berne Posted July 12, 2008 Report Share Posted July 12, 2008 Tips på lämpligt medel för tätning av läckande vindruta, mottages tacksamt! Vad är det för gegga glsmästarn använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted July 12, 2008 Report Share Posted July 12, 2008 Bäst är det väl att gå till glasmästaren. Men det finns att köpa hos detaljister för bildelar. biltema har någo sörja som funkar bra och inte hårdnar. det viktigaste är att läsa innehållsförteckningen.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dread Posted July 12, 2008 Report Share Posted July 12, 2008 Jag kan rekommendera "Terostat 9220" - finns på Mekonomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 Posted July 12, 2008 Report Share Posted July 12, 2008 Detta har jag använt både till Mussen och Amazonen, klibbigt men tätt blir det, köpt hos dom som säljer vindrutor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne Posted July 14, 2008 Author Report Share Posted July 14, 2008 Tack för tipsen. Sannolikast är väl att det läcker mellan gummilist och rutan? Men det kan väl också möjligen tänkas att det läcker mellan gummilist och karossen? Det finns väl en viss möjlighet, eller? Då får ju blanklisterna sprättas loss i så fall och hur får man av de breda listerna på sidorna av vindrutan på en cab? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted July 15, 2008 Report Share Posted July 15, 2008 kanske beror det vilken årsmodell och ev. typ du har!!!!!! /Svedis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne Posted July 15, 2008 Author Report Share Posted July 15, 2008 Det är en 65:a convertible. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted July 15, 2008 Report Share Posted July 15, 2008 På min 67a läcker det när man kör med torkarna (blir extra mycket vatten då) och då kommer det in mellan glas och gummi i vänstra övre hörnet på rutan... alltså läcker det i mellan glas och list, inte kaross och list som man tydligen tätat tidigare... jag antar att hela min gummilist saknar klet i botten på rutspåret och förmodligen även i spåret för karossen... varför gör man det inte redigt med en gång... Men jag körde i följande på ett par ställen iaf... där jag vet att det läcker... Bostik Autoseal..... har nåt nummer med men ligger så gott i soffan nu med en kall öl (semester) men köpt hos bilglasmästarn iaf... kletigt som aldrig torkar... löses med ladknafta så lätt att forma ett snyggt resultat om det skulle behövas... Bostik Autoseal "930" hette det visst, Google är bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 Rätta mig om jag glömt lite Pelle..Ta bort kromdelarna på insidan + solskydden. Tror att cab-låsen även tas bort. Allt skruvat på innerramen. Den yttre liggande rostfria listen är dels skruvad i kortsidorna + en i mitten på ramen (genomgående). De 2 stående rostfria på A-stolpen sitter dels med clips, dels hålls de i överkant av den övre liggande listen. Mina satt även fast med fönsterkletet som beskrivs ovan. Lätta lite på listerna och använd en tunn mejsel eller typ spackel. Bäst är ett speciellt listverktyg med en hake på. Återmonteringen av sidolisterna ger dig huvudvärk och trötta fingrar då man trycker tillbaka grejerna. Fönsterkittet räcker långt för att hålla dom på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Hoppas du kan se det rektangulära clipset i all smet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Regnlisterna med gummitätning på A-stolpens insida måste lossas. Dom stående "blanklisterna" är skruvade med 2 skruv i A-stolpens baksida. Ytterligare en bild. //Svedis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted July 18, 2008 Report Share Posted July 18, 2008 jippie...nu kan även jag göra sällskap i tråden. Åkte iregn igår och kan inte mer än konstatera att det regnar in i bagageutrymet. Läckan ligger i underkant av rutan på höger och vänster sida, blir ett besök till glasmästaren på måndag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne Posted July 19, 2008 Author Report Share Posted July 19, 2008 Hade också en svart HT 65:a som din och den läckte precis som du beskriver från bakrutan och ner i bagaget.Nästan alla gör det! Pröva att göra en tätning med gegga -vindrutetätning, som beskrivs i tråden här ovan, men det kan även vara rost i skruvhålen och då blir det lite mera komplicerat. Då måste det blästras och tennas. Men pröva först med att lägga ordentligt med gegga under gummilisten och se om det hjälper. Annars tusen tack för alla tips och engagemang i fönstertätnings frågan. På vägen hem från Wheels and Wings i Varberg i dag, regnade det ordentligt, utan att jag fick in något vatten. Så kanske hjälpte det ändå..... hälsn Berne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted July 21, 2008 Report Share Posted July 21, 2008 Står säkert nån stans, men jag hittar det inte. Hur får jag bort kromlisten till bakrutan på min -65 HT? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne Posted July 21, 2008 Author Report Share Posted July 21, 2008 Du behöver ju inte ta bort listen för att täta mellan ruta och gummilist -vilket ju kan vara lämpligt att börja med och testa om det hjälper. Behöver du fortsätta och täta mellan list o kaross får du ju ha bort listen. Den sitter med clips av nägot slag och får "sprättas" upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted July 22, 2008 Report Share Posted July 22, 2008 Så, rutan tätad. Va lite lat och svängde in hos lokala glasmästaren vid sommarstugan. Han fixade en omtätning på 30min för ynka 200:- i ersättning. Det var det värt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berne Posted July 23, 2008 Author Report Share Posted July 23, 2008 Ja det är gott att slippa kladda med det. Det är ett förfärligt klet, som är svårt att få bort sedan från lack ruta och nävar. Då får vi hoppas att det är tätt då i nästa regnskur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted August 2, 2008 Report Share Posted August 2, 2008 Happ, det var tätt...trodde jag....i morse när jag skulle åka hem mot Stockholm var det pool i bagageluckan efter nattens ösregn. Tur man har båt, fram med öskaret bara, nästan en liter blev det Det mesta hade samlats på den tjocka gummimattan så ingen större skada skedd, men fasen så irriterande. Slutsats....det läcker INTE mellan gummit och rutan...Det här "sprättandet" av clipsen, hur går det lite mer exakt till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dread Posted August 2, 2008 Report Share Posted August 2, 2008 Här är en enkel instruktionsvideo över hur du får bort listerna och kommer åt mellan kaross/gummi: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted August 2, 2008 Report Share Posted August 2, 2008 Underbart!Blir nästa helgs projekt tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornpersson Posted August 4, 2008 Report Share Posted August 4, 2008 Superbra video! Vad gjorde man innan Internet fanns ??! Dags att köpa ett verktyg för detta så man har ett ...Lycka till med tätningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 5, 2008 Report Share Posted August 5, 2008 Läste ett av många reportage i Mustang Forum tidningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.