägg på detta eminenta forum! Jag har läst en del tidigare & fått lite tips utan att själv deltaga i diskussionerna, men har nu en fundering till er!

Det är så att jag har en Mustang GT av årsmodell 00 som har fått solblekta glas på framlysena & detta ser inte alltför trivsamt ut...

Då bilen ifråga har plastglas på strålkastarna inbillar jag mig att detta borde gå ordna till med ganska enkla medel, istället för att handla nytt direkt. Jag har läst ngnstans på nätet att man ska kunna våtslipa lyktglasen med fint papper varefter man maskinpolerar med autosol / annat polermedel. Tydligen ska detta ge bra resultat, men man vill ju inte riskera fullt funktionsdugliga framlyktor utan att vara "säker" på att det kommer bli bra.

Är det någon som haft ett liknande problem & hur gick ni tillväga för att ordna till problemet? Blev resultatet bra eller bara hyfsat?

( om det inte finns en chans det kommer att bli bra kanske det är lika bra att införskaffa nya framlyktor direkt...)

MVH / Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Använd fin lackrubbing eller polerrubbing på dina

plastglas, efter att du polerat med finrubbing så

kommer du att endast behöva vaxa plasten med

lackvax eller liknade. :shock:

Det finns polermedel för gelkoat, används på plast-

båtar och är mycket bra till plastglas, tyvärr är det

lite dyrt at köpa eftrsom det är till båtar. :?;)

Puttsa på det blir bättre än du vågat tro. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skaffa dig en Powerball (länk till video med Chip Foose om Powerball: http://www.mothers.com/reelworld/Power/Power.html) från Mothers, så har du en hel del gjort redan. Den är överjävligt bra att polera med, och som du ser i länken från Stangnet i tidigare inlägg så finns det bra polerprodukter för plast. Här är en annan:

https://store.mothers.com/product_info. ... cts_id=100

Jag gillar Mothers produkter, och jag har för mig att Hansen Racing börjat ha dem i sitt sortiment så nu så behöver man inte släpa dem med sig i bagaget när man flyger hem från USA...

Här är iaf en länk till deras katalog:

http://www.mothers.com/products/product ... atalog.pdf

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar & tips!

Jag har påbörjat rekondningen av lysena nu & det verkar vara en del arbete, men så länge som det blir bra i slutändan så är det värt slitet!

Jag började med att prova maskinpolera med en repborttagare för plast / plexiglas men det räckte inte för att det ska bli bra, så nu håller jag på att mattslipa hela klabbet med fint våtslippapper. Det är lite hundgöra att få bort all solblekning i plastglaset, men förhoppningsvis blir resultatet bra så man slipper skämmas för sina matta lysen även nästa säsong.....

MVH :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar & tips!

Jag har påbörjat rekondningen av lysena nu & det verkar vara en del arbete, men så länge som det blir bra i slutändan så är det värt slitet!

Jag började med att prova maskinpolera med en repborttagare för plast / plexiglas men det räckte inte för att det ska bli bra, så nu håller jag på att mattslipa hela klabbet med fint våtslippapper. Det är lite hundgöra att få bort all solblekning i plastglaset, men förhoppningsvis blir resultatet bra så man slipper skämmas för sina matta lysen även nästa säsong.....

MVH :)

Jag var in till en MC butik i V-ås och dom har en produkt som ska ta bort repor samt matta ytor. Dom använder det till visiret på hjälmarna.

- Jag har samma problem med mina framhjus, och dom prencip lovade att

det skulle bli som nytt efter en dagsarbete för båda framljusen.

Kostnaden för produkten var 198kr om jag minns rätt.inte över 200kr

iallafall. (detta gäller en manuell slipning). Butiken ligger vid vägen mot

Sala bakom OBS i en gammal kakelaffär.Vill man lägga ner ett bra hand

arbete så är det bara slå till för en en billig peng, annars finns det nya

att framljus att köpa.( Man har ju hela vintern på sig.) :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har sett en liknande produkt på en firma här i stan, den kanske kan vara ngt att satsa på för att göra sista poleringen!

Arbetet går framåt så sakteliga, men jag har inte haft så vidare mkt tid att jobba med lysena. Det verkar dock som om resultatet kommer att bli alldeles tillräckligt bra, så det blir troligen inget köp av nya strålkastare före nästa säsong!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...