CMC 1061 Berra May 23, 2008 Report May 23, 2008 Hej såg att Lars skrev att man kunde ha olja i styrsnäckan. Men min fråga blir vilken typ av olja skulle tro en bakaxelolja är bra. Men vill veta vad han andvänder för sort. Berra Citera
JanneJ May 23, 2008 Report May 23, 2008 Olja i styrsnäckan?Om jag inte är ute och cyklar fullständigt är det väl fett som ska vara i snäckan?Jag tror inte det finns någon packbox vid utgången till pitmanarmen så då rinner oljan ut.Det är inte så att Lars menar att man kan hälla i lite olja för att mjuka upp fettet.Jag kan ha fel...sorry i så fall Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 23, 2008 Report May 23, 2008 Hej.Det är rätt uppfattat, lite motorolja av vanlig sort, typ 20-50 mineral, koppla på en spolarslangbit på en vanligoljekanna och pumpa i att par skvättar. Oljan löser fett som stelnat eller torkat i styrsnäckan,det går inte med enbart olja i snäckan, den rinner raktigenom. Citera
CMC 1061 Berra May 23, 2008 Author Report May 23, 2008 Tack. Jag förstod vad Lars menade från början.Berra Citera
bjornpersson May 24, 2008 Report May 24, 2008 Tjena Berra!Varför ska du ha olja i din snäcka ? Anledningen att jag frågar är att jag själv har problem med att det glappar ganska mycket någonstans i min "styrning". Kanske kan en rengöring av snäckan hjälpa även mig ? Jag misstänker dock ventilen till servon eller pumpen ... Citera
CMC 1061 Berra May 25, 2008 Author Report May 25, 2008 Anledningen är at jag vill mjuka upp fettet lite, den går lite trögtBerra Citera
Anders CMC601 May 25, 2008 Report May 25, 2008 Använd rätt smörjfett till styrväxeln. Det ska vara molybdændisulfid (MoS2).Plocka bort den bult som sittar längst borta från påfyllningspluggen og med styrväxeln i ytterste läge fyll då i fett tills det kommer ut från bulthålet. Stoppa i bultarna och vrid styrväxeln til motsatta ytterläga och upprepa proceduren.Om det glappar i styrväxeln, plocka bort centerlinken från pitmanarmen och kolla om det finns glapp i rakt fram läge. gläpper det justera forsiktigt och kolla så styrväxeln inte nypar när den kommer bort från centerpositionen. Forsök INTE justera annars då för mycket förspänning kommer att forstöra en anners bra styrväxel.Har bilen servostyrning kan det rekommanderas att byta bussningen i centerlinken vid pitmanarmen och samtidigt byta tätningar i ventilhuset. Bilen kommer att kännas helt annorlunda (och bättre) efteråt.Lycka till. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.