Jump to content

Recommended Posts

håller på och gör sista jobben i motorrummet innan lack och undrar om det är något speciellt jag ska tänka på innan jag lackar...

passar 289 kuddarna på 351an och vilka headers passar på den kombinationen ?

// Magnus

Motorkuddarna skulle ja ha bytt iaf, de är ju lite mer Nm i en 351w. Headers är de samma från 289 upp till 351w.

I övrigt så är de ingen större skilnad. 8)

Hejjsan!

Ska du ha heders till 351W i en 65:a så blir det special heders från antingen Hookers eller Hedmanheders

De gör nämligen specialare för denna kombination. Problemen är att det blir trångt mellan motor och fjädertorn.

HED-88650 chorty heder 1 5/8" grova från Hedmna

HED-88660 normallängd 1 5/8" grova från Hedman

HOK-6208HKR normallängd 1 3/4" grova från Hookers

Är några exempel

  • 2 weeks later...

Eller gör man som jag gjorde för det fanns inte färdigt förr. Man fick bygga själv. Tänk på om du använder orginal gasstag och om motorn är trimmad. Då orkar inte 289 fästerna hålla fast motorn. Då är det lätt att gasen hänger sig fast på fullt. en riktig otrevlig uppelevelse. Räkna med lite problem varje gång du ska byta stift. Jag brukar lossa ventilkåporna

för att få bättre plats med händerna. sedan kan du få lyfta motorn lite i sidled när du monterar heders. Kör du aut så behöver du inte tänka på kopplingen. Men om du gör det så rekomenderar jag ett hydraliskt uttrampningslager. Det är guld värt. Lycka till

Berra

Eller gör man som jag gjorde för det fanns inte färdigt förr. Man fick bygga själv. Tänk på om du använder orginal gasstag och om motorn är trimmad. Då orkar inte 289 fästerna hålla fast motorn. Då är det lätt att gasen hänger sig fast på fullt. en riktig otrevlig uppelevelse. Räkna med lite problem varje gång du ska byta stift. Jag brukar lossa ventilkåporna

för att få bättre plats med händerna. sedan kan du få lyfta motorn lite i sidled när du monterar heders. Kör du aut så behöver du inte tänka på kopplingen. Men om du gör det så rekomenderar jag ett hydraliskt uttrampningslager. Det är guld värt. Lycka till

Berra

Vad är ett hydrauliskt urtrampningslager? :?

Jag lyfte i en lite småvass 351W i min svensksålda 65'a HT, 3 säsonger, inga problem med orginal 289 motorfästen (-65).

Jag använde grenrör från en fullsize-ford med 289 på förarsidan och orginal på passargerarsidan, c:a 5mm frigång på varje sida och ingenting tog i eller skramlade.

Vad gäller koppling så körde jag med C4 så det var inget jag behövde tänka på.

Ventilkåporna var kromade med samma stuk som orginal (ganska "låga"), lite trång vid stiftbyte men inget att hänga upp sig på om man jämför med en del moderna bilar....

Gaslänkaget använde jag orginal 65 men fick modifiera kickdownstaget och infästningen i insuget lite.

Hejsan Björne. Vad menar du med lite småvass? Eftersom jag räknar min som lite småvass. Och har varit tvungen att köpa nya fästen varje år, plus att kedja motorn på ena sidan, för att den inte ska vrida sig för mycket, så fästet sticker på första gas försöket. Sedan har jag en fråga kör du med Wire eller gasstag till förgasaren? Där har du stor skillnad kör med wire så slipper man dom problemen som jag fick. För det höll på att sluta riktigt illa.

Berra

Hej Berra!

Jag vet inte hur vass den egentligen var men gången var typiskt "gammal muskelbil" och effekten var tillräcklig för att ta min 65'a ht med automat från stillastående till 100km/h på strax under 6 sek (enligt G-tech mätaren).

Jag köpte motorn begagnad och vet inte vad som satt i den, det enda tecknet på att något var gjort med motorn var den karaktäristiska gången.

Ett orginal 4-ports insug från 69, en holley 600, Hi-Po luftrenare, dubbelt 2,5 tums avgas med x-pipe och IPC-turbodämpare monterade jag och troligen satt det en vassare kam i den.

Jag körde med modifierat (pga lite högre block än 289'an) orginalstag/kickdownlänkage och råkade aldrig ut för något missöde.

//Björn

provmonterade idag och det visade sig att mitt efi insug inte riktigt fick plats under huven, någon som har bra tipps om hur man ska gå tillväga helst utan att kapa sönder huven ?

// Magnus

Björne håll koll ordendligt. Så att slipper detta jag fick uppleva. Du kan få rejäla bucklor i huven om motorn reser för mycket. Och fäste sticker. Jag slapp bucklor med tur. Men mina fästen har jag bytt varje år. Fast jag har andvänt kedja har dom lyckas spruckit eller gått av. Men nu har jag monterat riktiga saker så jag slipper dessa bekymer mer.

Berra

Tack för tipset Berra!

Bilen är inte längre i min ägo, såldes för ett par år sedan. Jag kanske slapp problemen delvis pga att det satt en automat i bilen, det blir ju inte riktigt samma påfrestningar då....(dessuton var det FORD orginalfästen, vet inte om dom var av annan kvalité än nytillverkade).

Nu håller jag på med en 66'a som ska restomoddas lite. Byter 6'a o 3vxl manuell mot 5.0-88 med tillhörande T5 WorldClass-låda. Lite justeringar vad gäller fram o bakvagn, bromsar, styrning, inredning, kaross mm mm mm....(känns som om det aldrig blir klart....).

För att inte gå på för hårt vid regbesiktningen så kommer det att sitta insug och förgasare från en A-kodad 65'a på den till att börja med, sen blir det insprutning o lite annat kul.

Jag hoppas att mitt kommande efi-system får rum under huven som för tillfället är en gammal L-88 plasthuv vilket ger lite extra plats under huven.

Lycka till med bygget.

//Björn

Tack för tipset Berra!

Bilen är inte längre i min ägo, såldes för ett par år sedan. Jag kanske slapp problemen delvis pga att det satt en automat i bilen, det blir ju inte riktigt samma påfrestningar då....(dessuton var det FORD orginalfästen, vet inte om dom var av annan kvalité än nytillverkade).

Nu håller jag på med en 66'a som ska restomoddas lite. Byter 6'a o 3vxl manuell mot 5.0-88 med tillhörande T5 WorldClass-låda. Lite justeringar vad gäller fram o bakvagn, bromsar, styrning, inredning, kaross mm mm mm....(känns som om det aldrig blir klart....).

För att inte gå på för hårt vid regbesiktningen så kommer det att sitta insug och förgasare från en A-kodad 65'a på den till att börja med, sen blir det insprutning o lite annat kul.

Jag hoppas att mitt kommande efi-system får rum under huven som för tillfället är en gammal L-88 plasthuv vilket ger lite extra plats under huven.

Lycka till med bygget.

//Björn

vet att när ja satte ned 351,an i våran 73,a så blev jag rekommenderad att köpa Ford orginal( som skulle vara betydligt kraftigare) till ena sidan ,där momentet är störst(vänster har jag för mig) och eftermarknad andra sidan.

Var halva priset på eftermarknad ungefär..

Det kan tänkas att det blir lite bilder/beskrivningar så småningom, håller på att sammanställa en del av det som gjorts hittills, får se vad det slutar med :?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...