Jump to content

Effektfundering


bänkis

Recommended Posts

289 är gaaaaaaammal teknik., så håll i dej nu:

Komressionen upp, bättre kam, bättre avgassystem och headers, bättre insug+ 4bbl förgasare, brytarspetsarna på soptippen och in med annan läsning av fördelaren+ en del andra trix.

Inte nödvändigt att byta toppar, men dom måste av i alla fall. Du måste / bör porta, och dessutom byta till större ventiler, så lika bra att köpa andra toppar. Du står inför många timmars arbete med sliprondellen, och dessutom bör du veta vad du gör.

Det är inte det lättaste att ta ut ÄRLIGA 300+ ur en 289 och om frågan ställs så här, kan jag rekommendera att skaffa en 5.0 Crate- motor istället.

Ett effektuttag på 300 inverkar redan en del på resten av paketet, samt på fordonets körbarhet.

Går bra att ta ut 300+, men kanske inte med förbundna ögon och bakbunden högerhand.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att skrämma upp min 289 nu i vinter. Gjorde det lätt för mig och

Köpte Edelbrocks RPM paket (ca.350HK kanske) samt att jag gör en helrenovering av blocket. Jag kan återställa motorn i originalskick då jag konserverar utbytta delar. Man får dock räkna med 35-40 lappar.

Link to comment
Share on other sites

Ja hoppas det är värt pengarna.

25-30 för grejorna och sen har jag lämnat in blocket för genomgång och balansering. Lådan kostar också lite att göra vid har inte bestämt mig om jag skall ge mig på den själv (shiftkitet).

Fördelen är att man har en original underdel i bra skick om man skall bygga tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Håller med RTM att ska du trimma 289 så är det lätt att bita sig själv i svansen! :)

En bra ekonomisk motor men "There's no substitute for cubic inches"

Köpa en ny 302,5.0 eller 351W är bekymmersfritt,roligare och nästan billigare på sikt.

Räkna lågt på motorbygge är fel då det i slutänden ALLTID blir mycket dyrare än kalkylen.

Tänk på att det är 40år gamla prylar och det mesta är redan uttjänat och är det inte

material som måste bytas så är det maskinbearbetningar som ska till.

Jag vet inte hur många historer jag hört om folk som renoverat motorer

och sedan står där med spruckna cylindrar eller kokande motor pågrund

av för mycket rost i blocket eller nått annat som är fel.

Jag har själv stått efter vägkanten med skuren vevaxel en gång i tiden

trots renovering. :oops:

Sälj 289 istället för den är värd mer som orginal.

Vill du ändå trimma 289'' så är ju Edelbrock bland de billigare och under 20.000 är rena rama IKEA priset. Då är det allt detta på bild som ingår

edl-2091_w.jpg

Tycker ni det är dyrt så ska ni inte peta i motorer överhuvudtaget.

Ett sånt här kitt kan man aldrig göra bort sig på.

Visst har man en "unik" Mustang där värdet kanske behålls bättre så tycker jag det är

värt varenda krona att satsa på 289an även om det kostar 60.000.

Annars att renovera 289an av sentimentala själ är inte min grej utan jag skulle gå mot

antingen en strokad 5.0 eller en strokad 351

men det är ju upp till var och en att bestämma vilken religion man gillar! :--

Jag följer bara måttot "Most bang for the buck" vilket egentligen betyder att jag bör ha en cheva motor i Mustangen. :roll:

Okej då jag erkänner! Lite sentimental är jag då eftersom jag vägrar nåt annat än FÅRD!!!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni det är dyrt så ska ni inte peta i motorer överhuvudtaget.

Det är bra att nån tar bladet ur munnen och levererar kalla fakta.

Kostar det - så smakar det.

Smakar det - så kostar det.

Edelbrock -paketen är väl bra universalgrejor, men om man vill åka fort, så blir det till att börja trimma. 1 Hp / Cu. In är ingen konst numera, annat var det förr... Man kommer väldigt långt med bolt-on grejor nuförtiden.

Ända tills man skjuter vevpartiet riktning Saturnus yttre ringar eller spinner ett lager....

Link to comment
Share on other sites

Det är inte dyrt att bygga Ford, försök göra en Hemi, så får ni se :evil::evil:

Ja det är extra synd om MOPAR fans och särskillt nu när det är hysteri på allt som har en anknytning till MOPAR. :?

Men det går galet i Ford värden också.

Försök bygga en BOSS 429!!

Vad sägs om topppackningar för ca 12.000kr

http://www.bossperformance.com/parts.asp

Nä alla ni med smallblock ska vara nöjda med prisbilderna.

Handla på er medans dollarn faller som en sten!! :)

De flesta här har har glömt bort att dollarn stog i 11kr för bara 7år sedan och man klaga lika mycket då på priserna.

Link to comment
Share on other sites

Jo, och för en som varit med redan INNAN MoPar- hysterin flammade upp känns det extra, extra knasigt.

Man kunde köpa fina, kompletta SixPack, fina 340 och hyfsade Hemibilar för under $5000. Den tiden kostade Nova, Chevelle, och annat trams ofta mera.

Som ex. kan nämnas 340 T/A motor för $450 komplett.

Året 1987 var det vansinniga pengar för en begagnad motor, man kunde köpa hottade 350:or med kromade ventilkåpor och rupp-rupp kam för samma peng.

Snabbfakta 340 T/A här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Challenger

http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Barracuda

Link to comment
Share on other sites

RTM o Per

Hur många motorer har Ni blåst ? :lol:

Kan tro Ni pratar med en hel del erfarenhet av detta.

Fick pris i går på underdelen, 12500:-

Borrning och foder 2:ans cylinder, motorn är redan borrad 0,30.

Alla lager nya, förstärkta bultar veven, balansering, nya packboxar, fryspluggar, vippar, kannringar, 1 kolv (hade en smidd).

Hoppas slippa skicka några delar till yttre rymden.

Vet dock att när jag sitter med högran på pedalen så är den tung :evil:

Hamnar alltså runt 40 på motorn.

Har inte kompletterat med någon mer oljekylning till lådan än original. Har funderingar på att sätta en där AC:n satt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft 4 olyckor.

1) Skuren vev 302''.

2) Krökt ett par (orginal)stakar 302''

3) Övervarva en annan så 2st stödbult i topparna gick rakt av 351''

4) Sista olyckan var ett par stötstänger som inte orka med mekanisk kamaxel. 351''

Måste understrycka att allt hänt under "Onormal framförande av fordon". :oops:

Ja fodra om ett block låter inte kul.

Leta upp ett annan motor eller block är bättre.

Det är ju inget speciellt med just blocket och 12500kr bara för att fodra om och lite lager är väldigt dyrt.

Lite skillnad om det vart en 428 eller annat lite mer udda

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan minnas har det varit följande större:

Krökta stötstänger, vevstakar och brustna ventilfjädrar finns det väl, samt brända tändstift

Vi pratar 1980- 90-tal, har inte skjutit motorer under 10 sista åren tror jag. Är inte så aktiv mera, och gasfoten har blivit lättare.

1 st Chrysler 318: Tidigare ägare använt fel bult i thrustplattan. Kamkedjan av och haveri...Gatbil.

Chrysler 360 (inte originalmotor :--) övervarv, veven ut genom blocket, kolven i orbit och ena toppen itu. Blev bojsänke av motorn. Gatbil.

Chrysler 400 med 440 vev = 452 cid. Svagt block- rämnade vid ca 300 meter, slutfart över 180 km/h. Gatbil.

rtm special: 318 block borrat för 340 kolvar, gick bra, men dåligt block pga överdimension. Höll inte utan blocket bara "släppte", cylinderloppen var inte mera runda efter vrålgasande (gatbil). Vevaxel+ stakar+ toppar klarade sej.

En 440 Sixpack- motor klarade sej med nöd o. näppe från haveri. Edelbrocks spillans nya aluminiuminsug var trasigt, och jag märkte inte det vid monteringen, men dock i tid för att förhindra större skador. Fick nytt insug på "garanti" efter ganska mycket oväsen från min sida.

Spunna lager ca 3-4-5 gånger, men det är inget stort.

1 kamaxelbrott på en Hemi vid uppstart, men endast ventilerna tog stryk. (troligtvis materialfel i kammen).

Totalhaveri på en Chevrolet 305. Ville testa vad motorn tålde- höll knappt alls. Den satt i en Camaro.

Resten har väl hållit ihop sisådär...Har inte vråltrimmat egna motorer utan att först göra bottendelen i skick.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte dyrt att bygga Ford, försök göra en Hemi, så får ni se :evil::evil:

Jag tror dig, men det är inte helt gratis att skruva ihop en sån här heller.

Link to comment
Share on other sites

Härligt med F.E godis! :twisted:

Skitgött, " Värmländska"........

Det värsta är när man börjar kosta på och vill ha bättre och bättre grejer så har man snart en hel FE, över som står bredvid.

Fast det är klart bra att ha orginalmotorn intakt om man vill göra helt original framöver.

Link to comment
Share on other sites

F.E prylar kan man aldrig ha för lite av och allt går att sälja.

Smallblock prylar slänger man ju (nästan) när man får över.

Även fast man gör något radikalt med F.E motorn så tycker jag ändå originalutseendet med lack ser allra bäst ut.

Målade denna förra året med samma toppar som dina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...