Claes.S CMC 2245 August 31, 2008 Report August 31, 2008 Finns det något bra sätt att få in trepunkts bälten i musse cab -68\\Coppia Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 31, 2008 Report August 31, 2008 Hej.Har du använt SÖK funktionen, sök på Säkerhetsbälten,det finns även ett reportage i en av våra klubbtidningarom just detta, jag kan leta fram det och skanna. Reportaget är väl utfört av en Classic Mustang clubmedlem, beskriver utförligt hur man kan göra. Jag kan bara skanna och skick till din privata mail. Citera
Claes.S CMC 2245 August 31, 2008 Author Report August 31, 2008 Hej, får du jättegärna göra om du har tid och lust, frugan tycker det känns lite olustigt med bara midjebälten i bilen.\\Coppia Citera
Dr Frelin September 1, 2008 Report September 1, 2008 Lars Oscarsson cmc383 said: Hej.Har du använt SÖK funktionen, sök på Säkerhetsbälten,det finns även ett reportage i en av våra klubbtidningarom just detta, jag kan leta fram det och skanna. Reportaget är väl utfört av en Classic Mustang clubmedlem, beskriver utförligt hur man kan göra. Jag kan bara skanna och skick till din privata mail. Har du möjlighet att maila den till mig också? Citera
Svedis September 1, 2008 Report September 1, 2008 3-punktsbälte i cab!! Det är väl inte möjligt att fästa något i B-stolpen? Citera
Janne Holm CMC1740 September 1, 2008 Report September 1, 2008 Svedis said: 3-punktsbälte i cab!! Det är väl inte möjligt att fästa något i B-stolpen? Allt går SvedisMen jagharhaft lite funderingar på en shelbybåge det skulle underlätta montering avbälten. Citera
Ingo September 1, 2008 Report September 1, 2008 Har en bekant med en shelby GT500 cab 68a, och han satte in rullbälten direkt han köpte bilen,och jag tror inte att dom var monterade i bågen på något sätt.Men bågen styvar väl upp.Vet att en bekant med en 67,a hade rullbälten och dom var väl fästa bågonstans bak dörren.minns det var lite lågt så dom ville glida av ibland om stolen inte var i lämpligt läge.. Citera
JanneJ September 1, 2008 Report September 1, 2008 Jag har också funderat på en båge, både för stabiliteten i karossen och krocksäkerheten. Det borde inte vara några problem att ordna ett fäste mellan kaross och båge i B-stolpen där säkerhetsbältet kan fästas ordentligt.Shelbybågen är snygg men verkar inte vara mer än en dekoration Citera
Svedis September 1, 2008 Report September 1, 2008 Jo, att fästa i karossen går enligt reportaget, men fästpunkten kommer nog under axelhöjd, varför jag personligen tror att jag trycks ihop till att bli ännu kortare vid en smäll. Sedan om alternativet att lämna lösgaddarna i rattnavet är bättre eller ej, vete tusan. Och shelbybågen!! Den får man väl i nacken??Nå, vi cab-ägare får leva med att det är lite farligare! Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 1, 2008 Report September 1, 2008 Hej Jag har nu skickat iväg skannade sidor till några,reportaget är skrivet av CMC452 P.O Olsson Vindeln,hoppas att jag inte blir hängd för att jag skannat detta. Bältesmonteringen i Sverige gjordes på samma sätt i Cab som i HT, och som sagt övre fästpungten är lite låg, bättre med bälte än utan, tycker jag. I min 70 HT som är Svensksåld också min fd 72Mach1 somvar Svensksåld har FORD valt att fästa övre fästpungten i tak ovanför ht rutan, inte bra heller då bältet hamnar på halsen, effektivt sätt att skära av pulsådern men jag tycker ändå att det är bättre med bälte än utan. Ni vet kanske att man nästan slutade att handla bil iUSA då säkerhetslagen på monterade bälten kom, mankunde inte förstå, var det så farlig att köra bil så man måste ha bälte, har bilarna blivit så farliga. Citera
Dr Frelin September 1, 2008 Report September 1, 2008 Tackar! Efter att ha läst artikeln så slår det mig en sak bara... känns onödigt att flytta det nedre fästet för bältet. Här kommer åtminstone jag att försöka få tag i bälten från en gammal hederlig BMW E21 där man har löst problemet genom att bältet monteras i en fjädrande arm som ser till att bältet inte ligger ivägen då man ska i och ur baksätet samtidigt som det följer med fram då man spänner bältet fram... ett litet tips kanske... Citera
Svedis September 1, 2008 Report September 1, 2008 Men inte snubblar man på bältet?? Den är ju fäst vid sidan av stolen. Använd en "original" bältesupprullare så är allt på plats. http://www.cal-mustang.com/1964-1967-MU ... 8C318.aspx Citera
ThomasFB September 1, 2008 Report September 1, 2008 Och snubblar garanterat oxo .... Det hände sej på det glada 80-talet att en polare, efter att ha spenderat ett antal timmar i baksätet på min Challenger cab och i sällskap av ett oräkneligt antal bärs + en dam, ramlade ner i ett sjujä-#la dike just p.g.a av att han trasslade in sej i bältet. Jag tror att det blev nödstopp p.g.a pinkabrått eller illamående, men faktum är att han slog sej ganska illa då han föll huvudstupa ur bilen, rakt ner i diket. Fallet var säkert ett par meter. Skulle aldrig falla mej in att montera bälten i en originalbil, om det inte satt några redan innan. Citera
JohnB September 1, 2008 Report September 1, 2008 Janne J cmc303 said: Jag har också funderat på en båge, både för stabiliteten i karossen och krocksäkerheten. Det borde inte vara några problem att ordna ett fäste mellan kaross och båge i B-stolpen där säkerhetsbältet kan fästas ordentligt.Shelbybågen är snygg men verkar inte vara mer än en dekoration Sen finns det ju andra båger også i 70 cabbar;-)John Citera
pools September 1, 2008 Report September 1, 2008 Lars Oscarsson cmc383 said: Hej Jag har nu skickat iväg skannade sidor till några,reportaget är skrivet av CMC452 P.O Olsson Vindeln,hoppas att jag inte blir hängd för att jag skannat detta. Nej, Lasse. Du blir inte hängd. Jag skrev ju artikeln för att dela med mej avmina erfarenheter. Jag sökte själv länge på nätet efter en beskrivning, menhittade aldrig någon. Därför fick jag göra det själv.Om någon har frågor runt detta är det bara att höra av sig så hjälper jag gärnatill med anvisningar.Mvh. Citera
Equus September 1, 2008 Report September 1, 2008 Svedis said: 3-punktsbälte i cab!! Det är väl inte möjligt att fästa något i B-stolpen? Inga problem att fästa i B-stolpen. Se denna anvisning:http://www.customaccessoriesmfg.com/Mus ... nstall.htmKöpte själv en bältessats på NPD. Monterade enligt ovanstående anvisning.E J Citera
tomarc September 1, 2008 Report September 1, 2008 De där bältena har jag också satt in, funkar väldigt bra tycker jag. Visst blir fästpunkten lite låg men det funkar bra, trots att jag är lång.Måste vara säkrare en med midjebälte i alla fall..../Thomas -66:a cab Citera
Svedis September 2, 2008 Report September 2, 2008 Nå grabbar, på cabben finns väl ingen B-stolpe? Det är ju en cab!! Sedan om det är säkrare låter jag vara osagt. Din 3-punktare trycker ner axlarna och midjebältet förlängs vid inbromsningen. Låter inget kul.Ett fast midjebälte håller i alla fall kvar underkroppen, men gaddarna sitter i rattnavet. Bara att välja. Sedan är det en ganska tunn plåt där axelfästet sitter. Blir lite gissningar om bra eller ej? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 2, 2008 Report September 2, 2008 Hej.B Stolpen är där bältets övre fäste sitter, det vet du,karosstypen är samma HT (Fattigmanscab ) och B stolpen slutar så här på alla karossmodellerna av klassik Mustang, i det här fallet. Citera
Svedis September 2, 2008 Report September 2, 2008 Lars, jag köper inte det riktigt. Du har A- och C-stolpe, och caben har bara A-stolpe. (Men man räknas väl som ett stolpskott?) A-stolpe kallas den del av en bils kaross som fungerar som takstöd där rutan är fäst på sidorna, framför framdörrarna.B-stolpe kallas på bilar fyra dörrar den del av en bils kaross som fungerar som takstöd och är placerad mellan fram- och bakdörrarna.C-stolpe kallas på en sedan del av en bils kaross som fungerar som takstöd och är placerad bakom bakdörrarna, där bakrutan är fäst på sidorna. D-stolpe kallas på bilar med fem dörrar den del av en bils kaross som fungerar som takstöd och är placerad mellan bakdörren och bagageluckan. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.