Jump to content

Motorolja


perper

Recommended Posts

Hej.

Duckham eller Castrol Klassik 20-50 mineral, det finns

massor av oljor som är bra för våra klassiker, de jag

skrivit namn på är de jag använt. 8)

Nu är det risk för storstryck, men Biltema har nu också

i lager klassik 20-50 och en s.k. rak 50 olja mineral, många

vet kanske att oljan som dom säljer kommer från ett

mycket känd oljetillverkare och jag tänker testa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Duckham eller Castrol Klassik 20-50 mineral, det finns

massor av oljor som är bra för våra klassiker, de jag

skrivit namn på är de jag använt. 8)

Nu är det risk för storstryck, men Biltema har nu också

i lager klassik 20-50 och en s.k. rak 50 olja mineral, många

vet kanske att oljan som dom säljer kommer från ett

mycket känd oljetillverkare och jag tänker testa. ;)

Jag är uppfödd med biltema då de började sin verksamhet i en källarlokal här i Linköping. Måste säga att kvaliten på de produkter de har haft i sitt sortiment har kanske sviktat något men i det stora hela 4 oljekannor av fem möjliga :D deras verktyg har jag använt hur länge som helst det här med att de har en ny straightolja har jag inte sett men jag köper nu av en hovleverantör för 24kr/litern så jag fortsätter nog med det

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

CLASSIC MISOIL MOTOROLJA 20W-50

Egenskaper:

SAE 20W-50

Viscositet vid 100 gr C cSt 18,2

Viskositet vid 40 gr C cSt 161,0

Viskositetsindex 125

Flampunkt gr C 225

Förbrännt svavel % Wt 1.39

T.B.N mg KOH/gr 11,0

Stelningspunkt gr C -24

Den tänkte jag använda mig av.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har kört med Castrol 5-60 helsyntet i trimmade 60-tals Ford och Triumph 4-cyl. Fungerar hur bra som helst.

En motor gick tävling i 4 år innan den öppnades och lager mm var i nyskick.

Ärligt talat tror jag de flesta oljor idag funkar bra, har inte varit med om något haveri som har kunnat härledas till dålig olja..

Link to comment
Share on other sites

När synthet var nytt så höll den inte måttet på bilar med traditionell kamaxel. Typ lyftare fjädrar och underliggande kam. Allra helst när man trimmade. Med hårdare fjädrar till ventilerna. Då splattade oljan och det blev dålig smörjning mellan kamnock och lyftare. Med den nya sortens synthet ska problemen vara borta. Men tyvär så har jag svårt att lita på detta. Jag har inte råd med chansningar. så därför kör jag traditionell olja.

Mineral alltså 20-50. Berra

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Castrol 5-60 helsyntet i trimmade 60-tals Ford och Triumph 4-cyl. Fungerar hur bra som helst.

En motor gick tävling i 4 år innan den öppnades och lager mm var i nyskick.

Ärligt talat tror jag de flesta oljor idag funkar bra, har inte varit med om något haveri som har kunnat härledas till dålig olja..

5-60 Castrol är HighPerformance för RIKTIGA bilar.

Berra, du kan byta till syntet om du vill, problemen du beskriver förekom då syntetoljan var barn.

Använd helsyntet, delsyntet är till för att plocka dej på pengar med en utspädd mineralolja.

Ta en olja som är på polyolester om du skall ha högtempsolja och vill att den inte svettas genom packningarna.

Se också till att det finns tillräckligt med ZDDP (Zn+P) i smörjan, det gör att den tål högre yttryck, eller kör in kamaxeln med ZDDP tillsats.

Största delen av dagens "Svensson"- oljor är mer eller mindre bra för standardmotorer och moderat hotrodbruk, men värdelösa som racingoljor.

Man kan inte köpa en billig mineralolja och förvänta sej underverk. Man får exakt det man beställer och betalar för..

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Castrol 5-60 helsyntet i trimmade 60-tals Ford och Triumph 4-cyl. Fungerar hur bra som helst.

En motor gick tävling i 4 år innan den öppnades och lager mm var i nyskick.

Ärligt talat tror jag de flesta oljor idag funkar bra, har inte varit med om något haveri som har kunnat härledas till dålig olja..

5-60 Castrol är HighPerformance för RIKTIGA bilar.

Berra, du kan byta till syntet om du vill, problemen du beskriver förekom då syntetoljan var barn.

Använd helsyntet, delsyntet är till för att plocka dej på pengar med en utspädd mineralolja.

Ta en olja som är på polyolester om du skall ha högtempsolja och vill att den inte svettas genom packningarna.

Se också till att det finns tillräckligt med ZDDP (Zn+P) i smörjan, det gör att den tål högre yttryck, eller kör in kamaxeln med ZDDP tillsats.

Största delen av dagens "Svensson"- oljor är mer eller mindre bra för standardmotorer och moderat hotrodbruk, men värdelösa som racingoljor.

Man kan inte köpa en billig mineralolja och förvänta sej underverk. Man får exakt det man beställer och betalar för..

varför 5/60 i en gammal gjutjärns motor som bara går några hundra mil sommartid?[/

Snacka om pärlor för svin.

har man obegränsat med pengar så ok ,och bensinen är ju så billig så givetvis är det värt att köpa en olja som är fyra gånger så dyr som den man behöver.. :roll:

i en gjutjärns motor duger i allra flesta fall 10/30 av den lägsta kvaliteten som säljs.....

Link to comment
Share on other sites

Det har väl inte att göra med att man har obegränsat med pengar när man häller i en fin olja.Låt bilen stå lika länge som det tar att köra upp en tank bensin så finns det pengar till olja.Jag personligen skulle alldrig hälla i en billig exempelvis Biltema olja efter 18 år aktivt tävlande på toppninvå i Rally så har man lärt sig att dyrt är billigt,men visst har man en gammal sliten289 eller liknande som det bollmar i vevhusventilationen så kanske man vill ha en billig olja.

Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med. Skulle aldrig hälla i något annat än den oljan tillverkaren rekomenderar. Okej om man har en gammal sliten surhink, men det finns en anledning varför biltillverkarna har specifikationer, och varför vissa oljor uppfyller dem, och andra inte. Oljor är inte lika dana, två olika oljor varken ser lika ut, eller luktar lika.. då lär dom nog inte funka lika heller. Rätt simpelt.

Link to comment
Share on other sites

Det har väl inte att göra med att man har obegränsat med pengar när man häller i en fin olja.Låt bilen stå lika länge som det tar att köra upp en tank bensin så finns det pengar till olja.Jag personligen skulle alldrig hälla i en billig exempelvis Biltema olja efter 18 år aktivt tävlande på toppninvå i Rally så har man lärt sig att dyrt är billigt,men visst har man en gammal sliten289 eller liknande som det bollmar i vevhusventilationen så kanske man vill ha en billig olja.

racing är inte direkt samma sak som en bruksbil... :D

I dag finns inga oljor som är lika dåliga som oljorna som rekommendrades till sextio och även sjuttiotalsbilar.

Visst har man en ny mustang är läget ett annat,då gäller kvaliteten i instruktionsboken.

Men varför gå upp mot 60 i visksitet i sverige.. :roll:

eller mot noll i en sommarbil? :lol:

Behövs inte på vintern heller om man har motorvärmare.

Lär er läsa klassning på oljan ,det är det som gäller.

För hög klassning=bortkastade pengar.

Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med. Skulle aldrig hälla i något annat än den oljan tillverkaren rekomenderar. Okej om man har en gammal sliten surhink, men det finns en anledning varför biltillverkarna har specifikationer, och varför vissa oljor uppfyller dem, och andra inte. Oljor är inte lika dana, två olika oljor varken ser lika ut, eller luktar lika.. då lär dom nog inte funka lika heller. Rätt simpelt.

Vad skall man hälla i en nyrenoverad 351w då?

Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med. Skulle aldrig hälla i något annat än den oljan tillverkaren rekomenderar. Okej om man har en gammal sliten surhink, men det finns en anledning varför biltillverkarna har specifikationer, och varför vissa oljor uppfyller dem, och andra inte. Oljor är inte lika dana, två olika oljor varken ser lika ut, eller luktar lika.. då lär dom nog inte funka lika heller. Rätt simpelt.

det är det som är poängen!!!!!

Man ska slå i den oljekvalitet som tillverkaren rekommenderar.. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med. Skulle aldrig hälla i något annat än den oljan tillverkaren rekomenderar. Okej om man har en gammal sliten surhink, men det finns en anledning varför biltillverkarna har specifikationer, och varför vissa oljor uppfyller dem, och andra inte. Oljor är inte lika dana, två olika oljor varken ser lika ut, eller luktar lika.. då lär dom nog inte funka lika heller. Rätt simpelt.

det är det som är poängen!!!!!

Man ska slå i den oljekvalitet som tillverkaren rekommenderar.. :roll::roll:

Vad skall man hälla i en nyrenoverad 351w då?

(Sedan köper jag dyr olja billigt via jobbet iofs så jag känner att man kan kosta på sig en 10-60 race olja då 5 liter kostar mig 350:- :) )

Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med. Skulle aldrig hälla i något annat än den oljan tillverkaren rekomenderar. Okej om man har en gammal sliten surhink, men det finns en anledning varför biltillverkarna har specifikationer, och varför vissa oljor uppfyller dem, och andra inte. Oljor är inte lika dana, två olika oljor varken ser lika ut, eller luktar lika.. då lär dom nog inte funka lika heller. Rätt simpelt.

Vad skall man hälla i en nyrenoverad 351w då?

nyrenoverad 10/30 mineral

är den äldre lite sliten 15/40 alternativt 20/50 men 20/50 är jag tveksam till om det inte är extremt hård körning.

Vid daglig körning tar det en lång stund innan den har driftstemp och jobbar som den ska.

lär också dra en del soppa faktiskt.

fanns ju 20/30 förr och den är ju hyfsad om motorn börjar ha problem med oljetryck etc.

Link to comment
Share on other sites

Häller nog med Ingo här. Det som jag tror är betydligt viktigare är att man är noga med oljebyten samt oljefilter. Mussen kör jag på 10-40 även Voyagern som är en gammal diesel som gått över 30.000 mil men jag gör ca 4-5 oljebyten om året och byter filter vid vartannat byte.

Link to comment
Share on other sites

Oj, det tog fart i diskussionen.

1) Det finns motorer som fabriken rekommenderar 10W/60 till....

2) Janne nämner 60-tals Ford och Triumph- INTE Ford USA V8....

3) Googla lite, och ni ser hur många kamaxelnockar som slitits ner redan vid inkörningen av kammen.... Dålig smörjning/ fel olja :?: kanske, kanske inte. Verkar vara specifikt för just USA- V8 trimmare. Man satsar miljoner kulor på hotrod-delar, sen slänger man in billigaste 10/30 oljan- och undrar varför det skiter sej. :--

4) Viskositet 0W är bara båg- för att lura dej på pengar- se även tidigare påstående angående delsyntet.

5) Ingos påstående att i en gjutjärnsmotor duger 10/30 av lägsta kvalité, är absurt.

Lämnar nu ordet över till riktiga experter och till personer som har rätt utbildning i ämnet - jag har bara 28 års praktisk erfarenhet av motorer.

Link to comment
Share on other sites

Lämnar nu ordet över till riktiga experter och till personer som har rätt utbildning i ämnet - jag har bara 28 års praktisk erfarenhet av motorer.

Oj, shit. Du är så jäkla gammal alltså? :--;)

Jag tror på dig, du verkar ha huvudet på spiken i vilka ämnen det än gäller här på forumet.

Men vad är det för olja man kan köra på då? Är det bara ; 5-60 Castrol som gäller för racing-grabbarna eller vågar man

gå in på Ok-Q8 och hugga tag i deras 5-60 ? Eller gör man en saltomotalmiss där och får dålig helsyntetolja ?

Castrol GTX High Mileage 15w-40, är det bara bullshit? :roll:

Mvh /Tobias

Link to comment
Share on other sites

Oj, det tog fart i diskussionen.

1) Det finns motorer som fabriken rekommenderar 10W/60 till....

2) Janne nämner 60-tals Ford och Triumph- INTE Ford USA V8....

3) Googla lite, och ni ser hur många kamaxelnockar som slitits ner redan vid inkörningen av kammen.... Dålig smörjning/ fel olja :?: kanske, kanske inte. Verkar vara specifikt för just USA- V8 trimmare. Man satsar miljoner kulor på hotrod-delar, sen slänger man in billigaste 10/30 oljan- och undrar varför det skiter sej. :--

4) Viskositet 0W är bara båg- för att lura dej på pengar- se även tidigare påstående angående delsyntet.

5) Ingos påstående att i en gjutjärnsmotor duger 10/30 av lägsta kvalité, är absurt.

Lämnar nu ordet över till riktiga experter och till personer som har rätt utbildning i ämnet - jag har bara 28 års praktisk erfarenhet av motorer.

Nej jag har ju också själv rätt kort erfarenhet,köpte min första V8 1976,en dart GT (för mustangcab 66an tyckte jag blev för dyr,man begjorde 14 tusen för den nylackad och oplutad... :roll: )då hade jag redan gått ett år på fordonstekniska...

men det är påstående 5 jag hakar upp mig på..

klassningskravet på motorerna kring 70 var ESE-M2C101-C

och söker man på den klassningen så får man fra SF.

I chilton står SE..

Det roliga är att klassningen på oljeburkarna då kring 75 när jag började fylla var typ SD/CC SC etc så det är en form av historieförfalskning vi ser Fords oljekvalitetskrav har höjts på grund av att kvaliteten som gällde när bilarna var nya inte tillverkas längre..

Att finna en motorolja som inte håller klassen SF går nog inte överhuvudtaget,och chilton skriver SE

:roll

men nya corvetten tex kräver en syntet med tillsats så att rostfritt stål kan glida i aluminium,eller att nya chrysler hemin kräver att man kör på 5/20 helsyntet eljest börjar den dra hiskeligt med soppa.

så att nya motorer kräver bra och dyra oljor är en sak,men det finns inga oljor i dag som är så dåliga som de som rekommenderades till våra gjutjärnsklumpar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...