-MAnge- July 3, 2008 Report July 3, 2008 håller på och gör sista jobben i motorrummet innan lack och undrar om det är något speciellt jag ska tänka på innan jag lackar...passar 289 kuddarna på 351an och vilka headers passar på den kombinationen ?// Magnus Citera
Jonasm July 3, 2008 Report July 3, 2008 Motorkuddarna skulle ja ha bytt iaf, de är ju lite mer Nm i en 351w. Headers är de samma från 289 upp till 351w. I övrigt så är de ingen större skilnad. Citera
matteponken July 3, 2008 Report July 3, 2008 Hejjsan!Ska du ha heders till 351W i en 65:a så blir det special heders från antingen Hookers eller HedmanhedersDe gör nämligen specialare för denna kombination. Problemen är att det blir trångt mellan motor och fjädertorn. HED-88650 chorty heder 1 5/8" grova från Hedmna HED-88660 normallängd 1 5/8" grova från Hedman HOK-6208HKR normallängd 1 3/4" grova från HookersÄr några exempel Citera
TommyCMC964 July 13, 2008 Report July 13, 2008 Har nya Hedman engine swap hedders 88660 1 5/8 till 351w i mustang 65-liggande.Hör av Dej om du är intresserad.//MVH Tommy CMC964070-3697321 Citera
CMC 1061 Berra July 13, 2008 Report July 13, 2008 Eller gör man som jag gjorde för det fanns inte färdigt förr. Man fick bygga själv. Tänk på om du använder orginal gasstag och om motorn är trimmad. Då orkar inte 289 fästerna hålla fast motorn. Då är det lätt att gasen hänger sig fast på fullt. en riktig otrevlig uppelevelse. Räkna med lite problem varje gång du ska byta stift. Jag brukar lossa ventilkåporna för att få bättre plats med händerna. sedan kan du få lyfta motorn lite i sidled när du monterar heders. Kör du aut så behöver du inte tänka på kopplingen. Men om du gör det så rekomenderar jag ett hydraliskt uttrampningslager. Det är guld värt. Lycka till Berra Citera
Ingo July 13, 2008 Report July 13, 2008 Eller gör man som jag gjorde för det fanns inte färdigt förr. Man fick bygga själv. Tänk på om du använder orginal gasstag och om motorn är trimmad. Då orkar inte 289 fästerna hålla fast motorn. Då är det lätt att gasen hänger sig fast på fullt. en riktig otrevlig uppelevelse. Räkna med lite problem varje gång du ska byta stift. Jag brukar lossa ventilkåporna för att få bättre plats med händerna. sedan kan du få lyfta motorn lite i sidled när du monterar heders. Kör du aut så behöver du inte tänka på kopplingen. Men om du gör det så rekomenderar jag ett hydraliskt uttrampningslager. Det är guld värt. Lycka till BerraVad är ett hydrauliskt urtrampningslager? Citera
ThomasFB July 13, 2008 Report July 13, 2008 http://www.ramclutches.com/Clutch%20U/C ... 8100_1.JPG Citera
bj0rne July 13, 2008 Report July 13, 2008 Jag lyfte i en lite småvass 351W i min svensksålda 65'a HT, 3 säsonger, inga problem med orginal 289 motorfästen (-65).Jag använde grenrör från en fullsize-ford med 289 på förarsidan och orginal på passargerarsidan, c:a 5mm frigång på varje sida och ingenting tog i eller skramlade.Vad gäller koppling så körde jag med C4 så det var inget jag behövde tänka på.Ventilkåporna var kromade med samma stuk som orginal (ganska "låga"), lite trång vid stiftbyte men inget att hänga upp sig på om man jämför med en del moderna bilar....Gaslänkaget använde jag orginal 65 men fick modifiera kickdownstaget och infästningen i insuget lite. Citera
CMC 1061 Berra July 14, 2008 Report July 14, 2008 Hejsan Björne. Vad menar du med lite småvass? Eftersom jag räknar min som lite småvass. Och har varit tvungen att köpa nya fästen varje år, plus att kedja motorn på ena sidan, för att den inte ska vrida sig för mycket, så fästet sticker på första gas försöket. Sedan har jag en fråga kör du med Wire eller gasstag till förgasaren? Där har du stor skillnad kör med wire så slipper man dom problemen som jag fick. För det höll på att sluta riktigt illa.Berra Citera
bj0rne July 14, 2008 Report July 14, 2008 Hej Berra!Jag vet inte hur vass den egentligen var men gången var typiskt "gammal muskelbil" och effekten var tillräcklig för att ta min 65'a ht med automat från stillastående till 100km/h på strax under 6 sek (enligt G-tech mätaren).Jag köpte motorn begagnad och vet inte vad som satt i den, det enda tecknet på att något var gjort med motorn var den karaktäristiska gången. Ett orginal 4-ports insug från 69, en holley 600, Hi-Po luftrenare, dubbelt 2,5 tums avgas med x-pipe och IPC-turbodämpare monterade jag och troligen satt det en vassare kam i den.Jag körde med modifierat (pga lite högre block än 289'an) orginalstag/kickdownlänkage och råkade aldrig ut för något missöde.//Björn Citera
-MAnge- July 15, 2008 Author Report July 15, 2008 provmonterade idag och det visade sig att mitt efi insug inte riktigt fick plats under huven, någon som har bra tipps om hur man ska gå tillväga helst utan att kapa sönder huven ? // Magnus Citera
CMC 1061 Berra July 15, 2008 Report July 15, 2008 Jag körde distanser i bakkant från början. Men sedan tillverkade jag en egen plasthuv med scoop.Berra Citera
CMC 1061 Berra July 15, 2008 Report July 15, 2008 Björne håll koll ordendligt. Så att slipper detta jag fick uppleva. Du kan få rejäla bucklor i huven om motorn reser för mycket. Och fäste sticker. Jag slapp bucklor med tur. Men mina fästen har jag bytt varje år. Fast jag har andvänt kedja har dom lyckas spruckit eller gått av. Men nu har jag monterat riktiga saker så jag slipper dessa bekymer mer.Berra Citera
bj0rne July 15, 2008 Report July 15, 2008 Tack för tipset Berra!Bilen är inte längre i min ägo, såldes för ett par år sedan. Jag kanske slapp problemen delvis pga att det satt en automat i bilen, det blir ju inte riktigt samma påfrestningar då....(dessuton var det FORD orginalfästen, vet inte om dom var av annan kvalité än nytillverkade).Nu håller jag på med en 66'a som ska restomoddas lite. Byter 6'a o 3vxl manuell mot 5.0-88 med tillhörande T5 WorldClass-låda. Lite justeringar vad gäller fram o bakvagn, bromsar, styrning, inredning, kaross mm mm mm....(känns som om det aldrig blir klart....).För att inte gå på för hårt vid regbesiktningen så kommer det att sitta insug och förgasare från en A-kodad 65'a på den till att börja med, sen blir det insprutning o lite annat kul.Jag hoppas att mitt kommande efi-system får rum under huven som för tillfället är en gammal L-88 plasthuv vilket ger lite extra plats under huven.Lycka till med bygget.//Björn Citera
CMC 1061 Berra July 16, 2008 Report July 16, 2008 Låter som ett udda kul bygge. Kommer du att visa lite under tiden. lar iden gammalt och nytt. Berra Citera
Ingo July 16, 2008 Report July 16, 2008 Tack för tipset Berra!Bilen är inte längre i min ägo, såldes för ett par år sedan. Jag kanske slapp problemen delvis pga att det satt en automat i bilen, det blir ju inte riktigt samma påfrestningar då....(dessuton var det FORD orginalfästen, vet inte om dom var av annan kvalité än nytillverkade).Nu håller jag på med en 66'a som ska restomoddas lite. Byter 6'a o 3vxl manuell mot 5.0-88 med tillhörande T5 WorldClass-låda. Lite justeringar vad gäller fram o bakvagn, bromsar, styrning, inredning, kaross mm mm mm....(känns som om det aldrig blir klart....).För att inte gå på för hårt vid regbesiktningen så kommer det att sitta insug och förgasare från en A-kodad 65'a på den till att börja med, sen blir det insprutning o lite annat kul.Jag hoppas att mitt kommande efi-system får rum under huven som för tillfället är en gammal L-88 plasthuv vilket ger lite extra plats under huven.Lycka till med bygget.//Björnvet att när ja satte ned 351,an i våran 73,a så blev jag rekommenderad att köpa Ford orginal( som skulle vara betydligt kraftigare) till ena sidan ,där momentet är störst(vänster har jag för mig) och eftermarknad andra sidan.Var halva priset på eftermarknad ungefär.. Citera
bj0rne July 16, 2008 Report July 16, 2008 Det kan tänkas att det blir lite bilder/beskrivningar så småningom, håller på att sammanställa en del av det som gjorts hittills, får se vad det slutar med Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.