Jump to content

Recommended Posts

Hejsan. Är inte hundra på att detta är rätt. Bilar som har privat import är det inga problem med trumbromsar. Kan ha skivor med inget hinder. Men bilar som Ford tror eller återförsäljare för Ford var tvugna att sätta dit skivor. Rätta mig gärna om jag har fel. Så har jag fått lärt mig. Och det brukar vara ett bra tecken att se om bilen är privat eller Ford import.

Hoppas det var fel allt som jag skrev.

Berra

Jag kör trummor fram just nu men har ett litet projekt på jobbet som kan lösa det problemet. :--

Körde en 67:a cab med trummor för ett tag sedan. Jag förstår att trummor fram klassas som ett problem...

Trummor fram monterades egentligen som standard

på alla gamla Mustanger, vanligast är att det är skivor

på någon form av GT bilar, inte heller alla Muskelmaskiner

var utrustade med skivor. :shock:

Egentligen ett option som många andra delar, det är

inte något problem att besikta en V8a med trummor

om det är en import för eget bruk. 8)

(DET GLADA SEXTIOTALET)

I Sverige var man tvingad som återförsäljare av Ford

Mustang genom dåvarade trafiksäkerhetsregler.

Auktoriserad FORD försäljare typ Ostermans Ford eller

Kindvals att importera och sälja med den s.k GT versionens

bromsar, d.v.s. skivor. :roll:

Man påstod då att vi hade ett vägnät som inte passade för

Mustanger, det är därför alla s.k. svensksålda Mustanger

är utrustade med säkerhetspacket, speciella HD stötdämpare,

exportstag, skivbromsar, mycket vanligt var också att man

monterade Rally pak, golvkonsoll och 4växlad manuell i en del

bilar som FORD sålde, bör tillägas att det redan här förekommer

Mustanger som inte är sålda av Ford utan av importörer. :evil:

Det är den s.k. säkerhetsversionen som ligger till grund i

bilprovningens papper, motoralternativet V8 gör att det måste

vara skivor fram och fembult, o.b.s. regeln används egentligen

idag bara vid ombygg från 6a till V8a idag. :?:

En sak till med trumbromsar, dom är inte alls dåliga, det är

vi som är dåliga på att sköta och underhålla denna typ,

bra trumbromsar ger garnterat näsavtryck på insidan av

vindrutan. ;)

bla,bla ,bla, bla, bla. :oops:

Hej!

Min Musse är egentligen X-kodad, vilket betyder att jag har en 390 GT-motor

men en tvåportare. (numera en 4-portare) Jag har fått för mig att man byggde

denna konstiga bestyckning för att man överskred en viss HK-gräns för att

behöva ha skivbromsar fram. Därför skulle man alltså kunna sätta ett billigare

pris på bilen utrustad med trummbromsar fram. Är jag ute och cyklar nu, eller?

Mvh.

Jag kör trummor fram just nu men har ett litet projekt på jobbet som kan lösa det problemet. :--

Körde en 67:a cab med trummor för ett tag sedan. Jag förstår att trummor fram klassas som ett problem...[/quote:32d96n5h]

Det är inget "problem" så länge du inte behöver stanna snabbt... :--

Jag skall "bara" hitta bromsskivor på ca 320mm i diameter och rätt tjocklek som har rätt bultcirkel samt bygga fästen för fyrkolvs bembo-ok i alu... 8)

Blir nog nästa vinter.

Edit; En ledtråd;

xb,31441.jpg

Vi har lite "test-produkter" liggande på jobbet jag tänkte titta närmare på. Nya sådana där e lite dyrt. Men ett par om som gått 10mil för test är nästan gratis... Men finns som sagt ingen möjlighet att bråka med det nu, skall snoka och planera lite inför nästa vinter.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...