Jump to content

Renovera 351 - nu har jag bestämt mig


Recommended Posts

Edit: Ändrade rubriken.

Har bestämt mig för att plocka ur motorn för en genomgång. Jag var först inne på ny motor men då blir det vatten och Wasa sandwich till våren. Nöjer mig istället för att fixa ordning på den befintliga, förhoppningsvis har det inte tillkommit någa komplikationer med min läckande topplockspackning *peppar peppar*. Tänkte även göra mindre justeringar som är lätta att återställa till orginal. Idag sitter följande delar på bilen:

- 4 ports förgasare från Edelbrock (någon mer än jag som tycker att det låter som en ost?) --> http://www.edelbrock.com/automotive_new ... rmer.shtml

- nytt insug, vet ej vad men utgår från att det lirar tillsammans med förgasaren

- headers

:?: Vad tror ni att detta ger för effekter i dagsläget?

Jag tänkte även byta till en annan kam :?: förslag?

Kan och vågar jag höja kompressionen eller måste jag byta toppar då? :?: vilken kompression vågar jag köra med?

Varför byta insug har du inte ett idag som lirar ganska bra med Edelbrocken

eller har du ett 2-portsinsug med konverteringsplatta mot förgasaren?

Headers ger väl lite mer kusar.

Men du ska veta att börjar man att riva i motorn ex byter kamaxel till en vassare så måste du nog förmodligen byta kamlager också de brukar vara spruckna och få dit nya bör man vara lite av en "expert" för att göra. Kräver i regel specialverktyg för att göra så det är många skiftnycklar på detta ;)

Varför byta insug har du inte ett idag som lirar ganska bra med Edelbrocken

eller har du ett 2-portsinsug med konverteringsplatta mot förgasaren?

Headers ger väl lite mer kusar.

Men du ska veta att börjar man att riva i motorn ex byter kamaxel till en vassare så måste du nog förmodligen byta kamlager också de brukar vara spruckna och få dit nya bör man vara lite av en "expert" för att göra. Kräver i regel specialverktyg för att göra så det är många skiftnycklar på detta ;)

Jag behåller självklart förgasaren och insuget! Jag tror inte att det är en konverteringsplatta... Inte vad jag har sett, har iofs inte kollat så nogrant, men jag kan inte tänka mig att man byter till headers och ny förgasare och skiter i insuget?

Tror nog att svärfar kan detta.... Han får visa mig, sen är jag expert :D

Läste lite slarvigt ditt inlägg trodde du hade något gammalt insug som du tänkte byta :oops: får skylla på att jag lyssnar på matchen mellan HV71 VS Lkpg där Lkpg leder med 2-0 :D:D

men vill du få ut mer så finns aluminiumtoppar från Edelbrock

som både ger lite mer effekt samt viktminskning men de är inte gratis men det kostar att ligga på topp :D:D

Lånar denna tråd och fortsätter på ditt spår Fröberg, hoppas det är ok.

Det här med att höja kompressionen är något som interesserar mig lite (fundrar på att köra e85 i någon framtid)... kan man höja kompressionen på ett par orginaltoppar? vad ger det i effekt? och hur höjer man den bäst, kolvar?

bör kanske tilläggas att det sitter en ganska vass kam i motorn.

Någon som kan detta?

Plana topplocken är väl det vanligaste.

Parentes till det hela kommer ihåg då man var i moppeåldern och inte hade så mycket kulor då plockade man av topplocket och slipa mot betonggolvet för att försöka få högre komp i motorn ;);)

hahaha det gick såådär va? ok, hur mycket ska man ta, och sen antar jag att man måste plana insuget också, eller?

Byta kolvar är en variant, är väl inte fel heller att ha nya delar i. Kostnaden för kolvar är inte heller så stor.

Har fått för mig att plana insuget för att lira ihop med planade toppar är inte många firmor så glada för.

Edit: Ändrade rubriken.

Har bestämt mig för att plocka ur motorn för en genomgång. Jag var först inne på ny motor men då blir det vatten och Wasa sandwich till våren. Nöjer mig istället för att fixa ordning på den befintliga, förhoppningsvis har det inte tillkommit någa komplikationer med min läckande topplockspackning *peppar peppar*. Tänkte även göra mindre justeringar som är lätta att återställa till orginal. Idag sitter följande delar på bilen:

- 4 ports förgasare från Edelbrock (någon mer än jag som tycker att det låter som en ost?) --> http://www.edelbrock.com/automotive_new ... rmer.shtml

- nytt insug, vet ej vad men utgår från att det lirar tillsammans med förgasaren

- headers

:?: Vad tror ni att detta ger för effekter i dagsläget?

Jag tänkte även byta till en annan kam :?: förslag?

Kan och vågar jag höja kompressionen eller måste jag byta toppar då? :?: vilken kompression vågar jag köra med?

Klokt beslut Fröberg ;) Jag skulle aldrig chansa att köra med en bil som man inte vet något om tidigare. Jag skulle vilja riva min också,men litar på verkstaden i USA som totalrenoverat den 2006.Specad faktura.

  • 1 month later...

Igår monterade jag ner, remmar, pump, generator, kåpor, insug och en himla massa andra delar. Bilder kommer i kväll.

Hittade lite nummer som jag behöver hjälp att identifiera.

Insug:

13726548

F0IZE-9425-BB

4-port, ska vara 2-port orginal. Kan inte tyda nummret, eftermarknadsinsug?

Block:

D2AE-CA =Mustang Torino, 2 bolts

2L24

Oljetråg:

D2 667513

110972 =Tillverkningsdatum?

Kan ni fylla i resten åt mig?

Block:

D2AE-CA =Mustang Torino, 2 bolts

2L24

Står det -CA är det 4 bult block -DA är 2 bultat block. är din motor utbytt då :roll: Varför jag vet dessa beteckningar,har själv D2AE.CA och då skall det vara en original Q kod i chassienummret. Du har väl H :roll:

Block:

D2AE-CA =Mustang Torino, 2 bolts

2L24

Står det -CA är det 4 bult block -DA är 2 bultat block. är din motor utbytt då :roll: Varför jag vet dessa beteckningar,har själv D2AE.CA och då skall det vara en original Q kod i chassienummret. Du har väl H :roll:

[/quote:oonm34wo][/quote:oonm34wo]

På denna sida står det att D2AE-CA är 2 bult

http://www.mustangtek.com/block/Block.html

Om det är en Cobra Jet är det 4 bult, men samma "nummer"

Igår monterade jag ner, remmar, pump, generator, kåpor, insug och en himla massa andra delar. Bilder kommer i kväll.

Hittade lite nummer som jag behöver hjälp att identifiera.

Insug:

13726548

F0IZE-9425-BB

4-port, ska vara 2-port orginal. Kan inte tyda nummret, eftermarknadsinsug?

Block:

D2AE-CA =Mustang Torino, 2 bolts

2L24

Oljetråg:

D2 667513

110972 =Tillverkningsdatum?

Kan ni fylla i resten åt mig?

http://home.comcast.net/~jelerath/musta ... er-fr.html

Igår monterade jag ner, remmar, pump, generator, kåpor, insug och en himla massa andra delar. Bilder kommer i kväll.

Hittade lite nummer som jag behöver hjälp att identifiera.

Insug:

13726548

F0IZE-9425-BB

4-port, ska vara 2-port orginal. Kan inte tyda nummret, eftermarknadsinsug?

Block:

D2AE-CA =Mustang Torino, 2 bolts

2L24

Oljetråg:

D2 667513

110972 =Tillverkningsdatum?

Kan ni fylla i resten åt mig?

http://home.comcast.net/~jelerath/musta ... er-fr.html[/quote:ja7taut4]

Där står det som Västbo säger, om det är -CA på slutet är det en 4 bults Cobra Jet? Det skulle kunna stämma då det även sitter en 4-ports insug, 4-ports förgasare och et Cobra Jet filter... Men är det någon av herrarna på forumet som kan bekräfta att CA är Cobra Jet?

Jaha, då har man blivit lite lurad då. Skulle ju vara en Matching numbers Grr.

Någon som har en 1973 Cobra Jet kaross tillverkad i november 72 att sälja :D

Detta insug har jag:

http://home.comcast.net/~jelerath/musta ... fold_3.jpg

Enligt vad jag läst mig till var det här med 4-bult kontra 2-bult lite huxflux. Enda sättet att veta säkert vad du har är att plocka bort tråget och kolla.

Här har du en tråd från 351cleveland.net där ämnet D2AE-CA-block diskuteras.

Oavsett vad du har så spelar det ingen större roll. Har du 2V eller 4V-toppar? Kolla efter en 4 eller 2 uppe i hörnet vid ventilkåporna. Gjutnumret sitter på undersidan så vill du kolla det måste du lyfta av toppen. På en CobraJet '72 borde det sitta 4V Open Chamber-toppar men man vet ju aldrig om något har bytts ut under årens gång. För att helt säkert veta detta får man också lyfta toppen och kolla.

Själv har jag ett D0AE-L 2-bultat block med D1AE-CB 2V OC-toppar. Topparna är portade och med större ventiler 2.19"/1.71". Jag kommer plana av dessa till 76cc förbränningsrum och nolldecka blocket. Tillsammans med KB177-kolvar så bör det ge mig ~9.5:1 i kompression. Man ska vara lite försiktig med kompet på Open Chamber då de har en tendens att "pinga" lätt.

Enligt vad jag läst mig till var det här med 4-bult kontra 2-bult lite huxflux. Enda sättet att veta säkert vad du har är att plocka bort tråget och kolla.

Här har du en tråd från 351cleveland.net där ämnet D2AE-CA-block diskuteras.

Oavsett vad du har så spelar det ingen större roll. Har du 2V eller 4V-toppar? Kolla efter en 4 eller 2 uppe i hörnet vid ventilkåporna. Gjutnumret sitter på undersidan så vill du kolla det måste du lyfta av toppen. På en CobraJet '72 borde det sitta 4V Open Chamber-toppar men man vet ju aldrig om något har bytts ut under årens gång. För att helt säkert veta detta får man också lyfta toppen och kolla.

Själv har jag ett D0AE-L 2-bultat block med D1AE-CB 2V OC-toppar. Topparna är portade och med större ventiler 2.19"/1.71". Jag kommer plana av dessa till 76cc förbränningsrum och nolldecka blocket. Tillsammans med KB177-kolvar så bör det ge mig ~9.5:1 i kompression. Man ska vara lite försiktig med kompet på Open Chamber då de har en tendens att "pinga" lätt.

Tack, ska kolla detta i helgen.

Enligt vad jag läst mig till var det här med 4-bult kontra 2-bult lite huxflux. Enda sättet att veta säkert vad du har är att plocka bort tråget och kolla.

Här har du en tråd från 351cleveland.net där ämnet D2AE-CA-block diskuteras.

Oavsett vad du har så spelar det ingen större roll. Har du 2V eller 4V-toppar? Kolla efter en 4 eller 2 uppe i hörnet vid ventilkåporna. Gjutnumret sitter på undersidan så vill du kolla det måste du lyfta av toppen. På en CobraJet '72 borde det sitta 4V Open Chamber-toppar men man vet ju aldrig om något har bytts ut under årens gång. För att helt säkert veta detta får man också lyfta toppen och kolla.

Själv har jag ett D0AE-L 2-bultat block med D1AE-CB 2V OC-toppar. Topparna är portade och med större ventiler 2.19"/1.71". Jag kommer plana av dessa till 76cc förbränningsrum och nolldecka blocket. Tillsammans med KB177-kolvar så bör det ge mig ~9.5:1 i kompression. Man ska vara lite försiktig med kompet på Open Chamber då de har en tendens att "pinga" lätt.

Tog en snabb titt på motorn efter jobbet,

- 2 bultat

- 2 ventiler per cylinder

- det står en 4 i hörner under ventilkåporna

Så för en som är novis vad betyder detta?

  • 1 month later...

En uppdatering.

Igår var jag i lokalen och plockade bort bl.a. topparna. Detta är vad jag har identifierat fram tills nu.

Förgasare

Edelbrock 500 CFM

Insug

Text: F0IZE-9425-BB

Det är en 4-ports insug men jag lyckas inte hitta vad F0IZE står för. Någon som vet? Det fins en Ford logo på så det är original av någon typ.

Toppar

Text: D3ZE, en 4 uppe på ena hörnet och 030

Det är 2 ventiler och 030 är borrningen?

Block

Text: 2DAE-CA, 2L24 och på kolven 030

Antar att 030 är borrningen?

Oljetråg

Text: D2 667513 och 110972

Någon som kan ge mig en "översättning" på vad jag har för något :) Insuget är inte original för jag antar att det ska vara 2 portar då?

Jag kommer att behöva byta kam då "metallplupparna" som lyfter ventilerna är slitna. Lite skålformade. Vad ska jag slänga i för något om jag vill ha lite mer pulver...?

Insug

Text: F0IZE-9425-BB

Det är en 4-ports insug men jag lyckas inte hitta vad F0IZE står för. Någon som vet? Det fins en Ford logo på så det är original av någon typ

Först och främs misstänker jag att du läst ett I som inte finns, vet dock inte men nummret borde börja med FOZE sen är jag väldigt skeptisk till att det gjordes mustanginsug år 1990 för förgasare?, kanske ännu en felläsning men annars:

F0 = 1990? Z = Ford Division Mustang, E = engine group, 9421-9499 = Manifolds and clamps, including intake and exhaust manifolds, BB verkar stå för Ford engineering version men jag kan inte hitta vad BB betyder dock.

Toppar

Text: D3ZE, en 4 uppe på ena hörnet och 030

Det är 2 ventiler och 030 är borrningen?

D3 (år) = 1973, Z (för) = Mustang 1964-73; Mustang II 1974-78; Mustang 1979-later, E (band) = Engine Engineering; Powertrain and Chassis product Engineering.

Ang 030 har jag ingen aning om vad det betyder, 4n gissar jag står för 4v (4-port) men vet inte heller om detta stämmer.

Block

Text: 2DAE-CA, 2L24 och på kolven 030

Antar att 030 är borrningen?

030 på kolvarna står nog för överborr ja.

vet inte om 2D är felvänt, förstår mig sedan inte riktigt på detta nummer så lämnar det till någon som kan detta bättre

Jag kommer att behöva byta kam då "metallplupparna" som lyfter ventilerna är slitna. Lite skålformade. Vad ska jag slänga i för något om jag vill ha lite mer pulver...?

Tror du syftar på lyftarna. Ang. kamvalet så finns där en uppsjö och allt beror på vad du vill ha för typ av kam, mek, hyd, rull? Sedan beror det på vad du siktar på för motorkaraktär vill du ha topvarv och toppvrid eller bra tomgång och bottenvrid? Kanske en blandning :). Mina tidigare erfarenheter säger att du ska välja en inte alltför grov kam (läs mild) kam, lite vassare men fortfarande körbart och bränsleffektivt.. Men det finns säkert de som säger tvärtom

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...