Jump to content

Recommended Posts

Äntligen ska jag få ta ut Mustangen på längre resa !

Blir 90 mil enkel resa, vilket känns lite mycket för gula faran men det ska nog gå!

Ska nu sista veckan i augusti pallra oss ända ner till Malmö och överraska farsgubben.

Han var nästan mer exalterad än mig när jag köpte bilen. :)

Gammal rallyförare och bilfreak sedan länge. Vet att han knappt kan bärja sig för att se

bilen, vilket gör det hela väldigt skoj!

(Ni stockholmare som var intresserad av rally på 70talet kan säkert veta vem han är.)

Men nu skiter vi i honom.

Var precis ute på en längre resa till grannbyn bara för att få åka lite och tänkte igenom saker

man bör ha med sig å tänka på. Har ingen hjälpande maskot änsålänge men måste nog hitta någon. :--

Min lista;

* Verktygslådan.

* Kylar/soppaslang samt slangklämmor.

* Reservremmar.

* Några liter vatten. (Citronsmak)

Sen tänkte jag även ställa CO-Halten. Dyrt nog ändå att åka den sträckan t.o.r.

Det är vad jag tänker göra, men vad brukar ni ta med er, tänka på, göra, äta, dricka, be till, innan ni åker på långresa? :D

Kan alltid vara till hjälp att höra från andra !

* Brandsläckare

* Räddningsväst

* Overall

* En Grov filt (bra om man måste krypa under bilen)

* Ståltråd & Eltejp ev. GAFFA-tejp

* Arbetshandskar

* Lite torktrasor

* En Potatis (behöver jag förklara?)

* Ett par meter 6-8 mm nylonrep

* Lite kabel, ABIKO-skor samt kabeltång

- Glöm inte att kolla lufttrycket i reservhjulet

mvh/frasse

Om du blir hungrig efter mekningen? För att kunna bygga ett enkelt galvaniskt batteri om du får startproblem?

Nej, jag ger upp. Du får nog förklara istället.

Janne J Det var ett riktigt bra tips. Tror inte många tänker så långt. Jag själv har inte haft en sådann tanke. Man ska alltid försöka klara sig själv. Men så är det inte jämt. Jag hade en ruggig tur en gång för länge sedan.

Min bil pajade i Gävle. en stötstång kroknade. Och då går inte bilen speciellt bra. Fick tips av en dörrvakt på en resurang om en kille som höll på med mustang. Han hade till och med tel nr till honom. Det var en kanon schysst kille som kom. Vi tog ner bilen till hans garage. Det visade sig att det var han som ägde den ruskigt snabba mustangen med en 289a i bilen. Vi fick hjlp av honom med ett par stötstänger som vi monterde. Och sedan kunde vi komma hem på detta.

Berra

Om du blir hungrig efter mekningen? För att kunna bygga ett enkelt galvaniskt batteri om du får startproblem?

Nej, jag ger upp. Du får nog förklara istället.[/quote:2k7a9tkc]

Enkelt .. ett hål i kylaren lagas enkelt men temporärt genom att trycka in ett rått potatis i hålet (man måste också ta bort kylarlocket för att minska trycket).

Tror ni mig inte ... läs i Försvarsmaktens utmärkta bok om hur man fixar ett fordon med "Fältreparationer"

mvh/frasse

V-8:an har ju lirat i över 30 år, så den ska väl klara 90 mil utan bekymmer. 1 flaska kylarvatten och viktigast, ett gott humör, och resan går smärtfritt!!

Enkelt .. ett hål i kylaren lagas enkelt men temporärt genom att trycka in ett rått potatis i hålet (man måste också ta bort kylarlocket för att minska trycket).

Tror ni mig inte ... läs i Försvarsmaktens utmärkta bok om hur man fixar ett fordon med "Fältreparationer"

mvh/frasse

Det va som fan! Nått nytt man lärt sig.

Eftersom jag åker 07a...MP3 spelaren med Aux kabel och även Navigator.

Säkert det? Tycker nästan ni med nya Mustangen har mer fel än oss med gamla godingar. ;)8)

Ta med klubbmatrikeln!

Sverige är fullt av hjälpsamma mustangvänner.

Yes box, tänkte sätta dit den i framrutan faktiskt.

Om inte annat så kanske det raggar upp någon ny medlem när man är på stan. :)

...

Kan nog vara den bästa hittills.

Undra vad plastsyrran kommer säga när jag har en 3kgs säck med pärer i bilen? :lol:

Dock har jag inget reservhjul.. vilket jag inte är stolt över.

Får nöja mig med Däck på burk.

Appropå det, någon som har en Magnum 500 fälg till salu? :--

Min lista;

* Verktygslådan.

* Kylar/soppaslang samt slangklämmor.

* Reservremmar.

* Några liter vatten. (Citronsmak)

Sen tänkte jag även ställa CO-Halten. Dyrt nog ändå att åka den sträckan t.o.r.

Det är vad jag tänker göra, men vad brukar ni ta med er, tänka på, göra, äta, dricka, be till, innan ni åker på långresa? :D

Kan alltid vara till hjälp att höra från andra !

Kolla allt i motorrummet som har med vätska att göra som oljenivå, kylarnivå osv.

Yttre belysning funkar?

Signalhorn?

Torkarmotor?

Ta med några spännband, silvertejp. Allt som som kan vara *bra att ha* med. ;) Bättre ha med för mycket grejer än för lite.

Om du inte är *svensson-fartfåre* bakom ratten, behöver du ingen fartkameravarnare och dessutom dricker motorn mindre soppa om du kör lagligt. 8)