Jump to content

Recommended Posts

Hittade detta på ett forum !

The 9 inch rear end was introduced in 1957, and both cars and light trucks came with them.

C2AW-4668 = 1962 Ford Galaxie

__________________

Bill / Retired Ford Parts Manager ~ 1962/1997.

Hittade detta på ett forum !

The 9 inch rear end was introduced in 1957, and both cars and light trucks came with them.

C2AW-4668 = 1962 Ford Galaxie

__________________

Bill / Retired Ford Parts Manager ~ 1962/1997.

Ja,om det nu skulle stämma kan man ju undra vart (och varför) original-grejorna har tatt vägen :?:

Tänk om man kunde se bakåt i tiden :shock:

Hmm..eller kan det vara så att det vart monterat som original :roll:

C2AW säger att detaljen konstruerades av transmissionsavdelningen (W) för att användas i 1962 (C2) års Full Size Fordar (A). Att den konstruerats i ett syfte innebär inte att den gjutna detaljen inte kunde användas på andra Fordmodeller med 9-tumsbakaxel.

4668 är basnumret för själva pinjonglagringsdelen av bakaxeln, och den detaljen kan ha sett likadan ut i flera år.

Så att använda ett gjutnummer för att bestämma årsmodell och vilken bil delen suttit på är ofta ganska meningslöst eftersom Ford ofta använde samma gjutna detalj i flera år och bilmodeller. Oftast finns det en datumkod ingjuten också, och eftersom den ger information om när detaljen är gjuten så kan det vara till hjälp när man ska avgöra om grejerna hör hemma där de sitter eller inte.

Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)

Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?

Frågar man inte får man ingenting veta. 8)

Tar det en gång till då. Någon? :--

Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)

Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?

Frågar man inte får man ingenting veta. 8)

Tar det en gång till då. Någon? :--[/quote:34fdppc2]

Klippt från "Kevinstang´s Ford nine inch differential page":

"The most popular rear end around is no doubt the Ford 9 inch unit, it is used by restorers, street rodders and racers alike, regardless of what brand of car the axle is going in. Many custom made axle housings for the GM boys utilize the 9 inch Ford, even though they hate to admit it. Ford used the axle from around the 1957 model year right up until the early 1980’s in cars and trucks. It was not the only axle used, but was by far one of the best. "

Om du går in på den sidan,så hittar du en hel del fakta om 9":are.

kevinstang.com

Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)

Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?

Frågar man inte får man ingenting veta. Cool

Tar det en gång till då. Någon? Envy

Som namnet 9" antyder så är kronhjulet 9", detta är ganska stort jämfört med ex. vis mot Ford 8" eller Chevrolet 12-bult (8,75") så ger detta att själva utväxlingen är ganska tålig.

Svagaste länken är väl 28-splines drivaxlar. 31-splines är att föredra.

Diff med 4 st små diffdrev är också att föredra över en med 2 st små diffdrev då de tål mer stryk.

Annars är det viktigaste att grejerna i bakaxeln är i bra skick. Är det friska grejer så tål även relativt små axlar ganska mycket stryk. Iaf för gatbruk, dragracing är en annan historia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...