Jump to content

Förgasare eller EFI


PonyPower
 Share

Recommended Posts

Tvivlar starkt på att förgasare är billigare totalt, möjligen om du bara kör kanske 100 mil om år.

Ett EFI system får man lös för allt mellan 2k och ----->

Räknar man sen in bränsle kostnader mm. så blir ett EFI system billigare.

Sen så får man ju så mycket goare gång på motorn inga boggningar vid gaspådrag mm.

Har ett Megasquirt på min motor med alla givare mm från original bil/bilar

och med ett sånt system så blir inte installationen vare sig svår eller dyr.

Sen fördel nummer två är ju t.ex.som för mig nu, då jag ska på med mitt dubbelturbosystem så är det ju bara att mappa om "sprutet" och sen är det bara att ut och skrynkla asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Megasquirt på en Ford SB V8, ge lite snabbfakta, tack. Har inte satt mej in i ämnet, men låter intressant.

Vilken typ av:

1. Throttle body

2. Munstycken ( 2, 4 el. 8 st.?)

3. Styrning av sprutet.

4. Bränslepumpar, tryckreglering, returlinje?

5. Givare, sensorer?

Tack

1. Jag har använt mig av Econoline vanens dubbelports spjällhus.

Detta har jag monterat på ett hemmagjort "plenum" som sitter bultat på ett Edelbrock VJ insug.

I insuget i sig är det infräst totalt 8 st. spridarhål ca 20mm från varje port.(Fick svetsa på lite gods först så det fanns nåt att fräsa i.)

2. Som spridare använder jag 8st. från Volvo turbo dessa ger 317cc @ 3bar = 480hk och vill man ha mer hk så klarar dessa spridare 4,3bar i bränsle tryck.

3. Styr sprutet (triggar) gör jag med fördelarens hallgivare (har vanens stumma fördelare) men det går precis lika bra med brytare eller vevaxelgivare. Sen så läser sprutet även vatten temp, insugs temp, spjällvinkel och MAP (sitter inbyggt i boxen så det behövs bara en vaccum anslutning på plenumet) där skulle det kunna räcka, men jag har även en vanlig smalbands lambda som sprutet läser emot. (En bredbandare är ju givetvis att föredra.) Sen har jag även en MSD box som i sin tur styrs av Megasquirten och på det viset så för jag tändreglering vid last och varv även fast fördelaren är stum. (Original boxen från vanen jobbar på ett liknande sett.)

4. Som bränsle pump har jag en Opel Rekord pump och även bränsletrycks regulator från samma bil. Den kommer jag i.o.f.s. att byta ut då den kommer att bli för liten när turbosatsen är monterad.

Tank, retur och fuelrail har jag gjort själv, men det går oftast att göra om original tankarna t.ex. om matarledning och armatur sitter skruvat på tanken så lossar man det, och med den delen lös så borrar man ett lagomt hål för t.ex. ett 12mm rör, detta drar man sen in till samma punkt som original röret och svetsar/hårdlöder i det lösa locket (detta blir den nya matar ledningen), det gamla röret kan man sen kapa en bit upp och det blir då returledningen.

5. Se punkt 3.

Jag kommer troligen att slakta min Hollye 650 sen när turbosarna ska på och använda den som spjällhus, det man behöver göra då är att rensa huset på alla munstycken, flottörhus mm täta alla munstyckshål och montera en TPS så sprutet kan läsa av spjällvinkeln.

Kan försöka ta lite bilder på min installation om nån är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Det går att styra nästan hur du vill, är det någon begränsning är det möjligen på timingen. Men det är i min version, det går givetvis att bygga mer avanserat och då finns det nog inga begränsningar alls.

Systemet kan även styra waste spark tändning upp t.o.m. tio cylindrar eller sekventionell tändning upp t.o.m sex cylindrar.

Så i med fyra Mercury båtmotor spolar eller Citroen CX GTI spolar så kan man skippa fördelaren (om man har vevaxel givare som trigger).

Link to comment
Share on other sites

Några dåliga telefon bilder:

Opps, bilen kom visst med också. :roll:8)

Givetvis går installationen att göra snyggare, men det var lite bråttom för det var säsongs final på Optands flygfält, helgen efter bilderna togs och sommaren led mot sitt slut, så bilen skulle igång oavsett hur det såg ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är väldigt intresserad av att se fler bilder på hur du löser det hela. Jag siktar själv på att köra EFI och dubbelturbo sen. Först har jag dock "en del" rostproblem att fixa klart innan det är dags för motorn :)

De färdiga lösningarna för EFI och dubbelturbo till 302:or tycker jag är lite väl dyra. Det måste gå att bygga lite billigare själv än att köpa färdiga paket USA...

Vill du inte lägga upp här så kan du skicka till mustang@sneproductions.com.

Mvh

Markus

Link to comment
Share on other sites

Mina turbo funderingar var från början med en enkel HX50 eller 55, men så sprang jag på den här satsen och då fick det bli dubbla.

Är ju betydligt mindre jobb med en enkel och framför allt billigare.

På så pass stor motorvolym som 5 liter får man ganska enkelt snurr även på en så pass stor turbo som HX55, men det ser ju bara så fräckt ut med två och då det slumpade sig som det gjorde så är ju inte jag den som sörjer för att det blev två T04E kopior i stället.

Men väljer man att bygga allt själv så är det nog en smartare väg att gå med bara ett agg.

Finns det bara plats så kan man kanske vända på original limporna så utblåset blir framåt och därifrån bygga adapters till en turbofläns.

Eller vad vet jag, det finns nog lika många lösningar som det finns projekt, får man det bara att funka så spelar det nog mindre roll hur man har gjort.

Är ju bara besiktningen(/polisen) som egentligen har invändningar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, visst är det enklare med en men som du säger, det ska ju vara lite extra fränt också :) Plats finns det ganska gott om och batteriet åker i bagageluckan sen. Tar eventuellt bort servon också. Jag hade tänkt mig två ganska små turbos, exempelvis Mitsu16t och inte ladda på så extremt heller. Besiktningen är ett problem ja. Kanske får bli att skaffa en annan motor för ändamålet men det får jag besluta om senare. Det lär bli en liten lista med saker att ändra före/efter varje besiktning ändå. Det är väldigt frikostiga utsläppsnivåer för modellen som tur är. Motorn släpper "bara" ut en sjättedel mot vad den får enligt papprena från SBP. Jag ska få bilen genom SBP innan jag slänger på turbos. Lite lätt strokning och sådant ska dock fixas innan.

Jag har inte hittat någon bra bild på en 71-73 men den här 90-talaren får det plats i så det borde inte vara några större problem på min...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Megasquirt på en Ford SB V8, ge lite snabbfakta, tack. Har inte satt mej in i ämnet, men låter intressant.

Vilken typ av:

1. Throttle body

2. Munstycken ( 2, 4 el. 8 st.?)

3. Styrning av sprutet.

4. Bränslepumpar, tryckreglering, returlinje?

5. Givare, sensorer?

Tack

Tjenar, jag och farsan kör MS system. Fortfarande i byggfasen men vi är på G. Tror det är en MS-II V.3 bräda vi har men inte helt säker, kan vara en V.2.2 också. Hela DIY kittet gick loss på $ 400+ vill jag minnas... färdigbyggd för $ 600 (lite osäker på priserna). Vad gäller manualer och ll info man kan tänkas behöva finns på nätet, gratis. Gäller även alla program man behöver under bygget.

Nicke

Link to comment
Share on other sites

Har du bara en fräsch och glappfri kamdrivning så kan du använda fördelaren, är man bara lite klurig så går det att montera in en pigg/arm/tapp och en induktiv avkännare.

Fördelaren roterar ju lika fort som kamen.

Åker själv med multipoint sprut så jag har inte riktigt satt mig in i det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant... men vevaxel/svänghjulsgivare är ganska enkelt att lösa.

Mycket lurigare med kamaxeln.

Jo, man kanske kan använda fördelaren? Hade varit roligt att köra utan fördelare. ;)

Hmmm, borra hål i kåpan, montera en sak att läsa av, montera en pickup. Låter enkelt men hur gör man det utan att få obalans?

Link to comment
Share on other sites

Om du t.ex läser mot kamdrevet, så skulle man kunna sätta i en drevbult som är lite längre än de andra och läsa mot den och då ta bort motsvarande material ur drevet.

Är nog inte så där jätte noga att det blir precis på halvgrammet när kammen ändå bara roterar med halva motorvarvet.

Plus att viktökningen det är frågan om kommer väldigt nära centrum av den roterande massan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur hade du tänkt injektera, i spjällhusen eller direkt port?

Om man skulle köra med direkt port (8st. spridare) så skulle nog Tyska Ford's 2.9 liters v6 spjällhus funka, antingen alla direkt eller i tre steg (om nu insuget tillåter det sist nämnda).

Finns även (tror att det är Webers egna) dubbla spjällhus som har Weber fot med spridare i spjällhusen, men med dessa blir man nog tvungen att öppna alla samtidigt då spridarna sitter direkt i spjällhusen.

Mapsensorn i Megat kopplas till insuget och TPS till det primära spjällhuset.

Det borde funka.

Skulle behöva mer info. om insuget för att kunna svara mer säkert.

T.ex. är alla tre förgasarplatserna förbundna i nån form av plenum innan det går till alla runners (portar)?

Link to comment
Share on other sites

Det är öppet plenum och har progressivt gasreglage. Mittenförgasaren (en Holley 2300) är "aktiv" vid landsvägskörning, och dom yttre kommer med vid pådrag.

Har 2 alternativ att gå.

1 st Holley 0-4792 + 2 st Holley 0-4790 eller att bygga till sprut. Blir det sprut, använder jag kanske "4xWeber-versionen" i stället för Tripower insuget. Vi får se..

Vem sa att det skulle vara lätt...........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...