Bobbe cmc 2103 December 21, 2008 Report December 21, 2008 Någon som vet vad detta betyder:C2AW4668 Citera
JohnB December 21, 2008 Report December 21, 2008 Någon som vet vad detta betyder:C2AW4668Kan finnes her;http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm Citera
THOMAS December 21, 2008 Report December 21, 2008 Hittade detta på ett forum !The 9 inch rear end was introduced in 1957, and both cars and light trucks came with them.C2AW-4668 = 1962 Ford Galaxie__________________Bill / Retired Ford Parts Manager ~ 1962/1997. Citera
Tobias CMC1505 December 21, 2008 Report December 21, 2008 Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?Frågar man inte får man ingenting veta. Citera
Bobbe cmc 2103 December 22, 2008 Author Report December 22, 2008 Hittade detta på ett forum !The 9 inch rear end was introduced in 1957, and both cars and light trucks came with them.C2AW-4668 = 1962 Ford Galaxie__________________Bill / Retired Ford Parts Manager ~ 1962/1997.Ja,om det nu skulle stämma kan man ju undra vart (och varför) original-grejorna har tatt vägen Tänk om man kunde se bakåt i tiden Hmm..eller kan det vara så att det vart monterat som original Citera
Nenne December 23, 2008 Report December 23, 2008 C2AW säger att detaljen konstruerades av transmissionsavdelningen (W) för att användas i 1962 (C2) års Full Size Fordar (A). Att den konstruerats i ett syfte innebär inte att den gjutna detaljen inte kunde användas på andra Fordmodeller med 9-tumsbakaxel.4668 är basnumret för själva pinjonglagringsdelen av bakaxeln, och den detaljen kan ha sett likadan ut i flera år.Så att använda ett gjutnummer för att bestämma årsmodell och vilken bil delen suttit på är ofta ganska meningslöst eftersom Ford ofta använde samma gjutna detalj i flera år och bilmodeller. Oftast finns det en datumkod ingjuten också, och eftersom den ger information om när detaljen är gjuten så kan det vara till hjälp när man ska avgöra om grejerna hör hemma där de sitter eller inte. Citera
Bobbe cmc 2103 December 23, 2008 Author Report December 23, 2008 Tack Nenne!Full Size..jo,ja tackar Citera
Tobias CMC1505 December 23, 2008 Report December 23, 2008 Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?Frågar man inte får man ingenting veta. Tar det en gång till då. Någon? Citera
Bobbe cmc 2103 December 23, 2008 Author Report December 23, 2008 Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?Frågar man inte får man ingenting veta. Tar det en gång till då. Någon? [/quote:34fdppc2]Klippt från "Kevinstang´s Ford nine inch differential page":"The most popular rear end around is no doubt the Ford 9 inch unit, it is used by restorers, street rodders and racers alike, regardless of what brand of car the axle is going in. Many custom made axle housings for the GM boys utilize the 9 inch Ford, even though they hate to admit it. Ford used the axle from around the 1957 model year right up until the early 1980’s in cars and trucks. It was not the only axle used, but was by far one of the best. "Om du går in på den sidan,så hittar du en hel del fakta om 9":are.kevinstang.com Citera
DanielG December 24, 2008 Report December 24, 2008 Har hört ryktet om att Ford 9" bakaxlar ska vara riktigt svåra att knäcka. (Ha sönder)Är detta generellt med alla 9" eller är det just bara några speciella?Frågar man inte får man ingenting veta. CoolTar det en gång till då. Någon? EnvySom namnet 9" antyder så är kronhjulet 9", detta är ganska stort jämfört med ex. vis mot Ford 8" eller Chevrolet 12-bult (8,75") så ger detta att själva utväxlingen är ganska tålig.Svagaste länken är väl 28-splines drivaxlar. 31-splines är att föredra.Diff med 4 st små diffdrev är också att föredra över en med 2 st små diffdrev då de tål mer stryk.Annars är det viktigaste att grejerna i bakaxeln är i bra skick. Är det friska grejer så tål även relativt små axlar ganska mycket stryk. Iaf för gatbruk, dragracing är en annan historia. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.