Jump to content

Ovanlig lack?


Punkan

Recommended Posts

Har skickat efter en Marti Auto rapport på min Musse och fick ett överaskande mail från dom:

Sir your car comes up as a "Special Paint" car and we are needing a paint chip of the "Original paint" for us to determine the correct paint color. This is very important on this car. Your car was one on only 207 cars paint that color?

Nu blev jag lite nyfiken som ni förstår.

Bilen är ju givetvis slarvigt omlackad i USA innan jag tog hem den.

Jag går ut i garaget och hittar ett par ställen som dom slarvat med att lacka över.

Det ser ut som en mörkgrå metalliclack...möjligtvis svartmetellic.

Har tagit bort ett par flagor på ställen som inte syns och ska nu skicka flagorna till dom.

Bifogar en något suddig bild eftersom kameran är kass.

Är det någon som kan tänkas veta vad det är för färg?

Link to comment
Share on other sites

Årsmodell?

Vad står det på "Warranty-plåten"? Fältet för färgkod är väl tomt eftersom de frågar efter färgprov, men plåten borde ha en DSO-kod med fler än två siffror som skulle vara kul att känna till.

Link to comment
Share on other sites

En sak är säker, din bil var INTE lackad i någon av standardkulörerna som finns på den färgkartan, utan den är beställd med en specialfärg. Eftersom det var 207 bilar totalt som hade samma kulör som din så borde det ju vara någon färg som fanns lätt tillgänglig, till exempel en Lincoln- eller Mercury-färg (eller en färg från en äldre årsmodell av Ford).

Det blir spännande att få reda på vad Kevin Marti kommer fram till, eller hur? Rapporten brukar ju innehålla alla koder som stod på dörrskylten, och som Nenne säger är det troligen blankt under "color" och en 6-siffrig DSO-kod.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar.

Färgen jag hittar på olika ställen cch även under hatthyllan är just den jag beskriver.

Hittar inget nummer på inneskärmarna...vart brukar detta nummer finnas på inneskärmarna?

Ska bli riktigt kul att få reda på vad det är för färg. :lol:

Har planer på att i framtiden få bilen mer original....fast det får dröja ett par år...nu vill jag bara ut o köra i sommar.

Ber att få återkomma i ärendet när rapporten kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hittar inget nummer på inneskärmarna...vart brukar detta nummer finnas på inneskärmarna?

Det är chassinumret som stansats där, har inget direkt med färgen att göra. Det sitter inte på innerskärmen utan under skärmen där den är skruvad mot karossen. På äldre bilar brukar det synas genom ett urtag i skärmens fästkant, men på min 69'a syns det inte utan att man skruvar bort skärmen.

Link to comment
Share on other sites

Antar att det är den rosa nyansen du söker?

I så fall finns det en möjlighet att den ursprungligen varit lackerad i "Dusk Rose" en mkt ovanlig färg i Mustangsammanhang. Finns ev ett register över dessa bilar...

Färgen fanns om jag minns korrekt redan 1963 på Galaxie, och är då just så "dusk" som färgchippet på länken visar - och INTE så ljus som vissa bilder tex i Mustang Monthly gör gällande. Dusk betyder ju skymning.

http://www.nvsaac.com/Details/1967_ford ... colors.htm

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en mörkgrå metalliclack...möjligtvis svartmetellic.

Har tagit bort ett par flagor på ställen som inte syns och ska nu skicka flagorna till dom.

Nu e jag hemma igen...det e inte den rosa färgen jag söker...det ser lite rosa ut på bilden, men det e den röda.

Provet är på väg och jag återkommer när jag får svar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det verkar inte vara det lättaste att få fram färgen.

Idag fick jag följande mail från en kille med frågan:

What color are you thinking it is?

Till saken hör att dom gjorde fel och analyserade den röda övre färgen på ett av färgproverna jag skickade där jag förklarade att jag skickar med båda så de ser de olika lagrena.

Så jag fick skicka tillbax rapporten och ett nytt prov :roll:

Dom medger givetvis inte att dom gjort fel så det blir dubbla kostnader för rapporten.

Ska bli ruskigt intressant med ett svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dusk Rose har färgkoden S och en Musse med den udda kulören såg jag senast hos Benny Järudd i Säter.

Hittade en Galaxie -63 med blank färgkod och 6-siffrig DSO som var rosa undertill. Den färgen hette Salmon (laxfärgad alltså) enligt Ford-experter i USA. Finns säkert som alternativ till Mussen också.

Men nu var det ju inte rosa det handlade om ...

Link to comment
Share on other sites

Nepp....senast i förrgår så skickade jag nya färgprover, han som ska få fram färgen påstår sig att det jag skickade har grundfärg på sig.

Har haft långa "mail-samtal" med puckot. han skickade t.o.m ett mail och frågade om jag visste vad det var för färg.

Om jag inte kunde tala om det så skulle jag få en rapport utan färgnummer.

Hur kul e det?

Det var då jag lessnade och skrev ett par väl valda ord till han, och vips så behövde han nya prover.

Det ska inte gå lätt.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...