Jump to content

Nya sommardäck?


Jocce

Recommended Posts

Vet att detta vart uppe förut, men hittade inte tråden/trådarna!

Måste ha nya Sommardäck till Mussen tills i år (ja vet, lite sent men men bättre sent än aldrig) så tänkte beställa nu!

Hade sådana här på min förra bil (BMW 540 Touring)

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... e+F1+GS-D3

UNDERBARA däck (förutom den gången jag hamnade med lite snö på backen!!)

Även om mönstret inte riktigt "passar in" på en jänkare vill jag ha dem, just pga att jag vet hur bra de är!

Funderar dock på att byta till lite bredare, original är (väl) 235, och tänkte kanske gå på 240 eller 245.

Tänkte höra om nån annan bytt till lite bredare och hur det funkar/upplevts?

Eller bör jag hålla mig till originaldimensionerna?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Jag har idag 255/40/19" runtom.

Visst det spårar väl lite ibland, men jag har den ju inte för att åka bekvämt :)

Funderar på 275or i bak, lite osäker dock om fälgarna klarar det på ett fint vis.

Det spårar inte jätte mycket, men lite iaf. Jag stör mig inte på det.

Gå bredare!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Dom där däcken ratas av många Cobraägare i USA pga att dom har dåligt grepp.

Hade sådana på min bil när jag köpte den och jag är benägen att hålla med. Det kändes aldrig som dom blev riktigt varma. Bilen studsade lite och släppte lätt.

Har Toyo Proxes nu som kanske inte heller är världens bästa däck, men dom är fan så mycket greppvänligare iaf.

Vet att många i USA gillar Nitto 555 och B/F Goodrich G-force

Link to comment
Share on other sites

Dom där däcken ratas av många Cobraägare i USA pga att dom har dåligt grepp.

Hade sådana på min bil när jag köpte den och jag är benägen att hålla med. Det kändes aldrig som dom blev riktigt varma. Bilen studsade lite och släppte lätt.

Har Toyo Proxes nu som kanske inte heller är världens bästa däck, men dom är fan så mycket greppvänligare iaf.

Vet att många i USA gillar Nitto 555 och B/F Goodrich G-force

Hm, kan säga att jag kört ganska många mil med dem på 540:n och de har grepp.

Enda nackdelen jag hittade med dem då är att de är väldigt spårkänsliga (körde med 245:or fram o bak då)...

Dock kanske de inte matchar Mustangens "setup" lika bra.

Dock har väl GT500:an Eagle F1:or, fast annat mönster, om jag inte minns fel?

Finns säkert bättre däck, men frågan är till vilket pris?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer sätta på mina nya 20' i nästa vecka. Köpte av Klas på KR-motor. Det sitter Falken FK452 på dem, 275 bak och 245 fram, jag är iof ingen däckexpert men jag hoppas iaf på lite bättre grepp är orginaldäcken.

http://www.1010tires.com/tire.asp?tireb ... del=FK-452

http://www.1010tires.com/tirereviews/Fa ... views.html

med dessa fälgar: http://www.blocket.se/vi/13855440.htm?ca=11_s

Btw, jag har 4st 18/235 mustang orginaldäck (se bild) hemma (Sthlm, Huddinge) om någon är intresserad, de har gått 600mil och är som nya. Säljes för 1000:- men skambud är välkomna, de måste bort :D

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Dom där däcken ratas av många Cobraägare i USA pga att dom har dåligt grepp.

Hade sådana på min bil när jag köpte den och jag är benägen att hålla med. Det kändes aldrig som dom blev riktigt varma. Bilen studsade lite och släppte lätt.

Har Toyo Proxes nu som kanske inte heller är världens bästa däck, men dom är fan så mycket greppvänligare iaf.

Vet att många i USA gillar Nitto 555 och B/F Goodrich G-force

Hm, kan säga att jag kört ganska många mil med dem på 540:n och de har grepp.

Enda nackdelen jag hittade med dem då är att de är väldigt spårkänsliga (körde med 245:or fram o bak då)...

Dock kanske de inte matchar Mustangens "setup" lika bra.

Dock har väl GT500:an Eagle F1:or, fast annat mönster, om jag inte minns fel?

Finns säkert bättre däck, men frågan är till vilket pris?

/Jocce

Jag bytte från Kumho Ecsta 245/45/17 till 18'' Eagle F1 GS-D3, se min signatur nedan. Bilen var ganska spårig innan men blev betydligt bättre med de nya däcken. Det lustiga var att den kändes mindre stötig också, trots lägre profil på däcken! Jag har sedan ställt in en ganska aggresiv camber och bilen går otroligt bra! Också klart bättre fäste än förut.

Jag läste en massa tester och pratade med ett antal "experter", och valde till sist mellan Eagle F1 GS-D3, Dunlop SP Sport Maxx och Michelin Sport Cup (Eagle F1 Super Car som sitter på Shelbyn mm verkar ju göra sämre ifrån sig i tester...). Allroundegenskaperna och priset avgjorde. Skulle jag bara tittat på rakt-fram-fäste skulle jag ha valt Nitto, men bilen ska ju framförallt funka i dagligt bruk...

Jag har kört en del 05+ med bredare och lägre däck, och de går klart bättre när svampigheten från original "ballongdäck" försvinner men man offrar förstås lite komfort.

Jag har GS-D3 på Mondeon också. Samma sak, spårar mindre än med Michelin som satt på innan.

Link to comment
Share on other sites

DIna fälgar är 9" breda va? Personligen skulle jag inte köra smalare än 255, om du vill kan du köra 255 bak och 245 fram för att få rätt "stance". Men 255 runt om ger bättre balans i bilen om du har en mer "aggresiv" framhjulsinställning.

Nitto 555 Extreme, eller Nitto 555R däcken är kanon, även BFgoodrich KDW 2 är riktigt grymma. Det är dom jag har köpt till nya rejsern :) Men då i storleken 305/40-22 :--

555 Extreme däcken var grymt hållbara enligt mig, gjorde nog banzaistarter vid varanda rödljus i 2 månader och var fortfarande minst 50% kvar när jag sålde bilen!

Goodyear Eagle F1 har jag väl inte heller haft jättebra erfarenheter med, men jag har ju kört mer banbetonat och kanske haft andra kriterier än dig.

Det första farsan gjorde på sin 360 när han köpte den var att byta ut F1 mot Pilot Cup sport :twisted:

Lycka till med valet!

Link to comment
Share on other sites

Erik: Hm, vet faktist inte hur breda de är, men skall kolla upp det!

Tänkte nog dock inte gå bredare än 245 tror jag..åker juh dagligen med bilen så!

Hur många mil hade du rullat på däcken efter dina 2 månader?

Hur ligger 555 Extreme däcken i pris i förhållande till Eagle F1?

Jo, jag kör juh inte bana (även om jag tänkte försöka komma loss med nått varv nu i sommar!), och var grymt nöjd med F1:orna på BMW:n, men som sagt har juh inte provat en massa olika så!

När får man se nya åket i verkligheten då?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nästan garantera att dom är 9" breda faktiskt, men 245 funkar alldeles utmärkt, men du får nog ha rätt hög profil om du inte sänker bilen så det inte ser fel ut.

Jag hade nog rullat kanske närmare 1200mil inkl ban och RS-bana körning. Man kan lugnt säga att mina bilar får gå mycket under min ägo :)

555 däcken ligger kanske 30% under F1 däcken skulle jag tro!

Vet inte än när den kommer hem, hoppas under april iallafall, men vi får se. Jag längar som fan asså...

Erik: Hm, vet faktist inte hur breda de är, men skall kolla upp det!

Tänkte nog dock inte gå bredare än 245 tror jag..åker juh dagligen med bilen så!

Hur många mil hade du rullat på däcken efter dina 2 månader?

Hur ligger 555 Extreme däcken i pris i förhållande till Eagle F1?

Jo, jag kör juh inte bana (även om jag tänkte försöka komma loss med nått varv nu i sommar!), och var grymt nöjd med F1:orna på BMW:n, men som sagt har juh inte provat en massa olika så!

När får man se nya åket i verkligheten då?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Om man har en 18"x8,5" fälg, vilken bredd på däck bör man då ha? Vet att Ford levererar 235:or på 8" fälgarna, så det borde sitta något bredare däck på 8,5":orna. Någon som vet vad det de sätter orginal på 8,5" fälgarna?

Link to comment
Share on other sites

orginal fälgar 18 tum är 8,5 bred .orginal monteras med 235x50 x18 men du kan lägga 255x45x18 på dem!!! blir bulliga och ser konstigt ut om du lägger på bredare än 255. :)

Den polerade 18" fälgen från Ford (standard i Cal.special paketet) är 8" bred.

Den kromade 18" fägen (med samma utseende som den polerade) är 8,5" bred.

Jag vet som sagt att den polerade (8") kommer med 235 däck. Monterar de verkligen samma bredd på 8,5":orna??

Link to comment
Share on other sites

Vilka säljer Nitto 555 Extreme i Sverige då?

Hm, om jag går upp till 245:or, vad skall ajg ha för profil, för att hålla mig inom "lagliga" gränsen för rullomkretsen?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Vilka säljer Nitto 555 Extreme i Sverige då?

Hm, om jag går upp till 245:or, vad skall ajg ha för profil, för att hålla mig inom "lagliga" gränsen för rullomkretsen?

/Jocce

No Fear Motorsport såklart ;)

Lagliga? Men din bil är väl inte helbilsgodkänd, och då är dom inte lika kinkiga på det vad jag förstår. Jag har iallafall reggat med helt olika däck som jag besiktat med på alla mina USA bilar, 2 mussar och en GTO har det ändå blivit och dom har aldrig nämmt nåt. Har väl bara haft tur kanske?

Link to comment
Share on other sites

ErikC: Där kom du in på en grej jag funderat på. Är inte 05+ helbilsgodkända? Det trodde jag nämligen. Eller antog ska man säga.

// Danne

Nej, de är inte heltypsgodkända, tas juh inte in av Ford i Sverige...

Blev för övrigt GoodYear Eagle F1 Assymetric!

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...