September 21, 200816 yr comment_61441 Kylaren läcker, men jag vet inte omfattningen ännu. Svärfar skulle införskaffa en tryck-mojäng under morgondagen. Men jag börjar även misstänka att topplockspackningen kan ha gått sönder... Jag tycker att det luktar något bränt av kylarvattnet.Detta vet jag- Kylaren läcker och vattnet luktar fränt men är inte missfärgat- Nivån på motoroljan är bra- Motoroljan ser bra normal ut- Kommer stänk av vatten från avgasröret, mer på den ena sidan- Motorn går bra, enligt mitt tycker perfektVad tror ni....?En koldioxidtestare är beställd för att kontrollera kylarvattnet, bör levereras under morgondagen Om topplockspackningen är trasig hur troligt är det att andra delar i motorn är trasiga...?
September 21, 200816 yr Author comment_61444 Glömde en punkt.- När man parkerar bilen, låter det som om det bubblar och kluckar i kylaren (eller rören). Ibland läcker en lite skvätt ut och ibland ett par dl. K
September 21, 200816 yr comment_61453 Hej.Jag tror inte du har något problem med topplockspackning,jag tror att du har en dålig kylare som har cirkulations problem, ljudet som du hör är roligen från luft som bubblar i kylaren. Om du har läck på topplockspackningen så finns det liteolika typer av läck, ett är just att det kommer komp frånförbränningen i någon av cylindrarna ut i vattnet, då brukar det bubbla en del och osa avgas i kylaren. Bubblet kommer när motorn arbetar alltså är igång, ett annatproblem med toppackningen är att det kan läcka vatten mellanoljekanal och vattenkanal, då blir det gråsörja på undersidanav oljepåfyllningslock och oljan bli gråaktig. Att det stänker vatten ur avgasrör brukar bero på att detblivit kondens i avgasrör, varmt, det blir mer nu på höstkantenför att motorns värme kyls av snabbare. Det är just detta med kondens som gör att avgasrör rostarsönder, avgasrör rostar mer inifrån än utifrån.
September 21, 200816 yr comment_61459 Ett generellt fel som uppstår när toppackningen är dålig ,är att cirkulationen i motorn blir sämre.Och det första som brukar märkas är att värmen försvinner.Finns det värme är det sällan problem med toppackningen.men låter som om kylaren är trött..ur avgasröret kan det komma kondens när bilen är kall,men är det vttenläckage fårn toppackningen brukar det vara stora mängde vit rök..var läker kylaren?,du är säker att det inte bara är överskottsvatten från skvallerröret?
September 21, 200816 yr Author comment_61463 Ett generellt fel som uppstår när toppackningen är dålig ,är att cirkulationen i motorn blir sämre.Och det första som brukar märkas är att värmen försvinner.Finns det värme är det sällan problem med toppackningen.men låter som om kylaren är trött..ur avgasröret kan det komma kondens när bilen är kall,men är det vttenläckage fårn toppackningen brukar det vara stora mängde vit rök..var läker kylaren?,du är säker att det inte bara är överskottsvatten från skvallerröret?Värmen försvinner?Nej det är inte överskottsvatten, det är 100% säker på.
September 21, 200816 yr Author comment_61464 Jag tror inte du har något problem med topplockspackning,jag tror att du har en dålig kylare som har cirkulations problem, ljudet som du hör är roligen från luft som bubblar i kylaren. Vi får hoppas det.
September 21, 200816 yr comment_61468 Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.Det hörs ganska mycket!Har själv varit med om det.Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.Men det ljudet är inte alls så högt.
September 21, 200816 yr Author comment_61469 Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.Det hörs ganska mycket!Har själv varit med om det.Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.Men det ljudet är inte alls så högt.Hmmmmmmmmm.... Bilen låter faktiskt som om den är risig i magen. bubblar ganska högt.
September 21, 200816 yr comment_61477 Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.Det hörs ganska mycket!Har själv varit med om det.Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.Men det ljudet är inte alls så högt.Samma med Windsor?
September 22, 200816 yr comment_61535 Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.Det hörs ganska mycket!Har själv varit med om det.Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.Men det ljudet är inte alls så högt.bakvänt monterad...,då måste den ju monteras upp och ned,och de flesta renoveringspackningar brukar väl vara märkta med "TOP"?,plåtpackningar däremot...Jag hade liknande problem på en 390,där det rostat hål på packningen vilket gjorde att den mesta cirkulationen skedde i framkant av motorn,då var det mycket pys o högt tryck i kylsystemet som lät som kokning,fast den kokade aldrig..
September 22, 200816 yr comment_61540 Om en topp packning är bakvänt monterad på 351C så låter det som om motorn har kraftig gasbildning i magen! Det knorrar och bubblar ganska bra både när man kör och stänger av motorn.Det hörs ganska mycket!Har själv varit med om det.Men som övriga skriver så är det rätt normalt att det kan bubbla och klucka lite efteråt.Men det ljudet är inte alls så högt.bakvänt monterad...,då måste den ju monteras upp och ned,och de flesta renoveringspackningar brukar väl vara märkta med "TOP"?,plåtpackningar däremot...Jag hade liknande problem på en 390,där det rostat hål på packningen vilket gjorde att den mesta cirkulationen skedde i framkant av motorn,då var det mycket pys o högt tryck i kylsystemet som lät som kokning,fast den kokade aldrig..Stämmer bra det!Men det betyder ju inte att folk monterar rätt!
December 19, 201212 yr comment_122883 Kontrollera så att skovel hjulet på vattenpumpen är intakthur kollar man den saken, räcker det med att snurra på pumpen och känna att den går lätt eller måste den monteras bort för att kolla skovelhjulet, lite nyfiken bara hur ni gör.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.