Jump to content

Recommended Posts

Läste föregående tråd. Tänker själv byta cam i vinter, för att komma närmare mitt andvändningsområde. Vridmomentet tidigare i registret. Har cranes rullvippor samt styrningar för stängerna. Funderar på att gå ner till 268-274 i cam. Är det bättre att satsa på hyd rull. vad krävs för att det ska funka? el räcker det som är monterat.? Skillnad hydrull mot vanlig hydcam?

Skillnad hydrull mot vanlig hydcam?
Snabbare öppning och stängning av ventilen är en fördel, mindre rullmotstånd (flere kilo), aggressivare profil för den som behöver det. Snabbare stegring i vridmomentkurvan och bättre vrid på ett bredare register osv. osv. Rullkam vinner 10-0 mot släpande dito.
  • 2 years later...
Skillnad hydrull mot vanlig hydcam?
Snabbare öppning och stängning av ventilen är en fördel, mindre rullmotstånd (flere kilo), aggressivare profil för den som behöver det. Snabbare stegring i vridmomentkurvan och bättre vrid på ett bredare register osv. osv. Rullkam vinner 10-0 mot släpande dito.

Hej, jag går i samma funderingar med mitt motor bygge. Rull eller hyd cam? Här står "bredare register" med rullcam. Som amatör på camaxel sitter jag o läser på olika leverantörers sidor och nästan alltid är där varvtals områden "idle - 5500 eller 1000-6000 på hyd cam, medan roller cam ligger på 2000-5500 (smalare register). Lyftet verkar vara högre på rull cam.

Kan ngn vänlig förklara lite mer i denna tråd?

Mvh Lemmy

Vad är det för karaktär du är ute efter?

Att du hitta mer lågvarviga slipningar på 351C hydrauliska kamaxlar jämfört med rullkammar finns en ganska naturlig förklaring till.

Nu är följande nedan min egen uppfattning så det är fritt fram slå mig på fingrarna! :lol:

Ska man bygga en Clevland motor i ex originalutförandet så tittar majoriteten i första hand på vanliga hydraulkamaxlar av ekonomiska själ.

Att byta till rullkam medför betydande investering och någon jätte fördel är det inte.

Därför är utbudet på motsvarande originalslipningar ytterst dåligt här! "Efterfrågan styr tillgången"

Marknaden på just 351C rullkamaxlar är därför mer inriktad emot trim.

Men det är inga problem att hitta lugnare rullkammar tex. http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=855&sb=2

Tittar man däremot på 5.0/302/351W så är utbudet betydligt större eftersom Ford original monterade rullkam :!:

Själva varvtalsområdet vet jag inte om det skiljer men helt klart så får du som Thomas säger ändå betydligt bättre effekt inom varvtalsområdet.

En 351W motor jag bromsade för 5år sedan visade hur bra en rullkam är

På bromspappret som mätte mellan 3500rpm-6000rpm gav motorn en medeleffekt på 360Hk

Minimum effekten var 260Hk och Max var 401Hk

Plottar man det på ett papper så ser den kurvan nästan horisontell ut jämför med vanlig hydraulkam där kurvan liknar "Mount Everest" topp. :--

Har man väl börjat med rullkam så släpper man inte det! :thumbup:

Ja vad söker man i sitt val av kamaxel... Jag vill ju ha en motor som går att använda att cruisa på stan, men samtidigt så vill jag ha ett bra drag då högerpjäxan stampar i mattan.

Den optimala kamaxeln som täcker allt finns väl inte, något måste man göra avkall på, vad jag förstår.

Jag har tittat lite på denna http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=856&sb=2

Frågan är hur den uppför sig på tomgång och låga varv.

Dom branta kurvor man ser på rullcammar tilltalar mig :) Skulle vara roligt att testa rullcam, under mina år har jag endast haft vanliga hyd cam.

/Lemmy

Ja vad söker man i sitt val av kamaxel... Jag vill ju ha en motor som går att använda att cruisa på stan, men samtidigt så vill jag ha ett bra drag då högerpjäxan stampar i mattan.

Den optimala kamaxeln som täcker allt finns väl inte, något måste man göra avkall på, vad jag förstår.

Jag har tittat lite på denna http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=856&sb=2

Frågan är hur den uppför sig på tomgång och låga varv.

Dom branta kurvor man ser på rullcammar tilltalar mig :) Skulle vara roligt att testa rullcam, under mina år har jag endast haft vanliga hyd cam.

/Lemmy

Min erfarenhet av vassa kammar och gatbruk ( i andra bilmärken ) är att det man vinner i hästkrafter på toppvarv förlorar man flerfalt i vrid på låg och mellanvarv och det är just där man är vid gatbruk. Hur ofta varvar man över 5500 på gatan?

Jag hade kontaktat compcams och bett om råd utifrån dina specifikationer på motor, vx-låda, bakaxel, vikt och användningssätt. Du kan ju själv testa lite olika varianter med compcams program för simulering.

Hade det varit jag hade jag valt 1-2 steg mildare kam.

Ja det lutar kanske åt 1 steg mildare, typ den som Per B tipsar om ovan.

Funderar & funderar här, men har tid på mig, då jag skall börja sätta ihop motorn i vinter, inför nästa säsong :)

  • 2 weeks later...

Mycket bra svar.

Men som vanligt är det saker runt om kring som följer med.

Verkar vara enklast och köpa ett kitt med rätt stänger. fjädrar m.m.

Men lådan då? har nu 3000 i stall. Om man byter cam till mildare så jobbar den på lägre varvtal.

compcams 292h magnum i nu. drar bra från ca 2800-6000rpm :roll: . går som bäst från 100-180. Presis när det behövs :?: Elle.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...