saleen June 1, 2008 Report June 1, 2008 Kan använda Biltemas spraylim till att montera vinyltak?Något särskilt att tänka på när man monterar vinyltak? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 1, 2008 Report June 1, 2008 Hej.Det går bra att använda det limet, tänk på att passain rätt innan du limar. Lägg på vinylen och centrera, sätt en tejp från mittenpå framrutan över den olimade vinylen till mitten påbakrutan. Vik över ena halvan och lima bara en halva i taget,jag har gjort så, tänk också på att inte trycka påenbart ett ställe med handflatan. Stryck ut åt sidorna utan hårt tryck, spara limningi ytterkanter till sist. Tänk också på att inte klippa bort för mycket avvinylen innan du limar, bättre att justera ochklippa kanter i sista limningen. Citera
JanneJ June 1, 2008 Report June 1, 2008 skulle nog satsa på t.ex 3M, eller något annat välkänt fabrikat.kostnaden för limmet måste vara en bråkdel av vad en ny vinyltopp kostar och jag hade aldrig chansat på en sådan sak. Citera
Tommyax December 6, 2008 Report December 6, 2008 Jag är snart på G med att montera Vinyltak.Har luskat lite och fått rekommenderat att använda 3M:s spraylim 80.Dök in på en firma som gör omklädnings, cab och vinyltaksrenoveringar, De rekommenderade 4 flaskor ´500ml.Beställde mina via Ahlsells 140:-+moms/st.Tydligen heter de 8080, men skall vara samma som 80./Tommy. Citera
pools December 6, 2008 Report December 6, 2008 skulle nog satsa på t.ex 3M, eller något annat välkänt fabrikat.kostnaden för limmet måste vara en bråkdel av vad en ny vinyltopp kostar och jag hade aldrig chansat på en sådan sak.Håller fullständigt med. Herr Oscarsson är lite för förtjust i Biltemas artiklartycker jag. Eller hur Lars? (Hoppas att du inte tar illa upp)Mvh. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 6, 2008 Report December 6, 2008 Hej.Nej tar inte illa upp, jag har nästan ingen inkomst, vilketresulterar i allternativ, det de som har bra ekonomi och kan arbeta som kan spendera lite mer av vår starka valuta. Jag har kommit på att livet inte är för evigt, gör något så länge det går, våga prova annat innan vi ska vi 6 fot ner. Jag kan meddela att vinylen på min första Mustang 1965HTfortfarande sitter kvar, den monterade jag 1991 med vatten-baserat kontaklim Casco, varför ta i så förbenat när någotskall göras. Citera
Svedis December 6, 2008 Report December 6, 2008 Rent generellt är nog inte Biltema sämre än de flesta andra leverantörerna. De köper in ganska stora volymer. Inte har Biltema "egen" tillverkning av olja, lacknafta, spik, lim, kätting, filter m.m. Sedan kan man givetvis vara missnöjd med några prylar, men det är dom inte ensamma om att leverera. Citera
saleen December 6, 2008 Author Report December 6, 2008 Jag använde 3M, kom inte ihåg sorten, men det räckte inte riktigt med 2 burkar som jag blivit rekomenderad. Tog det sista med BILTEMA-spraylim.Í efterhand tycker jag att det funkade bättre, men ALLA hävdade att man skulle ha 3M...Tänk på att när man lagt ut vinylen som den ska ligga och limmar från mitten så flyttar sömmen en bit när man spänner ut den Citera
Equus December 11, 2008 Report December 11, 2008 Inte Mustang, men bra artikel ändå:http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.htmlAnnan sida:http://www.legendaryautointeriors.com/f ... 0GUIDE.pdfEJ Citera
axelg89 December 11, 2008 Report December 11, 2008 hur är det, ska man ha grundfärg under vinylen? Orginal verkar det ha varit plåtrent men detta känns lite underligt och undrar nu hur ni har gjort eller skulle ha gjort, ett penslat lager grundfärg/rostskydd kan väl aldrig skada? Ang. limmet så tror jag inte att Biltemas spraylim är dåligt alls, har använt det mycket i andra applikationer (bland annat för att klä en instrumentbräda) och tycker resultatet var mycket bra och klistrigt blir det absolut! Jag ska klä min vinyl till julen och är lite orolig men har fått många bra tipps och har nu 4 olika instruktioner på hur man ska gå tillväga så tycker nog att det borde gå vägen sålänge man tar det lungt och försiktigt. Citera
Tommyax December 15, 2008 Report December 15, 2008 Hej.Helst skall du ha en tät färg under, inte plåtren,,,,,kanske bara grundfärg räcker.Jag kommer ha 2 lager epoxi, slipgrund, toppfärg och 2 lager klarlack, sedan mattar jag ner den med 500 papper och limmar. /Tommy. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 15, 2008 Report December 15, 2008 Hej.Original var det endast tunt med grundfärg under vinylen,det är därför så många USA bilar har rostskador undervinyl rostkänsligt, oftast runt fönster och lister.Jag lackerade hela bilen med originallack och våtslipadetaket före limning, att bara rostskydda under vinylen ärinte bra, gundfärg är en färg som alltid skall topplackas.Grundfärg är en färg som oftast drar åt sig fuckt och ären färg som andas, grund skall alltid topplackeras för attfungera som fullgott rostskydd.Ett annat problem med grundfärg är att den blir upplöstav exempelvis kontaktlim, följden blir att limet inte biterfast. Citera
axelg89 December 19, 2008 Report December 19, 2008 ajdå det var ju inte så bra... min bil är nämligen nu äntligen lackad. Från början var det tänkt att jag skulle låta vinylen vara trotts lite små bubblor och annat i den, därför är denna inte borttagen helt ännu, bara kanterna så att lackeraren kunde lacka upp lite under den. När renoveringen nu blev så här pass omfattande med motorrum och helutsida etc. kom jag fram till att det var bättre att även ta vinylen och det är där jag står idag. Alternativet att få hela bilen lackad och därefter lägga på vinyltaket på lacken (våtslipat) är alltså inte en möjlighet.Vad tror ni är det bästa att pensla på under nu när man byter? "Måste" man spackla taket eller täcker vinylen eventuella små ojämnheter? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 19, 2008 Report December 19, 2008 Hej.Vinylen har en tunn filt på den sidan man klistrar och somjag skrev innan så bör man inte trycka fast vinylen då detlätt blir tryckmärken som kan bli permanenta.Limma med spraylim för att slippa fastna med fingrar ochverktyg i filten, stryck ut taket med handen lätt eller mednågon form av typ gummibredspackel.Mindre Ojämnheter syns INTE p.g.a. filtlagret såvida det inte är bulor, bucklor av större modell, typ fingerspets eller liknade.Det är klart att du kan riva av den gamla vinylen ochfixa till ytan under den gamla, det blir ändå en del rester kvat som måste skrapas eller slipas bort.Jag tycker också att du skall testa grundfärg mot kontaktlim för att se vad som händer, testa pånågot okänsligt.Du kanske skall lägga på lite slipgrund och testa omdet funkar bättre än bara grundfärg, maskaera inbilen noga innan du börjar med grundfärg eller slipgrund. Citera
Lukas January 13, 2009 Report January 13, 2009 Jag och axelg89 använde 3½ burkar biltema spraylim. Och det gick väldigt smidigt! Men man får se med åren. Citera
clint April 22, 2009 Report April 22, 2009 Har skaffat en mustang II ghia med hel vinyltak vilket är i behov av att bytas. Hur svårt är det att byta? Har ingen tidigare erfarenhet men har inte heller tummen mitt i handen, är det genomförbart av en nybörjaramatör? Vad kostar vinyl? Citera
axelg89 April 27, 2009 Report April 27, 2009 Hej, Det där klarar du! Tror vinylen kostar ungefär en tusenlapp, sen har du lim, färg och fog för ca 400 kr (biltema, fungerade bättre för mig än 3M) / 800 kr (3M). Tänk på att ladda upp med en redigt vass och grov sax (typ kycklingbenssax), scalpell, thinner, värmepistol och färg (samt roller / pensel). Printa även ut alla instruktioner du kan hitta, läs tipps ex. att centrera och fästa med tejp. Börja med ena sidan av mitten fram till dropplisten, sedan den andra.tänk på att vinylen är mycket tåligare och mer elastisk än vad man tror, man får spänna ordentligt runt böjar för att slippa veck, värm den så blir den lättare att dra ut. Om man gör fel så går det att dra loss, limma igen och prova igen. Stressa inte. sist, använd ej thinner på vinylytan! Det mattar ut den. Kör T-röd / diskmedel för att tvätta efter arbetet. Mvh Axel Citera
clint April 27, 2009 Report April 27, 2009 härligt, det låter som det är genomförbart, får bli sommarens/höstens projekt så fort jag får tillgång till garage, får samla ihop litteratur tills dess. Är det ngt värde i en mustang 11 ghia v8 1975, anlednigen till frågan är att orginaltaket är silver men jag lutar nästan åt att byta till ett svart vinyltak. Gör det ngn inverkan på värde/"creds i bilkretsar"? Citera
Tommyax May 4, 2009 Report May 4, 2009 Nu har jag fått på mitt vinyltak, delvis, limmade mellan sömmarna i första skedet, fortsätter med stolparna ikväll./Tommy Citera
Jimmy Peppas September 8, 2020 Report September 8, 2020 Hej alla! Jag har en Lincoln Mark VIII med vinyltak det heter Special Edition, och jag har problem med vinyltaket. för några år tillbaka bakrutan gick sönder och jag lämnade in bilen för reparation. Enligt vad dom sa, dom var tvungna att lyfta på vinyltaket för att kunna montera bakrutan. Jag tyckte inte att slutresultatet var bra, men jag hade fått nog, jag väntade nästa tre månader på att rutan skulle komma. Nu taket har släppt på framsida medan jag körde och det bliv visa skador på vinylen. Jag trodde att Canvasen var klistrat direkt på plåten men det är inte! Canvasen är klistrat på nån form avgjutning som är några mm, och detta i sin tur är fastklistrat på taket. Jag har ingen aning vad jag skall göra. några förslag? Mvh Jimmy Citera
Tbird September 9, 2020 Report September 9, 2020 Utan att ha sett en bild på bilen så är det nog vad som kallas carrige top du har. Det är helt annat än vinyl tak. Citera
Recommended Posts