Jump to content

Rostskyddsbehandling?


Papz

Recommended Posts

Jag fick rekommendationen att roskskyddsbehandla min nyimporterade -05 cab. Finns det några nackdelar med det? Hur har ni gjort?

Jag har bilen stående utomhus och vet inte än var jag skall ställa den under vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle också vilja hänga på denna tråd :D

Tänkte själv att jag skulle lackera de omålade ytorna typ bakaxeln och därefter spraya någon form av transparent tunnflytande vaxskydd i hålrum och skarvar. Bilen är alltid parkerad i garage och kommer att vara i trafik antagligen till ngn gång september och sen få gå i ide i garaget tills gatorna är sopade ngn gång i april/maj.

Men någon som har tips på rostskyddsmetoder? Om man bara kör sommartid behöver man rostskydda och i så fall vilka delar? Någon duktig firma som "kan" rostskydda Mustanger? Det blir ju en massa hål borrade här och var när man rostskyddar och det tycker jag väl inte är så kul (räcker med sidoblinkerserna)......

Link to comment
Share on other sites

Tack för det! Stavar man rätt när man söker så kommer det ju upp ett gäng trådar :oops:

Verkar vara lite olika skolor men dom flesta verkar satsa på en rostskyddsbehandling ändå. Ska börja med att lacka bakaxeln mm

Man kanske ska göra en poll (omröstning) för att se hur andra gjort med sina bilar t ex obehandlat, lackerat, egen rostskyddsbehandling eller lämnat in för behandling?

Link to comment
Share on other sites

Jag är väl inne på att göra det också, kanske framförallt för att få rostskydd i balkar, dörrar huv etc där fukten kan ligga kvar med rost som följd, såg någon huv till salu som var rostskadad i kanten och den rosten kommer ju inifrån dvs pga av fukt och inte så mycket av salt.

Link to comment
Share on other sites

kan tipse om det ford bruker på focus når de frykter att limet har sluppet og det er fare for rust .Det kryper inn overalt

Heter HP korrosjonsbeskyttelsesvoks dele nr 1219834 er på spray boks og er dyr i norge

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla upp lite firmor som rostskyddar och om dom har program för Mustang... Tänkte mig att köra september ut och därefter innan jag ställer av den, rostskydda så att kladdet kan härda under vintern så slipper man att en massa skräp fastnar. (har en Jeep som rostskyddsbehandlades 2006 och togs i trafik 2008, trots att den gått på blöta grusvägar så blir den hyffsat svart under när jag spolar av den)

Link to comment
Share on other sites

Ha köpt en burk Hammerlite och tänkte pensla på de angripna ställerna, typ kardanen. Känns bäst så, har stört mig på rostfärgen.

tänk på att inte sabotera balansen. en ny kardan = 15 lax. räcker med några gram så hamnar balansen fel.

Link to comment
Share on other sites

Kardanen är väl ok för min del. Det som irriterar mig är att axelrören helt saknar någon form av färg (förutom den röda som börjar komma här och var...). Det är i varje fall den jag har i åtanke att lacka upp så det blir lite snyggt..

S1050199.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

vi brukar ibland få in underredsbehandlade bilar i verkstan, och jag säger bara en sak: det är ett sattyg.

Jag är ingen expert på rostskydd, men jag upplever att det finns två metoder.

1) Den tjocka geggan. Flera mm tjock på sina ställen och man kan se rinndroppar överallt under bilen. En hederligt kletig massa som i kombination med bensin blir extremt äcklig att jobba med. Ber man en mek byta soppatank eller bränslefilter med en bil som har den är underredsmassan har du en ovän för lång tid framåt

2) Det finns en tunn underredsmassa som inte är mer än högst 0.5mm tjock och som inte ger samma slitageskydd som den första (fast hur ofta kör man med konstant sprutande grus mot underredet egentligen?). En betydligt hårdare massa som dessutom känns torrare och betydligt behagligare att jobba med som mek. Min favorit, förutom obehandlat förstås.

Frågor på det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört några andra verkstäder klaga på underredsmassa... :roll:

Vi bor i Sverige och här har vi skitväder året om. Här är i princip alla bilar rostskyddade och de som inte är det försvinner ganska fort från vägarna.

Är man mek i detta land är det något man får finna sig i helt enkelt. Annars kan man ju alltid flytta till varmare länder. ;)

Jag som hobbymek har aldrig haft problem med underredsmassa. Man får ju självklart skrapa av det från skruvskallarna innan man börjar skruva...

Sedan om det behövs på våra bilar som bara rullar under årets finaste månader är ju en annan diskussion. Det vi kan fastställa är iaf att det skadar aldrig! Har du pengarna så kör på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...