Svedis July 6, 2008 Report July 6, 2008 Frågan om oljor rör ju alltid upp lite känslor. Han som skrev artikeln jobbade på Mobil och borde väl om någon kunna oljor?? fast han hade en gammal Cadillac... Citera
MrTurbo_1645 July 6, 2008 Report July 6, 2008 Frågan om oljor rör ju alltid upp lite känslor. Han som skrev artikeln jobbade på Mobil och borde väl om någon kunna oljor?? fast han hade en gammal Cadillac... Jo alla det gör ju det och alla håller på "sin" åsikt. Träffar själv en kille, via mitt jobb, som jobbar på Misoil sedan väldans länge och jag tror ju faktiskt på vad han säger. Inte ens läst under länken du postade och finner ingen anledning till det heller... Syntetiska olja har tyvärr både för och nackdelar. Citera
Janne Holm CMC1740 July 6, 2008 Report July 6, 2008 Jag gick ut och frågade mussen vad han tyckte om den oljan jag har i15-40 mineralolja och han svarade VROOOM GÖTT I GÖTT Citera
Stefano July 6, 2008 Report July 6, 2008 En kille som tidigare sommarjobbade på mitt arbete & var färdig civilingenjör med inriktning förbränningsmotorteknik från KTH hävdade följande;* Att en mineralolja av god kvalitet i princip "alltid" har bättre smörjegenskaper än en syntetdito.* Ovanstående gällde om man hade en motor med normalt till medelhögt effektuttag & inte behöver syntetoljans högtemperaturegenskaper & egenskaper som klarar högre varvtal.Om man behöver en olja som klarar högre effektuttag så gå på en syntetolja, men om man har en vanlig klassisk stötstångsåtta så finns det inga nackdelar att nyttja en vanlig klassisk mineralolja. Citera
Janne Holm CMC1740 July 6, 2008 Report July 6, 2008 En kille som tidigare sommarjobbade på mitt arbete & var färdig civilingenjör med inriktning förbränningsmotorteknik från KTH hävdade följande;* Att en mineralolja av god kvalitet i princip "alltid" har bättre smörjegenskaper än en syntetdito.* Ovanstående gällde om man hade en motor med normalt till medelhögt effektuttag & inte behöver syntetoljans högtemperaturegenskaper & egenskaper som klarar högre varvtal.Om man behöver en olja som klarar högre effektuttag så gå på en syntetolja, men om man har en vanlig klassisk stötstångsåtta så finns det inga nackdelar att nyttja en vanlig klassisk mineralolja.Precis så jag menade med föregående inlägg Tack Stefano Citera
Svedis July 7, 2008 Report July 7, 2008 För att vara högutbildad betyder inte alltid man har rätt. Själv frågar jag experterna hos tillverkarna. Fast dom kanske bara vill sälja dyrt??? Janne, sa motorn verkligen Gött i gött?? Haru Karlshamns olja?? http://www.castrol.com/castrol/faq.do?c ... =7002605#9 Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 7, 2008 Report July 7, 2008 Mineral i gammla gjutjärn skall det vara, att hälla i syntet är bortkastat,hur många år har inte en mineraloljan givit en 289 eller annan smalblock av tidigt 60tal. Många orenoverade motorer är det som går fortfarnde utan att rassla, motorn är klassisk och behöver en klassisk olja 20-50 mineral eller liknade. Jag har själv gjort misstaget att hälla i syntet i en gammal 302a, slutademed att det skramlade något så in i -H, tappade ur oljan efter en körningpå några få mil. Den nya syntetoljan såg ut som den varit i motorn i ett antal år, oljanvar full av sot o skit, avslutade med att åter fylla i med 20-50 mineral. Motorn blev tystare, något lite mer knack än innan syntet tvätten, jaggör i alla fall inte om det misstaget. Jag kan däremot hålla med om att syntetolja är bra att ha i en nyrenoverad motor där toleranserna är mycket mindre än i en motor som brukats en längre tid. Under 70-80talet då min syster körde dragracing var jag med någragånger för att se och lära, dom skruvade alltid ihop nya motorer med att pensla eller doppa rörliga delarna i en mix av 50%STP och 50% Mineral 10-40. Många av grejorna var nya och skulle snurra fort redan från start,Vet inte om det är nödvändigt, jag alltid i en blå flaska STP i när jag bytter olja, STP gör b.l.a. att oljan hänger kvar längre på rörliga delar i motorn. Kanske allt är onödigt dumt skrivet, men jag är glad ändå. Citera
ThomasFB July 7, 2008 Report July 7, 2008 För att vara högutbildad betyder inte alltid man har rätt. VAD SÄGER DU? Jag trodde att dom alltid vet allting... Kan du berätta detta åt dom högutbildade oxå, tack Inget fel på mineralolja, räcker väldigt långt, men i vissa fall sitter det bättre med syntet. Nyare japs och eurobilar gillar syntet, men det är bortkastat att använda så dyr olja i gamla gjutjärnsåttor som körs på sommaren. Vissa högtryckspumpade dieslar behöver också syntetolja. Jag har personligen aldrig haft haveri p.g.a av dålig kvalitet på oljan. Citera
Lassemålare CMC 2071 July 10, 2008 Report July 10, 2008 Men vad för slags olja skall jag ha i min 5.0a 1994 den har bara gått8800 mil och är ju knappt inkörd. Syntet eller mineral. Och hur mycket går det i. MVH Lasse. ( ses vi i norrtälje om det blir väder. ) Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 10, 2008 Report July 10, 2008 Hej.Under tiotusen mil 5-40 helsyntet eller annan helsyntet 5-50, efter tiotusen kan du börja tänka på semisyntet exempel 10-40 eller liknade. Citera
Peter CMC1869 July 11, 2008 Report July 11, 2008 Jag kör 25-50 racing, mineral.......... Vet inte varför men Per på Engine kit Racing sa att det är ett måste för mig! funkar bra oljan ser ut som ny efter 20 mil i nyrenoverade motorn. Citera
Svedis July 15, 2008 Report July 15, 2008 http://www.automotorsport.se/news/3025/frågor-och-svar-kring-motorolja/ Citera
1096 July 15, 2008 Report July 15, 2008 Jag kör för närvarande 20-50 mineral i min 302 5.0 från 1993. En motor som ska ha betydligt spädare olja enligt alla manualer men går fint på lite tjockare. Jag kör sällan i de temperaturer då jag är i behov av lägre värden, snarare tvärt om. Då jag åker kompressormatat är jag också intresserad av en något stummare olja som hänger kvar på lagren lite längre än en "pissig" syntet... Jag säger inte att syntetoljor är kass, inte alls... men att påstå att konstgjort är bättre än det naturen tatt sig miljoner år att framställa... ja döm själva. Skruvar för närvarande vid sidan om Ford Smallblock även Porsche 930, eller 911 Turbo för er som inte kan siffrorna. Denna motor har nu det sista gått på helsyntet nån dyr sort som skulle vara bra... Porsche har ju länge kört med luft/oljekylning och tack vare synteten har den även kylts från utsidan... läcker som ett såll med andra ord. Den är dock ren och fin innuti blocket vilket tyder på att oljan mer eller mindre har sprutat ur lagren och det är det sista man vill ur en sån här motor med mycket belastning på lagren. Syntetoljor är givetvis bra, inte minst för naturen... Men man måste se till sitt eget behov när man snackar oljor... Många moderna bilar i dag som kräver syntetoljor har ett mycket mindre lagerspel än vad man har för ett mineraloljelager exempelvis 5 hundradels millimeter på ett lager som ska gå med tex SAE 50 mineralolja... Allt beror ju på bärigheten i oljan och det jobb du förväntar dig av din motor... Lite extremare motorer kör man ju dessutom för det mesta på rakoljor... alltså inga 10-40 eller 5-50 utan nåt fast värde... I en hyfsat standard gammal gjutjärn V8 (upp till 100hk/liter) duger säkert en standardolja... syntet eller mineral är nog mer smaksak... Citera
Svedis July 16, 2008 Report July 16, 2008 en "rak" 50 mineral har samma viskositet som en syntet 5W-50 när motorn/oljan är varm. Och då ganska lättflytande. När motorn/oljan är kall, är den raka ganska trög medans synteten är 5W dvs avsevärt tunnare vilket är bra för att smörjja en kall motor och få runt oljan i systemet. Givetvis inte lika viktigt på en varm sommardag som en kall vinterdag. Syntetolja kommer som mineralolja från samma källa!Vill du att oljan "ligger kvar" , ska du ha syntet som har längre molekylsträngar och därför tål last längre. Dock är det i stort sett alltid en film kvar på lagerytorna ( mycket tunn). Annars skulle grejerna skära på en gång. Citera
1096 July 16, 2008 Report July 16, 2008 En modern högprestanda motor som är direkt byggd för att gå på en fin bred syntetolja har som regel mindre lagerspel, alltså mindre ytrymme mellan lageryta och tex en vevaxel just för att det behövs för att oljan inte ska rusa iväg... Det är ju viskositeten som är det viktigaste för det ändamål just Du har för din maskin... Det är den som ger upphov till smörjfilmen. När man pratar viskositet handlar det oftast om ett viskositetsindex, förkortat VI. En smörjolja vilken har högt VI har ett stort temperaturområde och påverkas därmed lite av temperaturen. Tar vi en multigradeolja tex 10W30, 20W50 osv, så ligger de på ett VI runt 120 medans för en singelgrade ca 90 till 100. Multigradeoljor har med andra ord en rakare kurva vad gäller temperaturtåligheten mot en singelolja. Men en multigrade som spänner över två områden som ovanstående flera exempel, har alltid en VI improver av något slag för att klara detta och tack vara improvern tål inte oljan hög belastning rent mekaniskt i längden och kommer till slut att skjuvas - den blir tunnare. När den väl skjuvat en gång återfår den aldrig sin viskositet som den hade från början. Oljan fortsätter att vara tunn även när den kallnat.. Det är här singelgradeoljorna skiljer sig, den behåller alltid sin viskositet. Alla fördelar med multigrade är ju klockren till vardags i motorer som inte går på max varenda minut - helt klart, så där håller jag givetvis med (kör ju 20W50 i min egen busmotor).Men i en ren racemaskin som bara går på sommarn eller vid en relativ stadig temperatur....Här föredrar jag Singel... Syntet eller Mineral då - ja vi pratar ju om Basolja och Tillsatser.Basen kan antingen vara mineral (paraffin alt naften) eller syntetisk (syntetiska kolväten och estrar) Ren paraffinolja tål högre temperaturer än de syntetiska kolvätena men ju mer naften man blandar i basen ju sämre blir den. Men eftesom basoljan är mer än tillräcklig oavset om den är mineral eller syntet så är det additiven (tillsatserna) som ger det slutgiltiga resultatet. Och eftersom de allra flesta av oss byter oljor innan basoljan är försämrad, det är ju tillsatserna man kör slut på - så finns nog inga belägg i nuläget och för våra maskiner att säga vilken som är bäst.Hoppas det inte blev för mycket tjafs nu - fanns ju nån här som pratat med någon skolad ingengör - så tråden kan bli för lång... Finns dock lite att tillägga - Många säger att höga oljetryck förstör lagren, om vi leker med tanken att pumpen kanske som max ger 10 bar. Visst låter mycket men det stackars lagret får se 1000 bar som exempel. Pumpens jobb är ju att tillse alla smörjpunkter i motorn med olja, den har inget med bärigheten i en lagerfilm att göra... förutsatt att oljan finns där... Däremot är det viktigt med volym, det vi till vardags kallar högvolymspumpar - ju fortare lagret snurrar desto högre oljegenomströmming i lagret. Ska du tex varva 8000varv i stället för kanske som standard max 5500-6000varv - ja då lär du behöva mer olja. Går att diskutera det här kära ämnet hur länge som helst men jag gillar inte att strida med andra som givetvis är experter på sina grejer... Som tråden säger "Generella Mustangfrågor och oljor" så är ju inte problemet stort, och det är ju vardagligt bruk vi pratar om... Som "rtm" säger - ras pga dålig olja förekommer inte allt för ofta, felaktig olja är en helt annan sak... Och "rtm" - vad jag har förstått har Du byggt en hel del motorer - då känner du kanske till och kan bekräfta att man vid racemotorbyggen beräknar vilken oljetyp man behöver i förhållande till lagerspel och användningsområde man har som mål - ganska tidigt i byggprocessen.Med riskt att låta tråkig, tjatig och mycket annat önskar jag alla en trevlig dag!! Just det - gräsklipparn kör jag på singelgrade SAE50(rekomenderad från tillverkaren) tror jag, går alltid på sommarn när det är hyfsat varmt, alltid på ett visst varvtal då den ger mest effekt och alltid på tung belastning (långt gräs), bara ett exempel. Citera
1096 July 16, 2008 Report July 16, 2008 Glömde ju svara på frågan...Vill du att oljan "ligger kvar" , ska du ha syntet som har längre molekylsträngar och därför tål last längre. Dock är det i stort sett alltid en film kvar på lagerytorna ( mycket tunn). Annars skulle grejerna skära på en gång. Vad jag menar med att ligga kvar, alltså att oljan ska ligga kvar i lagret och ta upp den värme som den är avsedd för och ta med sig denna ut från lagret... gör den inte detta utan rusar ut från lagret/axlen utan att få med sig max värme - ja då är vi nära raset... Det är det man ofta ser när man har oljor som är gjorda för tajtare lagerspel, det sprutar ur lagren om man ska vara lite drastisk. Visst smörjer det och säkert lika bra men temperaturen stiger i lagret, titta bara på oljetrycket - många tycker de får ett bättre tryck med annan olja, varför? (jag fick ett högre oljetryck i min 302 när jag provade köra på helsyntet) Kan det vara så att oljan håller sig kallare därför att den inte tar upp lika mycket värme från motorns lager? Oljor är ju som bekant stummare om de hålls svalare och sviktar inte lika mycket i oljetryck.Och givetvis är det alltid en oljefilm på allting helt rätt....Man kunde ju testa och tömma oljan på två identiska motorer, en som gått på angiven multigrade och en som gått på tex en singelgrade för maxbelastning och testa vilken som smäller först... Det är det jag menar med att oljan ska "ligga kvar". Citera
CMC 1061 Berra July 16, 2008 Report July 16, 2008 Jag vågar inte köra med helsynthet olja efter jag har sett flera ras med just den typen av olja. Men jag vet att nu för tiden så har den förbättras. Men ändå så vill jag inte ta risken och pröva. Vet att den inte höll för höga fjäder tryck. Då den splättade medans vanlig mineral inte splättade. Samt Vegetabilisk olja funkar som fan. Men täta olje byten måste göras. eftersom den har lika med noll i renengs effekt. Så jag personligen kommer alldrig att prova synthet på äldre typer av motorer. Nya och morderna motorer kör jag synthet. Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.