ThomasFB July 17, 2008 Report July 17, 2008 Råkar nån ha dokumenterad info om 1.6 vs. 1.7 rullvippor på en 5.0?Vad jag letar efter är skillnaden mellan att ha 1.7 på insugssidan och 1.6 på avgas versus att ha 1.7 på alla ventiler. Gärna bör det vara med "full roller" vippor, alltså med lager både i vippans spets och stomme (inte glidlager nånstans). Speciellt intresserad av egenskaperna med standard 5.0 rullkam i kombinationerna ovan.Vill inte köpa en extra uppsättning vippor i onödan.... Citera
87gt50 July 17, 2008 Report July 17, 2008 Har nog inte hört eller läst om nån som faktiskt kör med blandade vippor på 5.0. Ett jäkligt bra forum för hardcore Ford racers med mycket kunnande är på mustangsandmore.com, forumadressen är http://www.gearheadtalk.com/forums/index.phpProva att ställa frågan där, det finns ofta svar på de flesta frågorna hos medlemmarna, o moderatorerna har ett team Stock och Superstockbilar under namnet Money Maker. Mycket kompetenta enligt alla som haft kontakt med dem.mvhJocke Citera
ThomasFB July 18, 2008 Author Report July 18, 2008 Tack, lade sidan som bokmärke. Skall leta lite.Det kan vara hårklyverier att pula med detta, men jag letar efter en lämplig kombination för en uppsättning 3x2bbl Holley för gatan. Vill absolut inte ha rupprupp motor, utan den skall vara så ljudlös och följsam som möjligt för hustrun att åka till butiken med, men med tillräckligt klös.Det finns säkert en bra modern aftermarket kamaxel att använda, men jag är intresserad av att ha 5.0 HO -originalkam. Den passar bra för denna motor, som skall funka också på långfärder. Citera
1096 July 18, 2008 Report July 18, 2008 Låter spännande.... lite mer lyft och duration vilket det ju med lite fusk blir med en 1.7 på avgas har väl aldrig en Ford Småblock dött av... Vad är det för Holley du kör med då? Mest nyfiken då jag pillat lite med 3x2/2x2 setup av gamla Holley/Ford på sidventilare... Citera
ThomasFB July 19, 2008 Author Report July 19, 2008 Holley typ 2300. Som av bilden framgår, behöver jag ha kontroll på vakuum.Går för tillfället och väntar på insug... men det finns en del annat att göra under tiden. Citera
1096 July 19, 2008 Report July 19, 2008 Klart är ju gott och ha lite vakuum till en sån setup om man inte vill köra progressivt mekaniskt... Citera
ThomasFB July 21, 2008 Author Report July 21, 2008 Nej tack, inte mekaniskt. Det blir progressivt endast i nödfall, eller kanske om den skall klockas på strippen. Totala teoretiska cfm är 1390, och att öppna alla strupar relativt snabbt är inte att rekommendera. Yttre förgasarna får en liten "preppning" på bränslesidan, medan centerförgasaren hålls "nästan orörd". Justerar sen in hela kalaset på rullande landsväg, och läser avgaserna med bredbandslambda. Jag utgår från att det blir en del pulande, och att det hade varit lättare att plocka dit ett aftermarket insprut (kanske billigare oxå), men på en 65:a är det mera stake i en 3x2 setup. Kommer att lägga in en manuell växellåda, så det underlättar ju lite.Detta har väckt en del intresse, både för och emot. "Besserwisser" har sagt att detta aldrig kommer att funka, medan andra vill kopiera. Citera
1096 July 22, 2008 Report July 22, 2008 Klart det funkar... skit i "Besserwisserna" - halva sverige är ju fullt av sånna... Tror man bara själv på det så är det ju lugnt... Och varför skulle det inte funka med vacuum när det går så bra mekaniskt på andra motorer... är nog mer pill att få ett mekansikt progressivt att smyga över lugnt och fint mot fullgas än Din setup...I de äldre holleyna (gamla Ford V8 och alternativet till Strombergarna) gör ju många tabben att köra med vanliga tillskottsventiler vilka ju då släpper för tidigt och ger alldeles för mycket... vet inte hur det funka på dessa nyare dock... Blir säkert bra... Sprut är ju ingen sport... Citera
CMC 1061 Berra July 23, 2008 Report July 23, 2008 Ja just. Varför måste man lyssna på andra. Skulle man göra det jämt. Då hade vi väl inte kommit framåt i någonting. Vi hade stått och karvat i flinta ännu. Jag fortsätter att vara lyckligt ovetande och gör lite som jag själv vill. Men man kan vara lyhörd från andras förslag. Även från små barn.Berra Citera
ThomasFB August 5, 2008 Author Report August 5, 2008 Heh, har väl inte tagit notis om besserwisser-svansen på mer än 20 år. Det finns alltid dom som vet bättre än en själv. Nog får jag väl 3x2 setupen att funka, men tidsbristen stör hobbyverksamheten alldeles för mycket. Hoppas att den rullar senast nästa sommar.... Insuget dök upp.Ser ut att det går ihop....men man måste modda lite här och där. Ganska långa kanaler och hyfsad kvalité på gjutet. Citera
CMC 1061 Berra August 5, 2008 Report August 5, 2008 Detta ser jätte intressant ut. Hoppas det går enligt planerna. Skriv och berätta. Som sagt man är nyfiken. Har själv haft dessa tankar med den typ av förgasar arangemang. men har varit lite feg för detta.Berra Citera
ThomasFB August 6, 2008 Author Report August 6, 2008 Javisst, det kan ta tid innan jag hinner ta itu med den motorn, men postar då det händer något. Kort nu: -Blocket insuget vilar på skall plockas ner för rengöring och genomgång. Det är en 5.0 H.O i std. dimension. -Skall deckas så att kolvarna sticker upp över plan, linjehenat och balanserat redan tidigare. -Vevaxeln är fortfarande rak, så den roterar superlätt. -Det kommer pinnbultar+ windage tray i överfallen och pinnbult i cyl-locken.-Alutoppar, (har ett par liggande från en annan motor) blir till att modda dom lite. Eller lägger kanske gjutjärnstoppar (för max pålitlighet), inte beslutat ännu. Litar inte blint på alutoppar gjorda av gamla ölburkar. -Ventiler 1.90 / 1.60 / max. 58cc i toppen-Original kam -Insug och förgasare enligt bilden ovan, insugets kanaler skall slipas till en aning enligt "eget huvud", så även insugskanalen i topparna.-Yttre förgasarna blir "special" om man kan kalla det så. Skall bygga om lite på bränslesidan.-Centerförgasaren borde klara sej utan "större" ingrepp. Helt basic stuff alltså. 3x2 insugets design var bättre än jag vågade hoppas, jag tror att det blir bra. Jag vill ha en civiliserad motor mellan 500 och 6000 rpm, att bygga för högre varv är förkastligt med denna kombination. Den borde ge hyfsat med vrid och hästar ändå. Citera
JanneJ August 6, 2008 Report August 6, 2008 Intressant bygge!När jag funderar på ett eget motorbygge är det med inriktning på maximal körbarhet, dvs ett starkt vrid vid låga varv och snabb och tveklös gasrespons. Mina tankar går mot dom snällaste kammarna, ett komp runt 10-10,5 och bra flöde ( inga jättekanaler ) i topp och insug.Du har valt originalkam, varför? Är inte ventillyftet väldigt lågt jämfört med även dom snälla nya kammarna. Citera
ThomasFB August 6, 2008 Author Report August 6, 2008 Du har valt originalkam, varför? Tjaa.Minsta möjliga rullmotstånd, absolut jämnaste tomgången med bästa vakuum. Förbränningsutrymmets utformning (efter modifikation) och bl.a avgasventilens diameter, överlapp, timing och nockens profil bidrar till valet.Snabb öppning och stängning av ventilerna är bra för just denna kombination. Jag vill ha en ljudlös och vibrationsfri motor. Det blir 276 grader/ .473 lyft insug och 266 grader / .473 lyft vid ventilen på utblås i denna. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.