Jump to content

Tryck i kylaren


nisse8

Recommended Posts

Nu finns det frågor först. Toppar bytta. Är det tätt. Inga avgaser ut i kylaren. Kolla på vatten motor kall starta börjar det bubbla. Sen finns det jätte mycket. Cirkulation ordentligt i kylaren. det kan bero på Vatten pump, Thermostat som ej öppnar, Veck på kylar slang, Det är jätte svårt att tala om exakt. Du får beskriva bättre om allting. Vet ej om motor hinner bli varm eller inte. Det du fått som tipps brukar räcka långt. Det kan till och med bero på kylaren. att den inte släpper igenom tillräckligt.

Hoppas det löser sig Berra.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nisse

Har du kollat så du har ett riktigt kylarlock? Det är nämligen ett vanligt fel. Detta är en vetenskap i sig men jag tror att ett 12- 14PSI är bra. Sedan är det så att det av naturen blir ett tryck i systemet när det är varmt. Det är en väldig skillnad från kall till varm motor.

Sök här på forumet. Det finnas bra gamla trådar.

Som eventuellt smolk i bägaren kan jag säga att jag hade samma problem med min motor ..... Det visade sig att det inte bara var ena topplocket, utan en spricka i en fodrad cylinder... fick jag reda på efter topplocksrenoveringen :? Hoppas du har bättre tur.

Link to comment
Share on other sites

Det är faktisgt min fru. Men hon skulle kunna vara min dotter. Det kändes konstigt i början. Men det har växt bort på något konstigt sätt. En grej som var rolig. Jag var orlolig att hennes pappa som är när till åren med mig. Han sa. Oh jag har fått en kompis. det är ord som jag alldrig kommer att glömma.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hajsan. Har problem med tryck ikylaren. har bytit toppar och det vart bättre men ej bra någon som vet vad det kan vara Mvh

Kylarlocket är nämnt och viktigt.

Är det rätt kylare efter motorn(typ sexa7småblockskylare till nyrenoverad bigblock,kan fungera om kylaren är fräsch,börjar den sättas igen kan det bli problem.)

Och tänk på att det ska finna expensinsmöjligheter för vattnet,utan kärl kan kylaren inte vara riktigt full när den är kall.

På min FE (390GT) hade ja problem med tryck i kylaren.

Den kokade inte,och värmen fungerade,så jag bytte kylare ,men huvudproblemet var att det rostat hål i ena topppackningen i framkant så att vattnet inte cirkulerade som det skulle genom motorn utan höll sig mest i frankant.

Att det är rätt temp på termostaten kan man också åka dit på.

En "vintertermostat" på sommaren fungerar väldigt dåligt..

Fungerar värmen som den ska?,för det är första symptomet att värmen försvinner om det är cirkulationsfel i motorn.

Är tändningen ställt väldigt lågt kan motorn gå varm och även det ställa till problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ytterligare ett tips att få bort högt tryck i kylaren: Lyft/palla bilen så den står högt fram. Skruva loss kylarlocket. Starta bilen och låt den gå på tomgång och bli varm, en bra stund. Då luftar du bort all ev luft i systemet. Byt sen kylarlock till ett med 6-7 lbs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...