Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Posted

Hejsan

Tänkte höra om nån vet va det kan va för fel om tankmätaren har slutat funka ja har jorda kabel till tankmätare för att se om

den slår fullt ut och det gör den så den funkar ju då.

Kan det va flotören då eller kanske givaren nån som vet hur ja går till väga????

Tacksam för svar mvh

johan

Hej!

Du får nog tömma tanken, ta ur givaren och kolla den på "bänken" Är väl ganska

vanligt att dom lägger av. Jag bytte min när jag bytte tanken. Tyckte det var

lika bra. Men som tur var kollade jag funktionen innan jag satt i tanken. Vilken

tur det var då! Den funkade ju inte, en tåt från motståndstråden var dåligt nitad.

Ibland ska man ha tur. Vet inte riktigt varför jag kollade den, ville väl bara kolla

hur den funkade.

Mvh.

Har du ett universalinstrument som kan mäta ohm?

Gör så här då: Mät mellan tankgivarens utgång och jord ( plåten på tanken) beroende på hur mycket bensin det finns bör du få ett värde på 0- 200 ohm.

Om du inte får något värde alls, dvs oändligt motstånd, är givaren trasig.

Om du inte har en ohmmätare kan du med en vanlig spänningsmätare kolla att du har spänning på ledningen som kommer från instumentet när kabeln inte är ansluten till givaren.

När du ansluter kabeln på givaren ska spänningen sjunka om givaren är hel ( när motståndet från givaren kopplas in sluts strömkretsen ).

Sjunker inte spänningen är förmodligen givaren trasig.

Att tanken är ordentligt jordad förutsätter jag, med så många skruvar är det nog svårt att den inte jordar.

  • Author

okey man tackar hur sitter givaren fast då? ja har inte kollat så noga en,och det finns väl nån dränerig på tanken också så man kan tappa ur bensinen eller?´

Mvh johan

Givaren sitter fast med en spännring som man försiktigt knackar loss.

Om du inte har dränering så köp en billig pump som du sätter på borrmaskinen och en bit slang ner i tankpåfyllningen, sen är det bara att köra!

Allt är åtkomligt utifrån ( gudskelov! )

Titta på bilden så ser du hur spännringen trycker fast givaren mot tanken.

O tröttnar man helt på den gamla typen givare så finns det såna här "ultimate fuel sender" att köpa hos isspro.com :-)

Sitter en flottör i röret och ett gäng tungelementrelän som aktiveras av flottören.

RA9506-ISS.jpg

  • 2 months later...

Hej!

Värdet på tankamaturen skall ligga på 8-12 ohm vid fulltank och 60-68 ohm vid tom tank. enligt ford verkstads handbok. man kan även kolla så att mätaren fungerar som den ska genom att koppla bort amaturen och koppla ett 10 ohms motstånd där amaturen skall sitta. då ska mätaren visa full tank. och sen testar man att koppla in ett 73 ohm motstånd och då skall mätaren visa tom tank.

  • 16 years later...

Har en fråga med angående tankarmaturen. Har bytt den men den visar inte full när den är full. Typ näst sista sträcket på bensinmätaren visar den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.