Jump to content

Dollarn är inge rolig nu


grufman

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Guest my little pony

Va e de ni säger......jag ser det så här just nu......jag köpte en hög bunt dollar när den stod i 6 kr.......om jag tar fram bunten nu så ser jag ju att den är lika stor nu som då.....men säljer jag den så blir ju min svenska sedelhög större....vad månne det bli av den slut.....i dagens tider så är det ju ingen ide o ha pengarna på banken....så jag tog ut dom därifrån o la dom i madrassen o låste in den i bankfacket....

Vad är bra att investera i då....kom med förslag....

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Känns rätt skönt att man köpte bilen i Juli när dollarn kostade 6 kr, redan tjänat 25000:- på valutakursen :D . Tänkte också köpt en massa dollar då,men man är väl för feg :? Tror att det dröjer lång tid innan dollarn är nere på 6 kr igen,troligen går den upp ännu mera. Kom ihåg 2001 när den låg på 11 kr och senast den låg på 6 kr var 1997. Har importerat maskiner i dollar sedan 1996, så jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Vad är bra att investera i då....kom med förslag....

MVH "my little pony"

Oavsett dollarkurs så kan det väl inte finnas något bättre investering än att köpa en massa delar till sin Musse??? (Det skulle i så fall kunna vara en Mustang till :D:D )

Link to comment
Share on other sites

Vad är bra att investera i då....kom med förslag....

MVH "my little pony"

Ruggigt smart av dig att sätta dig på en bunt $ :)

Personligen tycker jag att det börjar bli dags att ge sig in på börsen... Det har rasat rätt friskt där. Det svåra är ju det klassiska problemet: När har det nått botten? Jag är absolut ingen aktieexpert men för eller senare vänder det....

Link to comment
Share on other sites

Bankaktier borde vara säkra kort att handla nu.

Svenska kronan faller och faller jag har "tjänat" nästan 27 000 kr på mitt lilla inköp. :--:--

Kurs just nu på DI 7,95 :shock:

Den lastas idag och är hemma 26/11 lagom till snön och vinterhjul skall bli kul att få sladda hem henne. :P:P

Link to comment
Share on other sites

Måste besserwissra mig lite nu när ni är två som skrivit.

Ni har inte tjänat en krona på att dollarn blir stark, däremot sparat. :P

Men det är ju ändå skönt för er då det jämnar ut sig med värdeminskningen från första gång ni sätter er i bilen!

Näe nu var jag lite elak, förlåt. :--

Jobbarkompisen var och hämta en ny skoter i helgen. Så fort han ska handla något så påminner jag han att spara pengarna. "Du måste tänka på värdeminskningen!" :D

Link to comment
Share on other sites

Så fort han ska handla något så påminner jag han att spara pengarna. "Du måste tänka på värdeminskningen!" :D

Tobias, tur att vi alla inte tänker så - då hade "hjulen stannat". :) Är du ursprungligen från Småland?

Det är kanske lite positivt för oss som funderar på att sälja i alla fall.

Importen (med alla kostnader som tillkommer) från USA blir inte fullt så intressant längre, när man kan köpa bilar för nästan samma pengar hemma både med garanti och annat.

Sen finns ju den allmänna krisen "over there" (och här), som gör att fynden ändå finns på båda sidor Atlanten.

Nästa fråga blir då, vilka som verkligen är ett fynd och vilka är direkt luriga objekt som man ska akta sig för.....

Här hemma kan du i alla fall kolla dem fysiskt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ni har inte tjänat en krona på att dollarn blir stark, däremot sparat. :P

Men det är ju ändå skönt för er då det jämnar ut sig med värdeminskningen från första gång ni sätter er i bilen!

Näe nu var jag lite elak, förlåt. :--

Tror inte på någon värdeminskning för en original mach 1-73,snarare värdeökning eftersom det är sista året för de riktiga muskelbilarna.:-- däremot nyare modeller,så är det alla nya bilar.

Link to comment
Share on other sites

Känns rätt skönt att man köpte bilen i Juli när dollarn kostade 6 kr, redan tjänat 25000:- på valutakursen :D . Tänkte också köpt en massa dollar då,men man är väl för feg :? Tror att det dröjer lång tid innan dollarn är nere på 6 kr igen,troligen går den upp ännu mera. Kom ihåg 2001 när den låg på 11 kr och senast den låg på 6 kr var 1997. Har importerat maskiner i dollar sedan 1996, så jag vet.

Samma här, 6 kr känns skönt :)

Link to comment
Share on other sites

Nej jag är en äkta Hälsing, känd för sin envishet.

Ni har fortfarande inte tjänat en krona förän ni står där med de 25.000 i handen. :)

Sen så menade jag såklart nya bilar. Trodde det var klart när jag skrev om polarens nya skoter.

Du är stockholmare va? :--

Haha

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestället en del saker... vad återkommer jag till..

Köpet gjordes till ca 6:- / dollar.

Det som är surt är att frakt på grejor i usa, och frakt hem, och tull och moms räknas säkert ut när prylarna är här. Och dom har inte ens lämnat usa än........ och dollarn är redan uppe i 8:- snart... SKIT !!

Kan man få transporten och tull och moms att räknas på inköpsdatum tro?

Nä, troligen inte....

Men , men, man kan ju alltid hoppas på en RACE-SNABB tillväxt av Svensk ekonomi... Där den SPIIINGER ifrån den Amerikanska...

DÅ går kronan upp och dollarn ner, och på ett par veckor är den nere på 5.95 igen.... oj då, dagdrömde visst....

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bra om du råkar sätta den i ett träd iaf.

Då har du ju massa pengar i byrån att laga för. ;):--

Nej nu bråkar bara i onödan, men det är min natur. Skoj. :)

Absolut förstår jag hur du menar, men i mina ögon så funkar det inte så. Men det är tur att alla får ha sin egen åsikt. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej jag är en äkta Hälsing, känd för sin envishet.

Ni har fortfarande inte tjänat en krona förän ni står där med de 25.000 i handen. :)

Sen så menade jag såklart nya bilar. Trodde det var klart när jag skrev om polarens nya skoter.

Du är stockholmare va? :--

Jo det med att tjäna nåt som du uttrycker det - där är jag helt på din linje.

Kan däremot inte se din point där du vill göra skillnad på nya eller gamla bilar. Dessutom skriver du "så fort han ska köpa nåt" ;)

För nytt eller begagnat, resonemanget begränsar ändå den konsumtion som gör att hjulen snurrar i världen rent ekonomiskt genom att ALLTID tänka så.

Klart att man förlorar pengar, det gör man på all konsumtion, bilar, kläder, sprit , nytt eller gammalt ;) mao det mesta.

Vad jag menar är att skulle man alltid tänka så får man ju sluta köpa nåt alls utom möjligtvis sk "loppisfynd" och maten på storcash t.ex. Ingen skulle köpa nya bilar och hur ska du och jag då kunna köpa begagnade "fynd".

Det är ju lite detta som förvärrar en lågkonjunktur som nu, när folk mer och mer tänker i dessa banor efter att pressen skriker "varg" varje dag, eller...... :oops:

Jag förstår givetvis att du skojar (hoppas jag) :D men det är rätt tänkvärt.

Jag är kanske lite OT, men det är intressanta tankegångar om man ska se lite allvarligt på det.

och du...... fel fel fel jag är inte 08:a :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gött å höra om alla sparade pengar!

Slog precis på miniräknaren och kan konstatera att jag sparat 60475 sen jag betalade min bil i Juni. Lägg därtill att den anses värd många goa tiotusenlappar mer i sverige än jag pröjsade totalt, så kan man inte annat än känna sig riktigt nöjd.

Se nu till att fortsätta spendera bara, så ekonomin inte rasar totalt! :D

Hejsvejs

Thomas

Link to comment
Share on other sites

det faktiska värdet uppstår ju först när man säljer bilen, och först då kan man se om det blev en vinst eller inte.

En inte allt för vild gissning är väl att priserna på våra mustanger följer den svagare kronan och sjunker dom med.

Däremot VET ju båda jag och grufman hur det blir med en dyrare dollar när vi säljer till fasta priser.

:)

Link to comment
Share on other sites

det faktiska värdet uppstår ju först när man säljer bilen, och först då kan man se om det blev en vinst eller inte.

En inte allt för vild gissning är väl att priserna på våra mustanger följer den svagare kronan och sjunker dom med.

Jo visst är det så, när det gäller vinsten. Men sparandet kommer direkt, hade jag köpt min bil idag hade exakt samma bil grävt ett mycket djupare hål i kistan.

När det gäller den svagare kronan så är det väl tveksamt att det påverkar priserna här hemma nedåt. Om vi hade en stor effekt på den amerikanska marknaden skulle priserna sjunka där, här riskerar det bli högre priser, eftersom "samma" bil plötsligt är mycket dyrare i USA.

Men det är ju bara bra, för jag har ju redan min mustang. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...