Jump to content

Öka effekten i 302:a - 95


fredrik.gustavsson

Recommended Posts

Har nu kollat med Summit angående nya headers, CAI, X-pipe och ett catback system.

Totalt skulle det gå på 950$

Frakten 585$

Tull & Moms 30%

Räknar man med att dollarn är på en valuta kurs på 8,08kr/dollar så blir kalaset hela 15000kr då frakten kostar 5000kr bara den så jag ska höra med mina local dealers och kolla vad dom skulle ta, känns att det inte borde vara allt för långt borta ?

Några andra tips vart man kan köpa delar till Mustang, gärna folk som handlar från Hansen och kan lite ungefär priser.

Har ännu inte pratat med stig på axleandparts då jag vart så paff när jag fick se priset på mina "små" grejor.

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att allt det där är rätt billiga grejer i förhållande till sin storlek/vikt... avgasarör och sånt blir ju rätt stora paket av... därav dyrare frakt, tog en kylare till min för några årsen... vanlig standardkyl och då kostade frakten dubbelt så mycket som själva kylet... men blev ändå billigare än en här hemma.. så knöla ner så mycket småkrafs som möjligt som inte tar nån plats men ändå kostar lite... kan ju alltid ta lite servicedelar, tändkablar, spole och sånt... eller om någon annan behöver nåt samtidigt.. ska du ändå byta till större spridare framöver så är det ju en sån grej som sänker själva slutliga dollarkursen...

Link to comment
Share on other sites

Det här med tändningen är ingen absolut vetenskap, och förvänta inga underverk. Men det kan också göra en hel del nytta.

Jag åker numera med fast tändning (kör helt utan spouten installerad) på ca 38gr, vilket skulle innebära ca 20gr på en bil med spouten inkopplad då jag har för mig att EECn ställer max 18gr.

Detta på en bil med original toppar, kolvar, ventiler osv, på Shell V-Power.

Att köra utan spout är inget jag direkt rekommenderar på en gatbil, men det behöver inte heller skada om man bara gör rätt. Se till att du har en bra tändningslampa när du ställer.

mvh

Jocke

Undrar bara en sak om detta med tändningen. Finns det inte en knacksensor i systemet som ska ställa upp tändningen till strax under "knackläge" vid acceleration är jag helt ute och reser? Om det funkar som jag beskriver det så är ju en högre grundinställning då meningslös eller?

Har ju plockat in en 90:ans motor rensad från det mesta i min 65:a och håller just på med alla justeringar för att få den att gå optimalt innan jag tar den till rullande landsväg i vår, så är ju intresserad av att allt blir bra ju.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Det är korrekt... ingen knacksensor på dessa motorer... nåt som vore behövligt när man trimmar vidare och kommer in på överladdning eller gas...

Grejen är ju att just fördelarens förställning är det enda som datorn läser vad gäller hur motorn går... och de 10 grader grundinställning som är standard är många gånger väldigt lite för våra förutsättningar här... relativt svalt klimat och inga direkta höga höjder som ställer till det för datorn... så att öka till 14-16 grader blir ofta bara bättre... lite bättre gassvar och bensinen varar lite längre...

Vad som händer är också att spridarna öppningstider ändras... allt följer ju fördelarens läge.. och detta förändrar också lite gången på maskinen... så det är viktigt om man har en kam med mycket överlapp att man även justerar tajmingen på spridarna så det inte sprutar på bensin medans avgasvetilen står öppen...

Nu spårade tråden ur igen... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Aha , när tog man bort knacksensorn? På min -90:ans motor finns det i alla fall en. Sitter monterad i insuget bak mot torpeden.

/Terner

Okej - vad kommer då denna 5.0 ifrån? kikar på 88-91 Mustang och där finns ingen knacksensor... har du bild möjligtvis så vi kan reda ut det hela..

Vad jag finner i böckerna så den enda 5.0/302 som har knocksensor den finner man i Broncos och Econoline på bilsidan...

Hmm...

Link to comment
Share on other sites

Motorn kommer från en Mustang GT 1990 års model. Köpte den komplett ur bilen med all kringutrustning inklusive T5 lådan.

Ska naturligtvis dubbelkolla i litteraturen så inte sensorn jag pratar om är något helt annat, ibland kan ju saker bli fel.

Sensorn jag pratar om sitter i insuget strax bakom cylinder 3:s injector.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Motorn kommer från en Mustang GT 1990 års model. Köpte den komplett ur bilen med all kringutrustning inklusive T5 lådan.

Ska naturligtvis dubbelkolla i litteraturen så inte sensorn jag pratar om är något helt annat, ibland kan ju saker bli fel.

Sensorn jag pratar om sitter i insuget strax bakom cylinder 3:s injector.

/Terner

Nu har jag inte bilen i närheten, men är det är inte vattentempgivaren som du tänker på där uppe? En knacksensor borde man väl rimligtvis sätta i blocket? Jag har iaf ingen knacksensor på min som jag känner till.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har nog fel är väl inblandad i för många insprutningsprojekt samtidigt haha.

Läste om den i manualen för Mussen men den manualen täcker ju lilla motorn oxå så det är kanske bara den som har det då. Är lite inblandad i ett Cheva TPI system till en rod med och den har ju knacksensor och den sitter mycket riktgt i blocket.

Jaja man ska inte sticka ut hakan innan kusten är klar eller hur det nu va...

God jul i alla fall

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju spännande med tric flow kittet.

Funderar på vad som händer med avgasvärdena, kan det bli problem?

Behöver man byta converter om man åker med automat?

Varför skulle man behöva byta rullyftare? Rullyftare byter man ju normalt inte vid kambyte och det är ju standard på en 95a.

Kompressor har ju fördelen att man inte tappar bottenvrid men är ju inte riktigt besiktningsvänligt, detta borde funka bättra om bara avgasvärden är schyssta.

För övrigt åker jag med 3.73 utväxling ihop med automat och det fungerar bra men idag skulle jag nog välja 4.10. Överväxeln är ju grym och man kan ta i ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare,,

Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att det blir ca. 450 rpm skillnad och att jag ligger på ca. 2200 rpm vid 100km/h.

Bränsleförbrukningen har jag aldrig brytt mig om faktiskt men om man tror på amerikanska forum så blir det ingen skillnad i och med att den blir starkare och inte behöver jobba lika hårt. Dock... så blir den ju så mycke roligare att gasa med vilket man gärna gör med den nya utväxlingen och det kostar väl lite extra soppa.

Hälsningar,

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Sugen är man alltid, finansiering är en annan femma. Fredrik var håller du till?

Tack för kommentaren om bilen. 3 saker tycker jag har lyft utseendet avsevärt på min musse det är sänkningen, framljusen och fälgarna. Det blev en helt annan bil. Sen blev KONI dämparna ett lyft, all stötighet från orginaldämparna försvann konstigt nog. Sen tycker jag motorrummet är tråkigt men det är svårt att fixa till tycker jag utan att lyfta ut hela paketet vilket inte är värt arbetet. En svart cab top skulle väl oxå vara fränare. Ska närmast montera mitt nya Trans Go shift kit.

Har tänkt åka på lite träffar i sommar. Brukar vara på Power meet och i Nyköping men det är ju bara på cab kvällen man blir insläppt annars är den ju för ny

/Kjell

Link to comment
Share on other sites

Sugen är man alltid, finansiering är en annan femma. Fredrik var håller du till?

Tack för kommentaren om bilen. 3 saker tycker jag har lyft utseendet avsevärt på min musse det är sänkningen, framljusen och fälgarna. Det blev en helt annan bil. Sen blev KONI dämparna ett lyft, all stötighet från orginaldämparna försvann konstigt nog. Sen tycker jag motorrummet är tråkigt men det är svårt att fixa till tycker jag utan att lyfta ut hela paketet vilket inte är värt arbetet. En svart cab top skulle väl oxå vara fränare. Ska närmast montera mitt nya Trans Go shift kit.

Har tänkt åka på lite träffar i sommar. Brukar vara på Power meet och i Nyköping men det är ju bara på cab kvällen man blir insläppt annars är den ju för ny

/Kjell

Okej, jag tycker väghållningskit till bilarna är relativt billigt faktiskt så det borde väl kanske vara nåt att investera i tills nästa år. Iår har jag bytt fälgar, framlysen, tonat rutorna och fixat bromsarna och sen blir det en beställning från Usa med x antal grejor, har inte bestämt mig än riktigt men det börjar klia i fingrarna vill jag lova. En svart Cab vore ju guld på din bil, en tripple black Sn95 vore inte helt fel att ha.

Här finns bilder på min bil om någon skulle vilja ta en tit.

http://www.garaget.org/?car=124168

Jag bor i Oxelösund, 1 mil från Nyköping ungefär :)

Köpte min bil efter att hamnen träffarna slutat så jag vet inte om jag kommer in, borde inte vara något problem tycker jag då man ibland ser hondor och massa annat liknande nytt.

MVH fredrik

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle man behöva byta rullyftare? Rullyftare byter man ju normalt inte vid kambyte och det är ju standard på en 95a.

Byte av lyftare är ju givetvis upp till var och en... Jag tycker man bör byta när man sätter i en ny frisk kam.... även om rullarna ser fina ut så kan ju själva lyftaren vara i mindre bra skick...

Men som sagt det får man ju avgöra från fall till fall.... tycker iaf det är vettigt att byta.... Ny kam - nya lyftare... oavsett om det är rull eller flattappet... Kanske är jag som är petig...

Link to comment
Share on other sites

Nej 1096. Du är inte petig. Det borde vara en huvudregel. Varför chansa. Och sedan klaga. Tycker det är helt onödigt. Ta det säkra alternativet. Och gör rätt. Byt lyftare. När man byter kam. Skulle själv aldrig chansa. Har jag inte råd. Då låter jag bli och byter kam.

Berra

Link to comment
Share on other sites

köp boken 5.0L FORD DYNO TESTS av Richard Holdener Där står det mesta om hur Du skall bygga 5.0. Där ser Du också att allt snack om att byta kammar och insug ej ger den effekt Du kanske tror. Jag har själv en strokad 5.0 nu 347" som ger 425 bromsade hk och 600 Nm. Ring gärna om Du undrar över ngt. MVM Rolf Säffle CMC 890. 070-6541219

Link to comment
Share on other sites

Ok förstår resonemanget. Självklart är det bra att byta om dom har några mil på nacken men inte det absolut nödvändiga som med icke rullyftare där det är absolut nödvändigt. Jag köper resonemanget :)

Jag åker fortfarande med originallyftare på min 5.0 HO, trots byte av kam... De har nu varit med i 100 000 miles, och de senaste åren på betydligt högre varvtal o belastning än innan. Fungerar hur bra som helst. Det som är viktigt när man byter kam är att man byter fjädrar som klarar av den nya kammen. Är fjädrarna undermåliga kommer lyftarna att gå sönder oavsett om de är nya eller gamla, pga stötstängernas dans... Detta gäller oavsett typen på lyftare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är Headers, x-pipe och CAI från BBK beställt samt ett Catback system från Magnaflow, det blev shorty headers eftersom jag ska montera dom med motorn i bilen. Sedan även ställa om tändningen till 14 grader.

Sedan är det dags att riva ner bakaxeln för att byta utväxling, någon som har några tips vid demontering ? Så man inte har sönder något, läste om nån som skrev att han lyckats paja sina abs sensorer när han rev ner axeln ?

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena...

Det kommer bli bra fart med dom grejerna + utväxling!

Körde lika med min bil mot en Trans-Am 95.a med manuell låda i sommras. rullande från 50 km/h typ. 8)

Att tänka på när du tar ner bakaxeln är att som du säger akta abs-senorerna. Enklast är att lossa kablarna inne i bilen "under baksätet".

Även bromsarna + dammskydden kan vara bra att ta bort så dom inte blir skadade då du sänker ner bakaxeln på golvet sen.

Skulle jag varit du hade jag även sänkt bilen med riktiga fjädrar + dämpare samt monterat andra bussningar. Blev grym skillnad mot orginal!

Bromsarna kan även vara bra att se över, orginal är lite underdimensionerade! Kör med cobra frambromsar, finns på summit för styvt 500$, helt klart värt pengarna!

Här är en länk till då det begav sig för mig att ta itu med väghållningen: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... n&cat=8842

Mvh Fredrik!

Nu är Headers, x-pipe och CAI från BBK beställt samt ett Catback system från Magnaflow, det blev shorty headers eftersom jag ska montera dom med motorn i bilen. Sedan även ställa om tändningen till 14 grader.

Sedan är det dags att riva ner bakaxeln för att byta utväxling, någon som har några tips vid demontering ? Så man inte har sönder något, läste om nån som skrev att han lyckats paja sina abs sensorer när han rev ner axeln ?

MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...