Jump to content

cobra kompressor


parar

Recommended Posts

Jag har en fråga angående 03 cobras kompressor det är en kille som vill sälja en sådan till mig och jag har en 02 gt passar den på min motor? är det samma motor eller och vad måste man ändra? det som saknades till den var isuget och kylaren sa han

Link to comment
Share on other sites

Det är inte samma motor, det är dessutom en hel del grejor som måste till innan du kan köra med kompressor på din bil. Försök du att köpa ett komplett kompressorkit till din bil istället så får du allt du behöver med en gång. Alternativt så byter du upp dig till en 03-04 Cobra direkt, blir nog bästa affären totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga angående 03 cobras kompressor det är en kille som vill sälja en sådan till mig och jag har en 02 gt passar den på min motor? är det samma motor eller och vad måste man ändra? det som saknades till den var isuget och kylaren sa han

Det är somsagt en helt annan motor. Din är en 16-ventilare och cobramotorn är en 32-ventilare, så topparna är helt olika. Sen får du räkna med att hela bottendelen är totalt annorlunda, andra kolvar, stakar, veven, tändsystem etc etc. Ärligt talat tror jag att enda likheten mellan GT och Cobra-motorn är att dom båda är på 4.6L och att dom använder samma typ av oljefilter.

Börjar du ladda på med kompressor får du tänka på att det är nytt specialdesignat insug som gäller (jag tror inte cobrainsuget passar eftersom det är andra toppar), plus att du får mappa upp bilen på rullande landsväg.

Nä, skippa den och köp en remdriven kompressor istället som du hänger på fram på motorn, det är mitt tips. Sen ber du någon mappa bilen ordentligt, alternativt, sälj GT och köp cobra istället. Det är en fräck bil.

Link to comment
Share on other sites

okey men om man köper en vortech då? jag har hört att man inte måste mappa den då för det ska förlja med ett förinställt chipp osv? och grufman känner du till firman TPIS extreme preformence?

Link to comment
Share on other sites

okey men om man köper en vortech då? jag har hört att man inte måste mappa den då för det ska förlja med ett förinställt chipp osv? och grufman känner du till firman TPIS extreme preformence?

sorry, känner inte till tyvärr. Men jag hade inne en vortec trimmad gt med rasad motor förra året... den var nog inte direkt rätt mappad...

Link to comment
Share on other sites

Om du väljer att inte göra en "custom tune" så skaffa bredbands lambda eller billigare alternativ, en avgastempmätare den indikerar iaf att det är på väg att skita sig om tempen sticker..

Åka helt i blindo skulle jag inte vilja göra även om den är korrekt mappad.

Link to comment
Share on other sites

Glöm tanken med Cobra kompressor på GTn. Du måste ha annat insug mm mm mm mm. Tror det har varit uppe 10000 ggr på dem amerikanska forumen och ja visst det går, men det KOSTAR. Sedan med tanke på vad du får för pengarna så kan du lika bra köpa en annan skruv eller centrifugal kompressor som ger mer effekt för mindre pengar.

Gällande mappning så är det sjukt viktigt, visst dem brukar erbjuda att man skickar in sin datorbox för modifiering, men jag hade då inte litat på det. Fixa en custom tune istället och ladda in den med en predator eller xcal2. Vill du ha riktigt bra koll och få ut allt ur bilen så är det en ren mappning som gäller. Dock är det lite ont om folk som verkligen kan göra det korrekt i Sverige!

Till sisst, en bredbandslambda är en billig försäkring på att du inte smäller motorn. Det är ett måste!

Link to comment
Share on other sites

bredbandslambda, vilken ska man köpa av dem då? alltså det finns ju allt från ett kitt på 6000:- till en enkel för 500? någon som har tipps eller en länk?

Link to comment
Share on other sites

http://www.hqtec.se/

verkar ha skapliga priser.

ang om han tjänar på att köpa en 03 lr 04 cobra beror ju på vad han gav för bilen han har nu, vad han får för den o vad han kan hitta en fin cobra för samt hur mycket hk han hade tänkt?

Får ju ett hyffsat kitt från t.ex summit för skapliga pengar med tanke på dollarn.

Link to comment
Share on other sites

bredbandslambda, vilken ska man köpa av dem då? alltså det finns ju allt från ett kitt på 6000:- till en enkel för 500? någon som har tipps eller en länk?

Du ska ha en wideband, det andra är inget att ha, kan du i stort sett skita i det :) Du ska ha ut bra värden!

Link to comment
Share on other sites

Fast det är ju en sak att köpa en kompressor och slänga på den ganska svampiga GT-karossen.

Det ska ju gå att få ner allt i backen och framförallt få allt att hålla.

Självklart är cobran byggd stadigare framför allt i drivlina.

Men det beror ju på hur mycket hästar han tänkt sig.

vad är det för skillnad på karossen? subframeconnectors, fjäderbensstag m.m är ju inga större pengar.

Sen så är väl cobrans IRS egentligen inte optimal, vad jag har förstått för större effektuttag.

Link to comment
Share on other sites

Om man ökar effekten med 100-120hk så är det ju rätt vettigt att kosta på kaross och hjulupphängning.

en GT går att få riktigt riktigt bra för ganska okej pengar.

fast en cobra är ju trots allt en cobra, men går man efter priserna på blocket så får man ju 2 stycken GT2002 för vad en 03-04Cobra kostar.

Link to comment
Share on other sites

Om man ökar effekten med 100-120hk så är det ju rätt vettigt att kosta på kaross och hjulupphängning.

en GT går att få riktigt riktigt bra för ganska okej pengar.

fast en cobra är ju trots allt en cobra, men går man efter priserna på blocket så får man ju 2 stycken GT2002 för vad en 03-04Cobra kostar.

fast då jämför du 01 GT med 04 Mustang

Kolla på priserna på 04 GT mot Cobran så skiljer det sig betydligt mindre.

Link to comment
Share on other sites

jag hittade nu ett vortech kit för hyffsat pris hos "No Fear Motorsport"

dem sålde även någon hand dator grej jag inte har någon erfarenhet av men det skulle vara som en "predator" eller vad dem heter och med den skulle man kunna mappa.

men är det någon som vet vilka dem är alltså no fear? jag menar alla verkar vilja ha förskottsbetalning och jag är lite skeptisk till det så.

Link to comment
Share on other sites

jag hittade nu ett vortech kit för hyffsat pris hos "No Fear Motorsport"

dem sålde även någon hand dator grej jag inte har någon erfarenhet av men det skulle vara som en "predator" eller vad dem heter och med den skulle man kunna mappa.

men är det någon som vet vilka dem är alltså no fear? jag menar alla verkar vilja ha förskottsbetalning och jag är lite skeptisk till det så.

No fear är ett väl ansett företag, skulle tro att alla vill ha en del av köpesumman i förskott. Det är ju en säkerhet, förmodligen har dom flesta importörer ingen kredit hos leverantören.

Även fast du handlar från USA så blir det ju samma sak, du betalar ett par veckor innan leverans.

Link to comment
Share on other sites

Kompressor - ja då köpte jag en 87-90 års modell (billiga som stryk) la 75 000 på trim och hade en supervass Musse (350-400 HK) för 150 000.

Ville jag ha det bästa och en Cobra - ja då blev det (kanske/förmodligen) Sveriges inte bara vassaste Cobra - utan också den häst som är moddad för att alla hovarna skall ge max i backen.

http://www.blocket.se/vi/14668606.htm?ca=21_s

Å andra sidan - köp inte den bilen. Jag sparar varje månad - alltså rör inte "min" orm..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kompressor - ja då köpte jag en 87-90 års modell (billiga som stryk) la 75 000 på trim och hade en supervass Musse (350-400 HK) för 150 000.

Ville jag ha det bästa och en Cobra - ja då blev det (kanske/förmodligen) Sveriges inte bara vassaste Cobra - utan också den häst som är moddad för att alla hovarna skall ge max i backen.

http://www.blocket.se/vi/14668606.htm?ca=21_s

Å andra sidan - köp inte den bilen. Jag sparar varje månad - alltså rör inte "min" orm..... :twisted:

Jag skulle också vilja köpa Overlakes Cobra.

Den är riktigt riktigt fin

Link to comment
Share on other sites

Beställ en Xcal3 med en tune gjord för hur just din bil kommer att bli efter din ombyggnad, från någon respektabel firma i USA exempelvis Amazon eller VMP, om du sedan har en bredbandslambda kopplad till Xcal3 så kan du logga de viktigaste parametrarna under en belastningskörning. Maila loggen tillbaka till till din leverantör, du får då en ny tune som du laddar ner med hjälp av xcal3 och återupprepar belastningskörningen med loggning tills du och din leverantör är nöjda. Är dom duktiga så borde det räcka med 1 till 2 omprogrammeringar innan din bil är klar.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...