Jump to content

Hur hantera title vid export?


ThomasX

Recommended Posts

Hejsan

Att titeln måste med bilen vid exporten i USA har jag klart för mig. Men säljaren undrade vad han ska göra med den först.

Enbart skriva på på baksidan?

Eller fylla i allt på baksidan och skriva på?

Eller?

Tacksam för svar

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas,

Nar man koper bil har i USA maste bade saljare och

kopare skriva pa "title" for att kopet skall vara lagligt.

Hur man fixar detta nar koparen finns overseas ar

ganska tricky. Dessutom kan olika stater ha olika regler.

Kontakta DMV for den stat som du koper bilen fran och fraga

dem. Kanske kan saljaren ta reda pa detta.

Mvh Bosse i Dallas, TX

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Detta låter lite konstigt i mina öron, jag har visserligen inte importerat från USA tidigare, men jag har sökt runt mycket på nätet för att lära mig allt det, ingenstans har jag sett något nämnas om att titeln måste tur och retur. Skickade eller faxade ni era Titles, eller hur gjorde ni?

Så här skriver t.ex. infra-nordic på sin hemsida

"Du ser till att fordonets amerikanska registreringsbevis, s.k ”TitleFordonets amerikanska registreringsbevis.” skickas till agenten och att "Bill of saleKöpekontrakt" i original kommer att finnas tillgänglig vid införtullningstillfället i Sverige. Agenten kontaktar sedan säljaren och ombesörjer att fordonet transporteras, eller levereras av säljaren, till en av våra terminaler eller direkt till utskeppningshamn.

OBS! Det amerikanska registreringsbeviset får ej lämna USA innan våra agenter har haft det i sin hand för att kunna göra exportdeklaration på fordonet. "

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har importerat några bilar under de senaste fem åren och ingen av dessa gånger har jag behövt fylla i några papper för att skicka till USA.

De viktiga är att Bill Of Sale och Title finns i flera kopior (alla med säljarens bläckautograf). Om jag inte minns fel så ska tre ex till hamnpersonalen i USA och ett ex skickas direkt till dig i Sverige för att möta upp bilen och hamnpersonalen i Sverige. Se till att ditt personnummer och namn finns på Bill Of Sale.

Jag brukar be säljaren lägga några dollar på att få fina färgkopior på Title. Om inte annat så är det ju kul att ha den kvar sedan. :)

Mvh,

Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...