August 22, 200816 yr comment_59558 Jag fick rekommendationen att roskskyddsbehandla min nyimporterade -05 cab. Finns det några nackdelar med det? Hur har ni gjort?Jag har bilen stående utomhus och vet inte än var jag skall ställa den under vintern.
August 26, 200816 yr comment_59760 Skulle också vilja hänga på denna tråd Tänkte själv att jag skulle lackera de omålade ytorna typ bakaxeln och därefter spraya någon form av transparent tunnflytande vaxskydd i hålrum och skarvar. Bilen är alltid parkerad i garage och kommer att vara i trafik antagligen till ngn gång september och sen få gå i ide i garaget tills gatorna är sopade ngn gång i april/maj.Men någon som har tips på rostskyddsmetoder? Om man bara kör sommartid behöver man rostskydda och i så fall vilka delar? Någon duktig firma som "kan" rostskydda Mustanger? Det blir ju en massa hål borrade här och var när man rostskyddar och det tycker jag väl inte är så kul (räcker med sidoblinkerserna)......
August 26, 200816 yr comment_59761 Finns en del gamla trådar om detta. Den senaste här är från i våras. Om det kan ge någon informationhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... sc&start=0Hälsningar Magnus
August 26, 200816 yr comment_59762 Tack för det! Stavar man rätt när man söker så kommer det ju upp ett gäng trådar Verkar vara lite olika skolor men dom flesta verkar satsa på en rostskyddsbehandling ändå. Ska börja med att lacka bakaxeln mmMan kanske ska göra en poll (omröstning) för att se hur andra gjort med sina bilar t ex obehandlat, lackerat, egen rostskyddsbehandling eller lämnat in för behandling?
August 26, 200816 yr comment_59781 Min är behandlad, och visst det blir ju lite "kladdigt" men jag tycker då man bör göra det iallafall.Men men förstår om man inte gör det.
August 26, 200816 yr comment_59783 Jag är väl inne på att göra det också, kanske framförallt för att få rostskydd i balkar, dörrar huv etc där fukten kan ligga kvar med rost som följd, såg någon huv till salu som var rostskadad i kanten och den rosten kommer ju inifrån dvs pga av fukt och inte så mycket av salt.
August 26, 200816 yr comment_59785 kan tipse om det ford bruker på focus når de frykter att limet har sluppet og det er fare for rust .Det kryper inn overalt Heter HP korrosjonsbeskyttelsesvoks dele nr 1219834 er på spray boks og er dyr i norge
August 26, 200816 yr comment_59799 Ska kolla upp lite firmor som rostskyddar och om dom har program för Mustang... Tänkte mig att köra september ut och därefter innan jag ställer av den, rostskydda så att kladdet kan härda under vintern så slipper man att en massa skräp fastnar. (har en Jeep som rostskyddsbehandlades 2006 och togs i trafik 2008, trots att den gått på blöta grusvägar så blir den hyffsat svart under när jag spolar av den)
August 26, 200816 yr comment_59803 Ha köpt en burk Hammerlite och tänkte pensla på de angripna ställerna, typ kardanen. Känns bäst så, har stört mig på rostfärgen.
August 26, 200816 yr comment_59805 Ha köpt en burk Hammerlite och tänkte pensla på de angripna ställerna, typ kardanen. Känns bäst så, har stört mig på rostfärgen.tänk på att inte sabotera balansen. en ny kardan = 15 lax. räcker med några gram så hamnar balansen fel.
August 27, 200816 yr comment_59831 Kardanen är väl ok för min del. Det som irriterar mig är att axelrören helt saknar någon form av färg (förutom den röda som börjar komma här och var...). Det är i varje fall den jag har i åtanke att lacka upp så det blir lite snyggt..
September 15, 200816 yr comment_61053 Hade min bil hos Rostskyddsmetoder i Vällingby förra veckan. Bad dem täcka kardan och avgassystemet och det funkade perfekt. Kostade ca 10 papp men det är det nog värt för nästa ägare...
September 15, 200816 yr comment_61062 vi brukar ibland få in underredsbehandlade bilar i verkstan, och jag säger bara en sak: det är ett sattyg.Jag är ingen expert på rostskydd, men jag upplever att det finns två metoder.1) Den tjocka geggan. Flera mm tjock på sina ställen och man kan se rinndroppar överallt under bilen. En hederligt kletig massa som i kombination med bensin blir extremt äcklig att jobba med. Ber man en mek byta soppatank eller bränslefilter med en bil som har den är underredsmassan har du en ovän för lång tid framåt2) Det finns en tunn underredsmassa som inte är mer än högst 0.5mm tjock och som inte ger samma slitageskydd som den första (fast hur ofta kör man med konstant sprutande grus mot underredet egentligen?). En betydligt hårdare massa som dessutom känns torrare och betydligt behagligare att jobba med som mek. Min favorit, förutom obehandlat förstås.Frågor på det?
September 15, 200816 yr comment_61064 Det är ju inte meningen att mekanikerna ska ha det bra. Det är ju meningen att bilen ska hålla sig rostfri undertill. Speciellt när det är en ford
September 16, 200816 yr comment_61065 Jag har aldrig hört några andra verkstäder klaga på underredsmassa... Vi bor i Sverige och här har vi skitväder året om. Här är i princip alla bilar rostskyddade och de som inte är det försvinner ganska fort från vägarna.Är man mek i detta land är det något man får finna sig i helt enkelt. Annars kan man ju alltid flytta till varmare länder. Jag som hobbymek har aldrig haft problem med underredsmassa. Man får ju självklart skrapa av det från skruvskallarna innan man börjar skruva...Sedan om det behövs på våra bilar som bara rullar under årets finaste månader är ju en annan diskussion. Det vi kan fastställa är iaf att det skadar aldrig! Har du pengarna så kör på!
September 16, 200816 yr comment_61083 Ni som inte rostskyddat: vad har ni lackat bakaxeln med för färg (för den har ni väl ändå målat?)
September 16, 200816 yr comment_61101 Bruksröd bakaxel är snyggt. Jag tror den har genomrostat år 2067
September 16, 200816 yr comment_61112 ....... Vi har en "tävling" vilken gör bakaxeln snyggast jag är med och min är rostbrun nu .// Micke
September 16, 200816 yr comment_61115 ja ni grabbar ni har väl följt den här tråden hur bakaxeln ska se ut http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=15998
September 16, 200816 yr comment_61117 Oh fy f.... nu måste man plocka ner den med om det är så det ska se UT .// Micke.
September 16, 200816 yr comment_61118 rostskydd är egentligen onödigt eftersom bilen är tok-galvad redan från början. Men jag skulle köra tunna massan, framförallt för att inte påföra extra vikt på bilen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.