Jump to content

Tätningsmedel för rutor?


berne

Recommended Posts

Tack för tipsen. Sannolikast är väl att det läcker mellan gummilist och rutan? Men det kan väl också möjligen tänkas att det läcker mellan gummilist och karossen? Det finns väl en viss möjlighet, eller? Då får ju blanklisterna sprättas loss i så fall och hur får man av de breda listerna på sidorna av vindrutan på en cab?

Link to comment
Share on other sites

På min 67a läcker det när man kör med torkarna (blir extra mycket vatten då) och då kommer det in mellan glas och gummi i vänstra övre hörnet på rutan... alltså läcker det i mellan glas och list, inte kaross och list som man tydligen tätat tidigare... jag antar att hela min gummilist saknar klet i botten på rutspåret och förmodligen även i spåret för karossen... varför gör man det inte redigt med en gång...

Men jag körde i följande på ett par ställen iaf... där jag vet att det läcker...

Bostik Autoseal..... har nåt nummer med men ligger så gott i soffan nu med en kall öl (semester) men köpt hos bilglasmästarn iaf... kletigt som aldrig torkar... löses med ladknafta så lätt att forma ett snyggt resultat om det skulle behövas...

Bostik Autoseal "930" hette det visst, Google är bra...

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag glömt lite Pelle..

Ta bort kromdelarna på insidan + solskydden. Tror att cab-låsen även tas bort. Allt skruvat på innerramen. Den yttre liggande rostfria listen är dels skruvad i kortsidorna + en i mitten på ramen (genomgående). De 2 stående rostfria på A-stolpen sitter dels med clips, dels hålls de i överkant av den övre liggande listen. Mina satt även fast med fönsterkletet som beskrivs ovan. Lätta lite på listerna och använd en tunn mejsel eller typ spackel. Bäst är ett speciellt listverktyg med en hake på. Återmonteringen av sidolisterna ger dig huvudvärk och trötta fingrar då man trycker tillbaka grejerna. Fönsterkittet räcker långt för att hålla dom på plats.

Link to comment
Share on other sites

Regnlisterna med gummitätning på A-stolpens insida måste lossas. Dom stående "blanklisterna" är skruvade med 2 skruv i A-stolpens baksida.

Ytterligare en bild. //Svedis

Link to comment
Share on other sites

jippie...nu kan även jag göra sällskap i tråden. Åkte iregn igår och kan inte mer än konstatera att det regnar in i bagageutrymet. Läckan ligger i underkant av rutan på höger och vänster sida, blir ett besök till glasmästaren på måndag....

Link to comment
Share on other sites

Hade också en svart HT 65:a som din och den läckte precis som du beskriver från bakrutan och ner i bagaget.Nästan alla gör det! Pröva att göra en tätning med gegga -vindrutetätning, som beskrivs i tråden här ovan, men det kan även vara rost i skruvhålen och då blir det lite mera komplicerat. Då måste det blästras och tennas. Men pröva först med att lägga ordentligt med gegga under gummilisten och se om det hjälper. Annars tusen tack för alla tips och engagemang i fönstertätnings frågan. På vägen hem från Wheels and Wings i Varberg i dag, regnade det ordentligt, utan att jag fick in något vatten. Så kanske hjälpte det ändå..... hälsn Berne

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ju inte ta bort listen för att täta mellan ruta och gummilist -vilket ju kan vara lämpligt att börja med och testa om det hjälper. Behöver du fortsätta och täta mellan list o kaross får du ju ha bort listen. Den sitter med clips av nägot slag och får "sprättas" upp.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är gott att slippa kladda med det. Det är ett förfärligt klet, som är svårt att få bort sedan från lack ruta och nävar. Då får vi hoppas att det är tätt då i nästa regnskur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Happ, det var tätt...trodde jag....i morse när jag skulle åka hem mot Stockholm var det pool i bagageluckan efter nattens ösregn. Tur man har båt, fram med öskaret bara, nästan en liter blev det :evil:

Det mesta hade samlats på den tjocka gummimattan så ingen större skada skedd, men fasen så irriterande.

Slutsats....det läcker INTE mellan gummit och rutan...

Det här "sprättandet" av clipsen, hur går det lite mer exakt till? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...