rehme February 4, 2004 Report February 4, 2004 hejsanjag har en 66gt men saknar växellådahur ska jag veta vilken modell av låda som satt i frånbörjan?ska vara fyrväxlad men sen vet jag inte mycket tillchnr 6T07A143350SNÄLLA NI SOM VET HJÄLP MIG Citera
göran cmc 302 February 5, 2004 Report February 5, 2004 Hej,På bakkanten av förardörren skall det finnas en metallbricka där det står ett antal koder.Den näst sista talar om vilken vx-låda som fanns i bilen.Om du vet att det var en 4-växlad så är det med stor sannolikhet FORD:svanliga fyrpet = lilla rug. Citera
rehme February 8, 2004 Author Report February 8, 2004 man tackarvilka bilar var det som hade T10 låda?mvh Andreas Citera
Daniel CMC737 February 8, 2004 Report February 8, 2004 HejT10 Borg Warner lådan och toploadern är samma växellåda om jag inte misstar mej.Finns även en låda som kallas RUG-låda, skillnaden är att den senare har bakstruten i gjutgods isf. aluminium.Det finns en 4 växlad RUG med överväxel till salu (kommer snart på annan plats i detta forum).Må väl Citera
fast66 February 9, 2004 Report February 9, 2004 Borg Warnerlådan och Toploadern är olika lådor. BW öppnas från sidan och Top Loadern = Rug'en, från toppen (därav namnet). 3-vxlad toploader har aluminiumstrut och 4-vxl har gjutjärn IMHO. Så vitt jag vet kan man inte veta vilken av de två olika lådorna en bil var utrustad med från början. Jag har haft en 66 2+2 planerad tillverkning 8 oktober 65 med BW-låda och min nuvarande med samma planerade tillv.datum (och samma fabrik förstås) med toploader. På build-sheetet står bara "TRANS 5" och det är ju samma som dörrplåten, dvs 4-vxl...dead end... Citera
THOMAS February 9, 2004 Report February 9, 2004 ENLIGT FORDS MASTER PART KATALOG FANNS DET BARA TVÅ 4 VXL LÅDOR ATT TILLGÅ TILL EN A-KODAD MUSTANG. DEN ENA HETER HEK-AD ( WARNER ) DEN ANRA HETER HEH-BW ( TOPLOADER )DET FANNS ÄVEN EN TREDJE SOM HETER HEH-BX MEN SATT ENDAST PÅ K-KODADE ( HIGH PERFORMANCE ). M.V.H THOMAS Citera
rehme February 9, 2004 Author Report February 9, 2004 Okej nu är jag med i matchen ang de olika lådornaom man nu som jag förstår kan välja mellan dessa tvävilken ska man då leta reda på?Dvs för och nackdelar eller är dom likvärdiga?Stort tack för hjälpen om en sak jag klurat på ett tagMVH Andreas Citera
JH February 10, 2004 Report February 10, 2004 En skillnad som kan vara bra att känna till är att utgående axel mot Yoken "kardan" kan skilja mellan 25 och 28 splines. Beroende på årgång.Utifrån de erfarenheter jag fått av manuella Fordlådor årgång 64-70 så verkar det vara mindre problem med Toploaderlådorna.Vid en eventuell renovering så är Toploadern att föredra rent tekniskt sett vid isär och ihopsättning. Vid borttagande av locket och struten så är det relativt smidigt att ta isär och sätta ihop en sån låda. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 10, 2004 Report February 10, 2004 Hej.Om du skall ha en växelåda som går fint och som klararatt få lite stryck så är det Fords Toploader som gäller.T10 som också är en fyrväxlad låda är ett mindre bra alternativ då dessa lådor har många kända fel. Detta med växelådor är och kommer att förbli ett mysteriumdå det finns fler lådor på Ford Marknaden under sextiotalet. Bland annat så har Ford två typer av toploader en kallasför stora rugg en kallas för lilla rug båda dessa är 4 växlade. Sedan har vi en midre lyckad satsning som Ford användeden s.k. T 10 lådan denna låda köpte man in då man intekunde få fram Ford lådor. T10 lådan är mera känd i GM kretsar men konverteradesom av tillverkaren för att hjälpa Ford att klara leveranser. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.