bjornpersson April 11, 2008 Author Report Share April 11, 2008 God kväll!Ikväll blev det färdigslipat och grundat på de nya Quarter-panelerna och bakstammen.Imorgon hoppas jag hinna klart lite små spackelmissar, mer grund och sedan en omgång sprutspackel eller två.Har jag riktig tur så är bilen orange på söndag kväll ...För den som undrar så har Biltemas sk karrosserikit som jag använde på kupéns golv-fogar fortfarande inte stelnat så att det ligger stilla när man petar på det .... 5 dygn ... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 11, 2008 Report Share April 11, 2008 Det är jätte roligt att du har kommit så fruktansvärt långt med ditt jobb.Jag är full av beundran. Och det ser ut som du gör ett bra jobb med.Måste bara säga att det som du har andvänt först från biltema kommer inte att torka alls. Har egen erfarenhet av det. Blev tvungen att ta bort så mycket som möjligt och täta med ett annat som blev som gummi. Sika flex. Men det finns liknande nu på marknaden. Typ pp har nåt som är bra och biltema har kommit med det som Lars skrev om funkar bra. Sen bara lägga på nytt. Så kommer du att kunna måla där om fem sex timmar.Fortsätter och följer ditt arbete med beundran och spänning.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 12, 2008 Author Report Share April 12, 2008 Tack Berra!Ja, man lär sig hela tiden vad man ska och inte ska köpa.Idag fortsatte jag med lite mer korrigerande spackling nu när man grundat allt så hittar man lite extra pyssel.19:30 nu ikväll så lade jag på Hagmans Sprutspackel (900 tror jag) och det gick åt mer än jag trodde. En liter tog slut när jag precis var runt bilen. Jag hade tänkt lägga lite extra på A-stolparna samt några andra ställen där det finns små hack. Det får bli att köpa en burk till imorgon och komplettera.Nu vid 22-tiden testade jag att våtslipa sprutspacklet på en del av taket och det gick bra. Dock finns det några andra ställen på bilen som inte verkat härda 100% ännu. Får vänta över natten. På ett ställe på plåten mellan baklyktorna hittade jag en viss missfärgning och lite klibbighet. Risken finns att jag missat att slipa bort 100% av den gamla spraylacken som fanns på en del ställen på bilen. Som tur är så verkar detta vara enda stället. Får kanske göra plåtrent igen där imorgon.God kväll! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 12, 2008 Report Share April 12, 2008 Hejsan! Vill inte lägga mig i. Men vill alla fall fråga. Varför andvänder du sprutspackel? Kanske kan hjälpa dig på bättre tankar. När du har grov spacklat, använd finspackel så långt du kan istället för sprutspackel.Sprutspackel får så fula sjunknigar efter ett tag. Använd finspackel. Och lägg hellre många lager slipgrund. Den kan du blanda 3:1- 5:1. Slipa sen med fyrahundra våtslip. Avsluta med åttaahundra. Då blir lackaren glad.Och slipper fula sjunkniga som syns på långt håll. Men kom ihåg du gör som du vill. Vill bara vara schysst och tala om min egen erfarenhet. Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 12, 2008 Author Report Share April 12, 2008 Hej!Jag har använt sprutspackel tidigare och det blev så nu med av bara farten. När man lagat så mycket plåt som jag gjort på bilen så vill man gärna ha något på toppen som filler men det kanske är bättre att lägga massor med slipgrund ?Ska kolla på Mekonomen imorgon om de har något i den stilen istället. Sjunkningar är ju inget man vill ha.En negativ sak med sprutspackel är att det luktar rikigt riktigt giftigt.Tack för dina synpunkter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 12, 2008 Report Share April 12, 2008 Varsogod. Håller med om lukten för spykänslor lång tid efter ha andvänt sprutspackel. Även slipdammet är för jävla jobbigt. Kryper in pricis överallt. Mycket värre än vanligt spackel. Men tänk på finspackel.Brukar kalladet bregott. För sin täthet och lätthet att lägga. En jäkla bra produkt.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 13, 2008 Author Report Share April 13, 2008 Nu är det klart. Grabber Orange - nej, men väl CA-primer (förlåt) ... Jag åkte till Mekonomen och kikade på deras sortiment och frågade lite. Någon ren slipgrund hade de inte så jag körde det lite säkra kortet CA-primer som jag använt tidigare och som också ska vara bra att "låsa" spackel med.Efter att jag slipat ner hela karossen med 240-papper och fått bort alla ** ojämnheter så städade jag ur garaget och dammade av allt. Sen fick jag ett ryck och monterade upp en extra lysrörsarmatur som saknades. Bra ljus är ett måste ... Ett par timmar senare blev det några varv med klibbduk. Sedan gjorde jag slut på två burkar CA-primer på karossen *slurp* ... Nu får vi se imorgon om det duger som sista underlag till lacken. Tänkte våtslipa med 400 och sedan 1200-papper.Förresten Berra eller någon annan. Slipgrund. Vad ska man välja ? Märke och benämning ? Hagmans verkar inte ha någon ... Tack! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 15, 2008 Author Report Share April 15, 2008 God kväll!Ikväll lackade jag bilen Grabber Orange efter gårdagens våtslip. Det mesta gick bra men som vanligt så gick det åt mer färg än man väntar sig. Måste komplettera med lite extra till övriga delar av bilen för att vara säker på att det räcker.På ett par ställen fick jag dock på mer färg än vad som är möjligt och detta resulterade såklart i ett par rinningar. Jag hoppas kunna få bort dem efter härdning med rakblad och våtslip. Vi får se. Tur att det är en tjock och solid färg.Krångligast var helt klart att få till bagageutrymmet utan att fastna i lacken. Blir bilen bra i övrigt så kanske man kan kosta på en proffslack till nästa vinter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 SNYGGT så nu har du ett gult garage oxå Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 15, 2008 Report Share April 15, 2008 Häftigt , fy fan vad du är Riningar är inga problem att trolla bort nuförtiden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 16, 2008 Report Share April 16, 2008 Fölåt att jag inte har hunnit och skrivit svar tidigare. Men det där ser riktigt bra ut. Och hellre rinningar än för lite. Som sagt hur man tar bort så finns det just en massa olika knep. Själv så våt slipar jag ner alla rinningar tycker själv att jag har bättre kontroll då. Jag brukar våt slipa hela bilen efter lack. Med 2000 papper sen finns det papper hos typ stora poler firmor att köpa. korn storlekar mellan 4000-6000 brukar vara okay sedan kör man en riktig polering med olika polerpastor. Som sagt du får sjuhelvetes blank och fin lack på det sättet. Själva poleringen brukar ta ca 25 timmar effektivt att göra. Som sagt lacken blir grym. Som svar på din fråga så är det Standox eller någon annan färgtillverkare. Alltså inte någon hagmans eller pp eller dylikt. Standox heter det Top fuller.Det är slipgrund. Konstigt att dom inte vet det mekonomen. Dom säljer ju billack över disk. Tror dom till och med är mix kunder. Där blev jag förvånad. Det ser busigt ut med den kulören du har valt. Har du funderingar stripes eller något annat bus?Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 16, 2008 Author Report Share April 16, 2008 Tack för positiv repons!Ja, garaget kanske blev något gulare men mest bilen lacken får väl sitta i fred nu några dagar innan man försöker åtgärda rinningar. Som det är nu så kan jag börja montera inredning i helgen som kommer. Det blir kul.Ikväll ska jag fara iväg till lokalen där jag håller på med huvar skärmar och dörrar. Grovspacklade dem igår och fortsätter idag.Tack igen för era tips och så! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 16, 2008 Report Share April 16, 2008 Välkommen välkommen. Alltid kul att kunna göra något för en trevlig person. Som sliter som ett djur för att det ska bli bra.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 17, 2008 Author Report Share April 17, 2008 Mer spackling och slipning idag på de lösa delarna. Det är ganska otroligt vad de fått stryk under åren. Jag gissar på att spackel-lagren var ganska tjocka innan blästring med tanke på hur mycket jag får korrigera upp nu.Formerna är ganska när nu så snart blir det finjobb.God afton! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 19, 2008 Report Share April 19, 2008 Hej igen. Jag kan bara säga att jag avundas dig inte i ditt arbete. Men sen när du är färdig. Vad blir man då? Jo man blir grö av avund. Förstår att du får lägga på mycket som sagt det är inte du som köpt ny bilDet finns säkert några föra dig. Som har gjort än det andra. Så man kommer sällan ifrån mycket spackel på gamla bilar. Bara det inte blir för tjokt så är det ingen fara. annars så har det för att bli sprickor tillslut så blir det kakor som lossnar. Men då pratar vi tjokt.Kul att din energi flödar fortfarande. Oftast brukar den dämpas ner efter tag. Men du håller ut. Det är en bra tendens. Om det känns motigt och jobbogt. Det bästa är att bita ihop. Så släpper den känslan efter tag. Men börjar man rucka lite. Är det lätt att allt faller i sömn. Det har man sett för mycket av tyvär. Som sagt det kommer att bli spännande att få se bilen färdig. Vet inte om du bor Stockholm. Gör du inte det kan skicka bilder på datorn vore jätte roligt att få se på ordentliga bilder. Tycker du har och fortsätter med ett strålande arbete. Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 19, 2008 Author Report Share April 19, 2008 Hej!Idag påbörjades återmonteringen. Jag hade turen att få hjälp av en god vän vilket är mycket bra när instrumentpanelen ska monteras. Det är svårt på egen hand.Alla kablar och luftslangar passade som innan men kylpaketet som behöver en översyn hoppade vi över. Jag saknar också en ny dashpad som ska komma snart. All el verkar fungera i alla fall och kabelhärvan bak fick nytt skydd. Det gamla var uppätet av råttor eller dylikt.En fråga inför morgondagen:Innan det nya innertaket ska monteras antar jag att det ska limmas upp några ljuddämpande plattor i taket. jag minns inte hur detta såg ut innan och har tydligen glömt att fota det. Någon som kan bidra med bild eller beskrivning ? Jag gissar på att typ Biltema kan ha något dugligt material ... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2008 Report Share April 19, 2008 Hej.Hittar inte ord längre, forsätt i den här tacktenoch du blir klar utsatt månad är jag rädd för. Skulle sitta fint med lite bilder och dokumentasiontill ett framtida reportage i vår klubbtidning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 19, 2008 Report Share April 19, 2008 Håller fullständigt med föregående talare!Detta är en fantastiskr rolig tråd att följa. För mej har det betytt att jag måstegå in varje morron på jobbet för att kolla vad som hänt under natten Du är verkligen ett föredömme för oss andra och en STOR inspirationskälla.Jag hoppas verkligen att den feedback du får av oss andra inspirerar dej atthålla din tidsplan. Om du tror att du är färdig under maj, så hoppas jag verkligenatt vi får se dej och din bil på Power Meet i Västerås i sommar. Det skulle varaytterligare en anledning för mej att åka de 70 milen jag har att åka enkel vägtill Power Meet.Med önskan att du håller ut! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 19, 2008 Author Report Share April 19, 2008 Tack grabbar - det värmer. Jag vill dock påpeka att jag är en glad amatör och resultatet blir ju inte bättre än så. Garage-lacken får duga tills vidare då det är många andra saker jag valt att lägga pengar på just nu.Lite ångest måste jag erkänna att jag har för att lacken inte blivit 100% perfekt. Jag såg idag att lacken kunde varit bättre på höger sida strax över tröskeln (nedre quarter-panelen) och tankarna gick genast till att matta ner hela bilen igen och lägga ett nytt lager lack. Får sova på saken .... Bilder på ljuddämpning innanför innertak och övrig inredning önskas ... Tack igen!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon G April 19, 2008 Report Share April 19, 2008 Ser ju ut att lyckas med ditt utsatta datum... om inte så kommer du i alla fall ha hela sommaren att åka på ändå. Håller med tidigare talare, Detta är den bästa tråden just nu på forumet!!Håll uppe tempot och kör hårt!Lycka till!/Simon Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 20, 2008 Author Report Share April 20, 2008 Tack alla positiva!Idag har varit en dag med ett steg fram och två tillbaka kan man säga. Jag började tidigt med mer spackling och slipning på framskärmar, dörrar och baklucka. Detta gick bra.Sedan blev det åter fokus på bilen och min hjälpreda från igår kom och skulle hjälpa mig med att installera innertaket som man troligtvis lättast gör på två personer. Balkarna i taket behandlades med tunnflytande roskskydd och ljuddämpande plattor monterades. Därefter så kände jag att oron över lack-kvaliteten hängde över mig och vi drog i bromsen.De två rinningarna rättades till med rakblad och våtslip 1200 helt OK. Trots detta så fanns det några tveksamheter. Taket fick vänta, hjälpredan åkte hem och jag slipade av hela karossen med våtslip 400.Imorgon lägger jag två nya lager lack och hoppas att resultatet blir bra överallt denna gång. Det känns naturligt att inte kompromissa på den här punkten. Vi får se imorgon om det var rätt beslut God kväll! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 April 21, 2008 Report Share April 21, 2008 Jahaja nu blev det tyst , jag använder dämpmattan utanfolie men jag tror inte det har någon betydelse vilken man använder,bara den fyller sin funktion att dämpa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
FIXEN April 21, 2008 Report Share April 21, 2008 Dämpmatta med folie är bättre på att stänga ute solvärmen än en utan folie. gör väldigt mycke för svalheten i bilen i soligt väder Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra April 21, 2008 Report Share April 21, 2008 Det är väl inte lika fuktsugande heller? efter vad jag har fått veta. Men det är inte rätt jämt.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson April 21, 2008 Author Report Share April 21, 2008 Hej!Ja då det är Biltemas dämpmatta så ökar den säkert ljudvolymen (inte farligt fördomsfull ?! )Idag lackade jag om karossen. Jag använde nästan dubbelt så mycket färg som sist och fick ungefär dubbelt så många rinningar. Detta till trots så känns det mycket bättre nu när jag vet att det finns rejält med färg att putsa på. Rinningarna fick jag ju bort hyffsat lätt senast.Jag hann också med att inventera lite bruna inredningsdetaljer som ska lackas svarta. Jag köpte en plastprimer på spray som jag hoppas ska kunna ligga underst. En av A-stolparnas plastkåpor var trasig så den fick limmas med 2-komp lim.Några tips på typ av färg till inredningsdetaljer som ska byta kulör från brunt till svart ?Trevlig kväll! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.