May 23, 200816 yr comment_54738 Hej såg att Lars skrev att man kunde ha olja i styrsnäckan. Men min fråga blir vilken typ av olja skulle tro en bakaxelolja är bra. Men vill veta vad han andvänder för sort. Berra
May 23, 200816 yr comment_54774 Olja i styrsnäckan?Om jag inte är ute och cyklar fullständigt är det väl fett som ska vara i snäckan?Jag tror inte det finns någon packbox vid utgången till pitmanarmen så då rinner oljan ut.Det är inte så att Lars menar att man kan hälla i lite olja för att mjuka upp fettet.Jag kan ha fel...sorry i så fall
May 23, 200816 yr comment_54778 Hej.Det är rätt uppfattat, lite motorolja av vanlig sort, typ 20-50 mineral, koppla på en spolarslangbit på en vanligoljekanna och pumpa i att par skvättar. Oljan löser fett som stelnat eller torkat i styrsnäckan,det går inte med enbart olja i snäckan, den rinner raktigenom.
May 24, 200816 yr comment_54854 Tjena Berra!Varför ska du ha olja i din snäcka ? Anledningen att jag frågar är att jag själv har problem med att det glappar ganska mycket någonstans i min "styrning". Kanske kan en rengöring av snäckan hjälpa även mig ? Jag misstänker dock ventilen till servon eller pumpen ...
May 25, 200816 yr Author comment_54856 Anledningen är at jag vill mjuka upp fettet lite, den går lite trögtBerra
May 25, 200816 yr comment_54886 Använd rätt smörjfett till styrväxeln. Det ska vara molybdændisulfid (MoS2).Plocka bort den bult som sittar längst borta från påfyllningspluggen og med styrväxeln i ytterste läge fyll då i fett tills det kommer ut från bulthålet. Stoppa i bultarna och vrid styrväxeln til motsatta ytterläga och upprepa proceduren.Om det glappar i styrväxeln, plocka bort centerlinken från pitmanarmen och kolla om det finns glapp i rakt fram läge. gläpper det justera forsiktigt och kolla så styrväxeln inte nypar när den kommer bort från centerpositionen. Forsök INTE justera annars då för mycket förspänning kommer att forstöra en anners bra styrväxel.Har bilen servostyrning kan det rekommanderas att byta bussningen i centerlinken vid pitmanarmen och samtidigt byta tätningar i ventilhuset. Bilen kommer att kännas helt annorlunda (och bättre) efteråt.Lycka till.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.