Jump to content

351 c motor


mick

Recommended Posts

Okej, lite dålig jämförelse, men BMW- racing är vad jag känner bäst. :oops:

Man kan plocka i en 600+ cid vinkelåtta i en 65 Musse om man vill, men om man tänker få den att vända i böjarna, kan det vara idé att tänka i andra banor.

Som tidigare: Vad skall man ha bilen till....det avgör. :?:

Det är inte bara motorvikten som avgör, utan motorns dimensioner, lutning och placering har också en aning med saken att göra. :--:--

Janne, man kan göra det med stil också:

BMW M5 V10 Turbo review:

The new supercar of BMW is a modified version of the BMW M5, 2006 edition, and it can reach 240 mph. It turns out to be the fastest luxury sedan on the market. With a V-10 engine on twin-turbo chargers and a custom inter-cooler system to fire an astonishing 800+ horses, a special interior design (with wheel, arm rests and dash leather in the same color as the seats� leather).

Here are some technical specifications:

Model: BMW M5 E60

Year: 06 / 07

Weight: 1830 kg

Type: 4-Door Sedan

Price: $350,000

Engine: High Compression V-10

Compression ratio: 12.0:1

Displacement: 4.999 cc

Max power(bph): 810 hp

Max torque (lp-ft): 733

Valves: Four (4) valves per cylinder

0-60: 3.6 Seconds

Top speed: 240 MPH

Link to comment
Share on other sites

Kolla att det verkligen är en 351c, som sagt det blir tight att få in den.

Headers borde nästan vara omöjligt.

Summit har se länk: http://store.summitracing.com/egnsearch ... 5&x=30&y=7

Se till att du får rätt, det skiljer på 2V och 4V.

Kolla på dina toppar i övre vänstra hörnet där anges vad du har 2V alt. 4V.

Tänk på att uppdatera allt annat som skiljer 6:a till v8.

Styrning, chassi, bromsar,,,,,,,

/Tommy.

Var och kollade i dag enligt gjut numret så är det en -72 351c 4v och det är rätt toppar med.

Link to comment
Share on other sites

Det är fråga om prioriteringar, inte skall jag lägga mej i....

Jag föredrar mera användbarhet och goda egenskaper i mina hobbybilar, vill inte söndra knogarna. Det får jag tillräckligt av i professionen.

Jag vill bara att det skall funka och kunna lita på att bilen tar mej från punkt A till punkt B.

Man bör kunna göra en europaturné (via både autobahn+ alpvägar) med bilen, utan att vara det minsta orolig för tekniken.

Ingen vll ha en bil som låter så här:

Hehh :shock:

Instämmer till 100% med föregående talare.

Sedan kan man fundera på vad man vill ha ut av projektet?

Är det just att ha en 351c i en 65 musse som är målet så kör på bara!

Är det att ha en 65 musse som går utav bara he..ete rakt fram så kan man ju fundera på alternativa lösningar ( låg vikt på ekipaget är mer betydelsefullt än vad man kan tro.)

Ska det gå att svänga också?

Varför inte hinka i BMW's 4 liters lättmetall V8? ( 420 hp, 202 kg!) :twisted:

Det är ju ett helgerån att montera in en BMW motor där ford v8 ska sitta...

Men det är gjort..

http://www.bodinecc.com/

fördelen är att man kan varva bmwåttan lite mer..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fördelen är att man kan varva bmwåttan lite mer..

Och för att inte tala om fördelen med lägre motorvikt, förskjutning av cg och en alternerad tyngdpunkt jämfört med original. Därmed kanske en del bättre väghållning än med en gjutjärnsklump....

Skulle vara intressant att "mäta upp den med både våg och tumstock"

Den där Panteran gillar jag- hatten av för fördomsfritt tänkande.

Link to comment
Share on other sites

fördelen är att man kan varva bmwåttan lite mer..

Och för att inte tala om fördelen med lägre motorvikt, förskjutning av cg och en alternerad tyngdpunkt jämfört med original. Därmed kanske en del bättre väghållning än med en gjutjärnsklump....

Skulle vara intressant att "mäta upp den med både våg och tumstock"

Den där Panteran gillar jag- hatten av för fördomsfritt tänkande.

Nej det är fördomarna som håller igång kulturen.. :D

Men vat en annan ide ,och det är tolvan som sitter i VW Pheaton,den vet jag panterafolk som suktar efter..

http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=132

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...