Jump to content

Recommended Posts

hejsan

jag har en 66gt men saknar växellåda

hur ska jag veta vilken modell av låda som satt i från

början?

ska vara fyrväxlad men sen vet jag inte mycket till

chnr 6T07A143350

SNÄLLA NI SOM VET HJÄLP MIG

Hej,

På bakkanten av förardörren skall det finnas en metallbricka där det står ett antal koder.

Den näst sista talar om vilken vx-låda som fanns i bilen.

Om du vet att det var en 4-växlad så är det med stor sannolikhet FORD:s

vanliga fyrpet = lilla rug.

Hej

T10 Borg Warner lådan och toploadern är samma växellåda om jag inte misstar mej.

Finns även en låda som kallas RUG-låda, skillnaden är att den senare har bakstruten i gjutgods isf. aluminium.

Det finns en 4 växlad RUG med överväxel till salu (kommer snart på annan plats i detta forum).

Må väl

Borg Warnerlådan och Toploadern är olika lådor. BW öppnas från sidan och Top Loadern = Rug'en, från toppen (därav namnet). 3-vxlad toploader har aluminiumstrut och 4-vxl har gjutjärn IMHO.

Så vitt jag vet kan man inte veta vilken av de två olika lådorna en bil var utrustad med från början. Jag har haft en 66 2+2 planerad tillverkning 8 oktober 65 med BW-låda och min nuvarande med samma planerade tillv.datum (och samma fabrik förstås) med toploader.

På build-sheetet står bara "TRANS 5" och det är ju samma som dörrplåten, dvs 4-vxl...dead end...

ENLIGT FORDS MASTER PART KATALOG FANNS DET BARA TVÅ 4 VXL LÅDOR ATT TILLGÅ TILL EN A-KODAD MUSTANG. DEN ENA HETER

HEK-AD ( WARNER ) DEN ANRA HETER HEH-BW ( TOPLOADER )

DET FANNS ÄVEN EN TREDJE SOM HETER HEH-BX MEN SATT ENDAST PÅ K-KODADE ( HIGH PERFORMANCE ).

M.V.H THOMAS

Okej nu är jag med i matchen ang de olika lådorna

om man nu som jag förstår kan välja mellan dessa tvä

vilken ska man då leta reda på?

Dvs för och nackdelar eller är dom likvärdiga?

Stort tack för hjälpen om en sak jag klurat på ett tag

MVH Andreas

En skillnad som kan vara bra att känna till är att utgående axel mot Yoken "kardan" kan skilja mellan 25 och 28 splines. Beroende på årgång.

Utifrån de erfarenheter jag fått av manuella Fordlådor årgång 64-70 så verkar det vara mindre problem med Toploaderlådorna.

Vid en eventuell renovering så är Toploadern att föredra rent tekniskt sett vid isär och ihopsättning. Vid borttagande av locket och struten så är det relativt smidigt att ta isär och sätta ihop en sån låda.

Hej.

Om du skall ha en växelåda som går fint och som klarar

att få lite stryck så är det Fords Toploader som gäller.

T10 som också är en fyrväxlad låda är ett mindre bra

alternativ då dessa lådor har många kända fel. :(

Detta med växelådor är och kommer att förbli ett mysterium

då det finns fler lådor på Ford Marknaden under sextiotalet. :?

Bland annat så har Ford två typer av toploader en kallas

för stora rugg en kallas för lilla rug båda dessa är 4 växlade. 8)

Sedan har vi en midre lyckad satsning som Ford använde

den s.k. T 10 lådan denna låda köpte man in då man inte

kunde få fram Ford lådor. :roll:

T10 lådan är mera känd i GM kretsar men konverterades

om av tillverkaren för att hjälpa Ford att klara leveranser. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...