Jump to content

Vortech


Zapata

Recommended Posts

Vad vill du veta?

Är det allmän teknik eller?

Principen är tämligen enkel och likaså installationen som är oerhört enkel speciellt i nyare Mustanger

Tyvärr är pengainsatsen hög till den lilla effekt man får ut.

Kolla på sidor som Paxton & Vortech har.

Det finns mycket information redan där

Link to comment
Share on other sites

Hej, Jo jag vet att det kostar :shock: jag har en Vortech installerad i min GT 2000!

Installationen har dessutom förstört min motor :( och jag vill veta vad man måste tänka på vid installation då den uppenbarligen inte installerats korrekt, trots att detta var ett komplett kitt från Vortech, med dator, spridare o allt...

Den firma som monterade den säger att det inte finns några inställningar att göra vid en installation och vill inte stå för några ytterligare kostnader för dom anser att inga fel begåtts.

Står idag 100 000 fattigare och med paj motor som spikar och saknar kompression på flera kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Aj det var tråkigt att höra!!! :(

Ja det där blir nog en svår nöt att knäcka.

Installationen är väldigt enkel men det beror lite på vilket kitt man köper.

Alltså vilken nivå?

Kompressormatning över lag är riskfylld då man har en orginalmotor som inte är dimesionerad för detta från början.

Innan man göra en sån här installation bör hela motorn igentligen gås igenom. Det tycker jag en verkstad som håller på med detta ska rekommendera :!:

Tex. bör rosfria ventiler installeras som klarar den ökade värmen.

Samma sak med kolvarna som bör vara smidda och ha högre silicon innehåll för att öka värme transporten ut till blocket.

Men alla motoruppgraderingar är ju frivilligt och efter hur mycket laddning man har.

Köpte du ett kitt bör du kolla att du fått rätt intercooler.

Har du för liten så ökar den "adibatiska" effekten.

Då utsätter man motor och kolvar för högre värme men jag vet inte om det skulle få en motor på fall?

Kör man laddning måste man dessutom ha högkvalitativ motorolja som klarar det ökade trycket mot lagren i motorn.

Här går det inte med Biltema precis.

Ja det finns massor som kan gå fel här.

Link to comment
Share on other sites

Hej, Motorn var ny med dryga 1000 mil på mätarn och gick 110% innan.

Mitt kit kom inte med en intercooler, det går som tillbehör, men efter att ha pratat med Vortech i USA så säger man att ett korrekt installerat kit inte ska förorsaka dessa problem, dom har sålt 100tals kit utan problem.

Här är mitt kit, det är anpassat för min modell, motor och årsmodell:

http://www.vortechsuperchargers.com/you ... ng_gt.html

Jag börjar misstänka att firman som installerade kompressorn inte hade en aning om vad dom höll på med :?

Link to comment
Share on other sites

Jag har heller aldrig hört talas om några problem tidigare med dessa installationer.

Kontakta en advokat om vad som kan göras.

Om en verkstad uppger sig för att klara av en installation oavsett vad det är så gäller garantier som vilket arbete som helst.

Det knepiga jag tror du får är att bevisa att just kompressorn orsakade haveriet.

Hur bra en motor nu går innan så kan ett haveri ske när som helst.

All trimmning ökar självklart detta.

En oberoende verkstad skulle igentligen plocka isär det hela för att enbart leta fel.

Tex om en spridare monterats fel eller skit kommit in i systemet så får motorn inte det bränsle den behöver.

Kylningen minskar då vilket då orsakar brända ventiler eller en kolv som skär.

Något kan ju faktiskt monterats helt bakvänt och då är det ju verkstan som ska stå för reparationen.

Usch! :cry: Det där kan bli långdraget.

Men någon juridisk hjälp borde det finnas att få.

Kruxet med det är ju att även det kostar!

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir tårögd när man ser pärlan stå där och samla smuts, en mus hade bygt bo i motorn sist jag kollade :?

Den var servad av Ford innan installationen utan anmärkning och jag bad dom faktiskt att rapportera eventuella misstänkta fel men allt var ok.

Jag borde ha reagerat när jag fick bilen efter installationen, den spikade runt 4500 varv, men jag är ju ingen mekaniker och firman sa åt mig att det var inga problem bara jag inte gasade för mycket!?

Den åkte sen in och ut från deras verkstad och mer pengar betalades till dom, jag körde den lite emellan varje återbesök då dom sa att problemet var fixat, Snacka om grundlurad!

Har faktiskt låtit advokat skicka ett brev till firman men svaret var att dom inte visste vad problemet var och frågade tillbaka om jag visste vad problemet var, haha! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej angående kompressor har monterat två stycken utan problem

kan det vara så att din bil inte fick bensin tillräckligt då händer det otrevliga saker har den där firman monterat bensin trycks regulatorn som sitter på bränsle railsen eller har dom skippat den den följer nämligen med kittet och är bland det viktigaste som följer med kittet håller väl inte med per riktigt visst det är dyrt men så mycket hästar man får ut för så lite effort finns inte varför skulle annars ford rekomendera och

hålla garantier kvar när man monterat paxton kompressor

//Andrew :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det verkar mer och mer som om bränslebrist sabbat motorn, den riktiga orsaken får vi nog inte veta innan hela motorn rivits ner, en kostnad som jag inte tänker ligga ute med.

För övrigt blånekar firman till några som helst fel fast bilen var ny innan installationen, man blir så j"#¤%¤ förbannad :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

När man monterar kompressor så för man p.g.a. det ökade trycket i cylindrarna en tidigare självtändning vilket betyder att man måste backa tändningen en bit alt. montera en retard modul som sköter detta automatiskt för att inte få spikningar som tar död på en motor ganska snabbt !!

Av samma skäl skall man även ha 1 eller 2 steg kallare stift.

Bränslepumpen skall även ha en funktion som känner av laddtrycket och kan öka på bränsleflödet under högre tryck.

Har Du fått spikningar så är det säkert detta som hänt, det borde vara en enkel match att kolla var tändningen står gentemot original samt hur kolvarna ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Styr inte datorn tändningen? det är en ny dator från Vortech i bilen.

Soppa pumpen är ochså utbytt mot en Vortech pump, men jag vet inte om den laddar mer vid "boost"

Vet någon en bra meck som kan kolla på motorn och säga vad som hänt?

Link to comment
Share on other sites

Zapata.

Du har rätt.

Det är den sk ECU;n(datorn) som sköter tänd reglering i en modern vagn.

Nej,pumpen i sig matar på i ett läge hela tiden med en insprutningsvagn.Det som förändrar bränslemängden(bla) är som tidigare påpekats en progressiv bränsletrycksregulator i ditt fall.

Antar att vi snackar en 4,6;a i det här fallet?

Går maskin fortfarande?

Utan oljud,men inte rent?

Eftersom en installation på en bil av modernare snitt e en relativt komplicerad affär(inte i arbete,men nogrannhet) så är min autonoma fråga om de som skött installationen verkligen har läst manualen så att de kan den som ett rinnande vatten?

Poängen e liksom att manualen e lite gjord för idioter av en orsak...

"When everything else fails read the fucking manual"-lite granna :? ..

Vet att det är långväga,men behöver du hjälp arbetar jag uteslutande med specialbilar som din här i Gbg.

Om inte annat e du välkommen att ringa om jag kan hjälpa dig med råd eller stöd. 0737-189010.

Vill dock redan på förhand säga att det nog blir MYCKET svårt att motivera din rätt i fallet med en trimmad motor.Skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga hart när omöjligt-oavsett hur mkt advokater du blandar in.Tidigare erfarenheter-på gott å ont...

Link to comment
Share on other sites

Hej Racing!

Ja det är en 4,6L Årsmodell 2000 (cab), Jag vågar inte köra den idag på av rädsla för att förvärra skadorna, komresssionen på flera kolvar är i stort sett obefintlig.

Motorn fungerar utan oljud, men spikar efter 5000rpm och ger bara 225 hk med kompressorn i :cry: Kompressorn har dessutom sprutat motorummet fullt med olja.

Enligt Vortech ska installation inte vara något problem, dom har flera hundra kit rullande idag, verkstaden måste ha satt in den bakochfram :shock:

Bilen var ny med knappt 1000mil på mätaren innan installationen, och gick som en raket, det var ett anpassat kit för exakt min bil, advokaten säger att jag har konsumentlagen på min sida 110% så jag hoppas att jag får rätt, har inga pengar att börja om :cry:

Tack erbjudandet om hjälp, jag kanske ringer...

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Du vet att både Vortech samt ATI/Procharger mfl har varit i blåsväder i sitt hemland?

Då jag av olika anledningar har god koll på överladd industrin,kan jag nämna att just Vortech under ett tag för ung 2 år sedan vart riktigt illa ute med ett antal kunder.

Jag säger därmed INTE att det är problemet i just DITT fall,bara att jag haft kontakt med ett antal framför allt camaro ägare på andra sidan pölen som gjorde liknande dyrköpta erfarenheter som du med Vortechs dåvarande satser.Representanter för Vortech gjorde halvhjärtade försök att "försvara" sig på bla camaroZ28.com-med milt sagt varierande resultat.

Vad avser det du beskriver låter det mkt riktigt som de sk "ring landen" kollapsat som en följd av spikningar.

Det som händer är att spikningarna får materialet emellan första och andra ringen att kollapsa med följd att kolvringarna saknar stöd.

Många ggr ger topp landet(alltså mtrl emellan förbränningsrummet och första ringen)vika som en följd.

Summan av det är att ingen av kompressionsringarna kan göra sitt jobb.

Ett ganska vanligt "ras" i samband med spikning på överladdade maskiner.

Nu är det så att vid häftigare övningar är det därför också MYCKET viktigt att en överladdad(lustgasmatad) motor tas isär för att justera/kontrollera änd gapet på framför allt komp ringarna. Den ökade värmen är anledningen till det.

Link to comment
Share on other sites

Om det är fel på Vortech kitet får Firman som installerade kitet ta det med Vortech, jag har köpt och fått mitt kit installerat i Sverige av en firma som sa att dom hade kompetens att utföra arbetet.

Vet du hur länge sedan dom hade problem?.

Menar du att hela motorn skulle ha plockas isär INNAN installationen?

Vet du en ungerfärlig kostnad för att återställa ringarna i motorn? vilka andra haverier kan ha upstått?

Link to comment
Share on other sites

E det så att firman sålt dig satsen,så e det nog solklart att de bär ansvaret för det.Håller med du där.

Vad avser ring gap.

Om man tänker använda sig av lite högre laddtryck-och därmed effekter-så bör man öppna ring gapet lite ja.

Om jag förstått det rätt så är det väl inte fallet med din maskin-eftersom du fått monterat en sats utan cooler(ger inte utrymme för ngr högre laddtryck)-och då funkar det med standard gapet på ringarna.

Sk moly ringar sitter såvitt jag vet standard monterade på många högprestanda bilar ifrån fabrik idag.Corvette e bara ett exempel.

Nej.

Tror du missuppfattat mig.

Det räcker INTE med att byta kolvringar.

Ringland e den del av kolven som är emellan kolvrings spåren och därmed kolvringarna.

Om ringlanden rasar som tex en följd av spikning så är kolven skrot.

Inte nog med det så är garanterat den cylinder kolven löper i detsamma,då resterna av raset far med kolven upp och ner lite som det vill och i min erfarenhet uteslutande repar sönder cylindern.

Oavsett när och hur kommer ju motorn på en eller annan tidpunkt att behöva renoveras.

4,6 modul motorn är idag relativt vanlig då bilen i sig e poppis.(vet inte huuuuur många jag såg vid mid sista besök på andra sidan atlanten)

Iom det finns det åxå en hyffsad uppsjö delar och kunskap att ta av.

Mitt råd är att när det blir dags köpa lite dyrare kolvar av smidd kvalite för renoveringen.

Om inte annat för att ge en ökad säkerhets marginal då de tex inte går sönder vid första bästa spikning.

JE/Ross mfl kan säkert komma till undsättning.Skulle tippa på ett pris för en sats på en knapp tia.

På det kommer en borrning samt just kolvringar.

Det där med kolvringar e inte speciellt svårt så länge man håller sig till orginal eller rimliga effektökningar.

Därefter är det MYCKET lurigare än man först kan tro.

När vi håller på med maskiner som skall ta emot lite större mängder lustgas tex så använder vi ofta Child&Alberts sk "tool steel" varianter alt de sk "hell fire" ringarna.

Dessa är inte direkt gratis(mellan 3 å 4 tusen sts;en),men det enda som tål de snabba skillnaderna i just värme mm.

"Vanliga" molybden sprutade ringar(moly ringar(ifrån 700:- å uppåt)) brukar dock hänga med för en effekt ökning på runt 250-300 häst innan de släpper material-om man vet på vilken sida marginalerna man är(alltså vet vad man håller på med).Ring gapen kan i de fallen man e ute å trampar i gränslanden vara lite "trial and error",och därför rivs tex en maskin för att titta på just hur ringar mm ser ut.

Finns dock ingen ring i världen som mäktar med att göra sitt jobb vid spikningar.

Vad avser just spikningar.

Om motorn nu spikat så kan du ta ut den informationen ifrån bilens eget styrhuvud(datorn) med hjälp av ett sk "scan tool".

Det finns en diagnos port av typ OBD II i bilen där den som har ett sådant instrument i din närhet kan koppla in sig,och han kan då se vad ex knacksensorer mm sysslat med.

Ett tips i sammanhanget kanske...

Link to comment
Share on other sites

Bra tips med datorn, då kanske det finns en chans att bevisa att den inte går som den ska (firman hävdar att dom inte har med haveriet att göra) kan man se datum för händelser i datorn, hur länge håller den minnet?

Jag är inte så kunning om motorer (gillar mest att köra :D ) upskattar verkligen hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Hej Zapata

Lelle här som skrev till dig förra veckan ang. kompressorn.Satt och pluggade installations manualen till mitt kompressor kit,såg där att ett nytt chip ingår i ditt kompressor kit från Vortech.Fast man måste skicka tillbaka en "tag" från den specifika motorn som man har installerat kompressorn i,därefter skickar dom det nya chipet för datorn.Vet ej om du levererade kitet till Becks bil eller om dom tog hem kitet från USA,har du fått läsa instruktionen för kompressor monteringen?

Var bor du ?Själv bor jag i Jakobsberg.Hang in there.

Hälsningar Lelle

Link to comment
Share on other sites

Hej Zapata

Lelle här som skrev till dig förra veckan ang. kompressorn.Satt och pluggade installations manualen till mitt kompressor kit,såg där att ett nytt chip ingår i ditt kompressor kit från Vortech.Fast man måste skicka tillbaka en "tag" från den specifika motorn som man har installerat kompressorn i,därefter skickar dom det nya chipet för datorn.Vet ej om du levererade kitet till Becks bil eller om dom tog hem kitet från USA,har du fått läsa instruktionen för kompressor monteringen?

Var bor du ?Själv bor jag i Jakobsberg.Hang in there.

Hälsningar Lelle

Jag skötte inte installationen, Beck AB gjorde det, men jag vet att min dator skickades in till Vortech.

Beck köpte och installerade allt, skiten har NOLL i kompression på flertalet kolvar idag och spikar duktigt.

Jag vet nu i efterhand att man måste kontrollera ALLT, innan och efter installationen, speciellt efter - Det är mycket viktigt att laddtryck, bensin flöde mm funkar. Dymo bänk med mätutr. är det minsta du måste göra.

Beck sket fullständigt i detta och levererade bilen som klar fast den spikade kraftigt, dom hade tom mage att ta betalt för att försöka fixa till problemen dom orsakat.

Jag bor på Södermalm i Stockholm, finns till hands om du behöver veta mera.

MVH

Zapata

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hur har det gått?

Har du fått rätt mot firman eller kämpar du på?

cmc 690 Jonas

Det går inget vidare, dom medger inget fel från sin sida.

Jag måste alltså dra Beck AB inför rätta men mitt försäkringsbolag vill inte stå för rättegångskostnaderna, och jag har inte råd just nu.

Det gör ont att se pärlan stå och förfalla :(

Link to comment
Share on other sites

Låter surt, tråkigt när det blir så. Samtidigt tycker man ju att en firma som säljer och installerar ett kit borde ha ansvar för det dom säljer. Men förstår att det är svårt att bevisa vems felet är?

Har du kollat med Konsumentrådgivaren i din kommun? Dom brukar kunna hjälpa till? Eller om du skriver till Sverker i "PLUS" dålig reklam är trots att det sämsta för ett företag?

Lycka till i fortsättningen!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Alla medlemma i Mustang Club känner till Beck AB i Drottningholm och hans dåd, det det är alltid en början ;-)

Har kollat alla lagar, rättegång är det enda som kvarstår.

Tack för peppningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...