Jump to content

Bromskapacitet vs Motoreffekt


Recommended Posts

Jag har funderat på vilket samband motoreffekt och bromsareffekt har egentligen.

Har hört många (några allafall) säga (även på bilprovning) att man lär ha kraftigare bromsar när man har kraftigare spis.

Men i min lilla värld så fattar jag inte varför.

En tvåtonsklump som färdas i 100 knutar behöver väl lika stor bromskapacitet att få ner till 0 igen, vare sig det sitter en 100 , eller 1000 hästars motor i.

Nån som kan reda ut begreppen för mig?

Jag fattar ingenting. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Borde väl vara för att en bil med fler hästkrafter har möjligheten att komma upp i högre hastigheter än en med färre.

om vi pratar bilprovning så finns det ju mycket dumheter.. Varför måste en bil som har abs ha fungerande abs när en likadan utan abs går fint att köra med?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Finns hur mycket som helst att skriva i detta ämne.

Om man trimmar ökar effekt eller tex monterar i en större motor förändrar man fordonets konstuktiva hastighet, vikt etc.

Bromsprov görs upprepat och har man tex för små bromsar eller för lite bromsoljevolym försämras bromskapaciteten då de ev. blir överhettade efter upprepade bromsprov.

Fordonets bromsar måste klara vissa parametrar och skillnanden får ej vara för stor i upprepade test.

Ang. ABS så är det helfordonsgodk. och liknande som kommer in i handlingen. Antagligen klara fordonet inte bromstest utan ABS.

"Varför måste man ha bilbälte, när det går att köra lika bra utan?"

//Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

En liten gullig historia som inte har med detta att göra ;)

Min dotter kom in för cirka 15 år sedan och utbrast

PAPPA JAG KAN CYKLA UTAN HJÄLM :lol:

parentes till det hela men självklart blir det så att har man mer pulver

så gasas det mer och det blir i och med detta snabbare inbromsningar som

kräver mer av bromsarna :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Högre totalvikt kräver, som du var inne på, större (eller kraftigare) bromsar. typexempel är XC90, där 7-sitsversionen har större skivor än 5-sits, och därför 1 tum större fälg.

Större motor ger högre topphastighet, och kräver mer bromseffekt för att bromsa all rörelseenergi till noll utan att mattas ( enligt en förutbestämd kravspec). Sedan kan ju sportvagnstillverkarna erbjuda "sportigare" bromsar, men det är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Ang. ABS så är det helfordonsgodk. och liknande som kommer in i handlingen. Antagligen klara fordonet inte bromstest utan ABS.

"Varför måste man ha bilbälte, när det går att köra lika bra utan?"

//Tommy. 8)

Vilken liknelse :shock:

Har 2 st lagunor, samma vikt, samma häskraftsantal. (t.o.m samma årsmodell)

Den ena har abs den andra har inte.

Ingen är flyttgods eller liknande.

Gissar på att båda har klarat "de tester som krävs"

Jag tycker det är dumheter iaf..

Link to comment
Share on other sites

Kan vara bra med bromsar om man tex får gashäng.
.. jepp, min bil med 483hk, og standard bremser, bremser like bra fra 100 til 50kmt som vår 100hk 2.3 Fox. Men, det er kun fysiske lover som kommer inn i bildet her. Dersom jeg gir full gass på 3.gear, ( det hender... ) så bruker jeg MYE bremser først, bare for å eventuellt avbryte akselerasjonen,p.g.a mye tilført energi, for så å redusere hastigheten. Retardasjonen må da jobbe på allerede opphetede bremser.. Toppfart har også stor betydning. Men, hvem vet hva som er standard/ orginalt på våre biler ? Myndighetene ?
Link to comment
Share on other sites

ABS vete tusan om det har med bromseffekten att göra? Dock har jag för mig att man ska kunna retardera med 3 m/s2 . Detta innebär begränsningar för obromsat släp etc. , allt beroende på totalvikten samt möjlig topphastighet. Så vid "normal" körning, spelar kraftiga bromsar mindre roll.

:--

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla intressanta svar.

Nån som har nån koll på 74:s orginal skivor/trummor kan tänkas palla?

Skulle vilja av ekonomiska skäl vänta med att byta bromsar tills nån gång efter besiktningen.

Har ju en trött gammal 302:a från 1969, C4 från 71,

fick utväxlingen på 8-tummaren till ca 3:25 när jag provade förr, men det kan ju ha blivit fel förståss :) Utväxlingen känns väldans hög, man kör inte gärna på 70-väg.

Tanken är att jag inte ska gå högre än 350 hästar i effekt när allt är klart.

Frågan om det är dags att börja mecka i bättre grejjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vad du ska ha för bromsar på bilen beror ju helt på hur du kör, men du kan ju räkna med att du knappt stannar en gång från 150-0 med orginalbromsarna och garanterat ganska lång sträcka lär det bli!

Ang större bromsar med mer effekt har ju inte med inbromsing från en viss hastighet att göra så länge bilen inte väger mer, utan att med mera effekt så kommer du upp i högre hastighet mellan varje kurva och behöver mera broms!

Men tänk efter minst 2g innan du börjar mod, allt som har med bromsbyte mm att göra betyder regbesiktning och ska du regga bilen med mera effekt så lär det bli som ombyggt fordon och då måste du ha bytt både motor, låda, bakaxel och bromsar.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Men tänk efter minst 2g innan du börjar mod, allt som har med bromsbyte mm att göra betyder regbesiktning och ska du regga bilen med mera effekt så lär det bli som ombyggt fordon och då måste du ha bytt både motor, låda, bakaxel och bromsar.

Stämmer INTE!

Det är vad man får göra, eller rättare sagt om man gör något av ovanstående så blir det reg som ombyggt fordon. Man måste inte byta allt bara för att kunna reg. som ombygge!

Å andra sidan så krävs ju bara omregistrering om Bilprovningen upptäcker att man byggt om... ;)8)

Link to comment
Share on other sites

Men tänk efter minst 2g innan du börjar mod, allt som har med bromsbyte mm att göra betyder regbesiktning och ska du regga bilen med mera effekt så lär det bli som ombyggt fordon och då måste du ha bytt både motor, låda, bakaxel och bromsar.

Stämmer INTE!

Det är vad man får göra, eller rättare sagt om man gör något av ovanstående så blir det reg som ombyggt fordon. Man måste inte byta allt bara för att kunna reg. som ombygge!

Å andra sidan så krävs ju bara omregistrering om Bilprovningen upptäcker att man byggt om... ;)8)[/quote:360lembx]

Var det ett tjockt lager damm på boken du läste detta i?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...