Jump to content

Topplockspackning


Fröberg

Recommended Posts

Kylaren läcker, men jag vet inte omfattningen ännu. Svärfar skulle införskaffa en tryck-mojäng under morgondagen.

Men jag börjar även misstänka att topplockspackningen kan ha gått sönder... :shock::? Jag tycker att det luktar något bränt av kylarvattnet.

Detta vet jag

- Kylaren läcker och vattnet luktar fränt men är inte missfärgat

- Nivån på motoroljan är bra

- Motoroljan ser bra normal ut

- Kommer stänk av vatten från avgasröret, mer på den ena sidan

- Motorn går bra, enligt mitt tycker perfekt

Vad tror ni....?

En koldioxidtestare är beställd för att kontrollera kylarvattnet, bör levereras under morgondagen

Om topplockspackningen är trasig hur troligt är det att andra delar i motorn är trasiga...?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tror inte du har något problem med topplockspackning,

jag tror att du har en dålig kylare som har cirkulations

problem, ljudet som du hör är roligen från luft som

bubblar i kylaren. :?

Om du har läck på topplockspackningen så finns det lite

olika typer av läck, ett är just att det kommer komp från

förbränningen i någon av cylindrarna ut i vattnet, då brukar

det bubbla en del och osa avgas i kylaren. :roll:

Bubblet kommer när motorn arbetar alltså är igång, ett annat

problem med toppackningen är att det kan läcka vatten mellan

oljekanal och vattenkanal, då blir det gråsörja på undersidan

av oljepåfyllningslock och oljan bli gråaktig. :shock:

Att det stänker vatten ur avgasrör brukar bero på att det

blivit kondens i avgasrör, varmt, det blir mer nu på höstkanten

för att motorns värme kyls av snabbare. :?

Det är just detta med kondens som gör att avgasrör rostar

sönder, avgasrör rostar mer inifrån än utifrån. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett generellt fel som uppstår när toppackningen är dålig ,är att cirkulationen i motorn blir sämre.Och det första som brukar märkas är att värmen försvinner.Finns det värme är det sällan problem med toppackningen.

men låter som om kylaren är trött..

ur avgasröret kan det komma kondens när bilen är kall,men är det vttenläckage fårn toppackningen brukar det vara stora mängde vit rök..

var läker kylaren?,du är säker att det inte bara är överskottsvatten från skvallerröret?

Link to comment
Share on other sites

Ett generellt fel som uppstår när toppackningen är dålig ,är att cirkulationen i motorn blir sämre.Och det första som brukar märkas är att värmen försvinner.Finns det värme är det sällan problem med toppackningen.

men låter som om kylaren är trött..

ur avgasröret kan det komma kondens när bilen är kall,men är det vttenläckage fårn toppackningen brukar det vara stora mängde vit rök..

var läker kylaren?,du är säker att det inte bara är överskottsvatten från skvallerröret?

Värmen försvinner?

Nej det är inte överskottsvatten, det är 100% säker på.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du har något problem med topplockspackning,

jag tror att du har en dålig kylare som har cirkulations

problem, ljudet som du hör är roligen från luft som

bubblar i kylaren. :?

Vi får hoppas det.

Link to comment
Share on other sites

Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! :)

Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.

Det hörs ganska mycket!

Har själv varit med om det.

Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.

Men det ljudet är inte alls så högt.

Link to comment
Share on other sites

Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! :)

Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.

Det hörs ganska mycket!

Har själv varit med om det.

Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.

Men det ljudet är inte alls så högt.

Hmmmmmmmmm.... Bilen låter faktiskt som om den är risig i magen. bubblar ganska högt.

Link to comment
Share on other sites

Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! :)

Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.

Det hörs ganska mycket!

Har själv varit med om det.

Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.

Men det ljudet är inte alls så högt.

Samma med Windsor? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! :)

Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.

Det hörs ganska mycket!

Har själv varit med om det.

Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.

Men det ljudet är inte alls så högt.

bakvänt monterad...,då måste den ju monteras upp och ned,och de flesta renoveringspackningar brukar väl vara märkta med "TOP"?,plåtpackningar däremot...

Jag hade liknande problem på en 390,där det rostat hål på packningen vilket gjorde att den mesta cirkulationen skedde i framkant av motorn,då var det mycket pys o högt tryck i kylsystemet som lät som kokning,fast den kokade aldrig..

Link to comment
Share on other sites

Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! :)

Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.

Det hörs ganska mycket!

Har själv varit med om det.

Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.

Men det ljudet är inte alls så högt.

bakvänt monterad...,då måste den ju monteras upp och ned,och de flesta renoveringspackningar brukar väl vara märkta med "TOP"?,plåtpackningar däremot...

Jag hade liknande problem på en 390,där det rostat hål på packningen vilket gjorde att den mesta cirkulationen skedde i framkant av motorn,då var det mycket pys o högt tryck i kylsystemet som lät som kokning,fast den kokade aldrig..

Stämmer bra det!

Men det betyder ju inte att folk monterar rätt! :--

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...