Jump to content

351 Cleveland

cmc1030 Husaberg

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Inget större värde...

Ändock finns det inte så många Cleveland i oborrat skick kvar. Ett sånt block som går att borra en gång (vilket är det vanliga) kan man få tag på för ett par tusen. En OK orenoverad motor ca.10 tusen. Den kan ofta vara, just OK, och då är det ju egentligen billigt för en fungerande Cleveland 8'a.

En Windsor finns det mycket mer eftermarknadsdelar till. Men då är det ju inte en legendarisk Cleveleand förstås...

Det som är bra är Clevelands toppar. De var bra för sin tid (flöde). De hänger med bra även nu. Finns nu eftermarknads i alu men hardcore fans kör med de få toppar i järn som finns kvar.

Jag har själv en söndrig Cleveland, nyrenoverad och borrad ... men antagligen paj igen eftersom jag totalskjutit toppackingen på en sida med följd att kolv, stake mm trasat sönder en cylinder.

Jag har en tråktråd jag skall återkomma med detaljer i senare i höst.

Oavsett värde. Har du en Cleveleand så är det väl kul att fixa iordning den eller en ersättare? Även om det inte bjuds ut så mycket till dessa motorer idag.

Att renovera för att sälja med vinst är lönlöst tror jag.

Precis som radioman säger är det för få som är intresserade av cleveland,trots att det är en racemotor som borde ha kultstatus som mopar hemin ungefär :D

Men det ryktas ju om att det är på gång aluminiumblock till cleveland,då jävlar... :D

Men eftersom truckmotorn vindsor fortsatt att utvecklas så ,är ju eftermaknadens intresse för cleveland relativt ljumt..

http://www.mustangsandmore.com/ubb/351Ctips.html

Så det blev dyrt Radiohead.. :(

Finns redan alublock.

jepp cncfrästa.,skitbilligt

Det var tydligen på gång något som skulle gjutas delvis så det blev mindre maskinarbetning..

har funnits en video med tillverkningen på ett cnc block men nu är ju den länken död.. :(

(men nu ser jag din bild och det där ser defintiivt gjutet ut kring lyftararrangemanget)

det verkar sannerligen som att priset kommer att vara rätt okej, 2300 $ för ett alublock med förbättrad smörjning, stabilare botten och lyftargalleri.. Borde kunna bli en intressant motor tillsammans med de alutoppar som finns att få tag på nu, insprutning, dubbelturbo, E85.. :D Och att dessutom kunna skala av nåt hundratal kilo från framänden, det är ju inte heller nån nackdel..

Mvh Herman