Jump to content

Vibratioooner?


M-Code

Recommended Posts

Ska lyfta ut motorn i kväll och fixa motor rummet och lacka motorn

Ska även kolla svängningsdämparen om det är den som gör vibrationerna ;) Ska kolla motorfästena som Tobias pratade om.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min 72a blev som en ny bil efter byte av bägge drivknutarna samt balansering av alla 4 däcken. Det var mest den främre knuten som var sliten (inga lagernålar kvar)

Link to comment
Share on other sites

Ett motorfäste var löst på motorn hoppas på att vibrationerna försvinner!.

Gasar upp lite ca 3000 rpm vibrerar i hela bilen det mäste vara svängningsdämparen eller tror ni att det kan vara turbinen?

Link to comment
Share on other sites

Ett motorfäste var löst på motorn hoppas på att vibrationerna försvinner!.

Gasar upp lite ca 3000 rpm vibrerar i hela bilen det mäste vara svängningsdämparen eller tror ni att det kan vara turbinen?

Är det din bil på dendär bilden?

Skaplig uppfräschning på 5 dagar isf. :--

Link to comment
Share on other sites

Yes. har lite och göra på dagarna :roll: Är i garaget ganska ofta/varje dag så denna uppfräschning tog ca 5 dagar.Men vibrationerna är kvar :?: fast man har lackat allt konstigt va :?

Måste säga att du gjort ett riktigt snyggt jobb och så snabbt !

För en annan tog det ett par månader, men man är väl inte känd för att vara snabb heller. :--

Lycka till med vibrationerna.

Själv så tänker jag inte gräva så djupt i det hela, dom grövsta är borta men fortfarande en hel del kvar.

Gammal bil, för mycket som måste göras om för att det ska bli perfekt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade samma problem som du beskriver och det visade sig vara krokiga drivaxlar samt ett hjullager som var lite glapp.

Hälsningar

Thure Lindfors

Mustang Mach 1 -69

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag och sambon var ute och premiär körde ett par timmar idag!

Gjorde en kickdown vid en omkörning och helt utan förvarning så börjar bilen VIBRERA ännu mer, Körde in till en mack och kollade inget fel, vad jag kunde se! VARFÖR :evil::?: . Körde ett par km till sen försvann det mesta av vibrationerna.:?:lika plötsligt som dom kom.Måste vara något fel i bakaxeln eller :?: .PLEASE HELP ME.

Link to comment
Share on other sites

Ett motorfäste var löst, fixat.

Även växellåds fästet ser bra ut.

Har bytt knutkors.Kardan har inga synliga skador

Har bytt bakre bussning och packbox i lådan.

MEN VARFÖR KOMMER OCH GÅR VIBRATIONERNA :?: Ena minuten vibrerar det mycket och andra minuten försvinner det nästan helt :?:

Inga lagerglapp i dom yttre lagren på bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Hade du bytt däcken?

Jag hade ett knepigt fel när min bromspedal inte gick tillbaka ordentligt för att bromsljuskontakten var felmonterad. Det byggde upp tryck i bromssystemet och gjorde att bilen vibrerade mer och mer. Speciellt när jag inte använde bromsen på en stund, typ landsvägskörning. Om man pumpade ett par ggr på pedalen försvann felet men återkom långsamt igen.

Link to comment
Share on other sites

Ska kastbyta med en kompis i veckan och hoppas att det blir bra ;)

Men varför blev vibrationerna sämre när jag gjorde en kickdown :?: hela bilen vibrerade.Har inte bytt svängningsdämparen ännu. Byter däck först.

Link to comment
Share on other sites

Ska kastbyta med en kompis i veckan och hoppas att det blir bra ;)

Men varför blev vibrationerna sämre när jag gjorde en kickdown :?: hela bilen vibrerade.Har inte bytt svängningsdämparen ännu. Byter däck först.

Jag hade också en gammal torr svängningsdämpare tidigare, bytte till en ny från professional products och fick en mycket jämnare gång på motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bussningen in i lådan var slut på min, man kunde känna glappet för hand.

Gav också vibrationer vid körning.

Behöver man riva lådan för att byta bussningen,eller kan man ta den bakifrån :roll: Jag har också glapp i utgående kardan. Troligtsvis det som ger lite vibrationer vid högre hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Ta bara bort struten sitter i 6 bultar och i växellådsfästet 2 bultar. Bussningen fick jag såga sönder sen knackade jag ut den, sen var det bara att pressa dit en ny bussning och packbox.

OBS: Hissade upp bilen bak så mycket jag kunde så att inte oljan rinner ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte bussningen längst bak i lådan på min bil i vintras (jag har visserligen en C4, men det ser ut att vara samma principlösning på en C6).

Shop manualen visar att det finns ett specialverktyg för att dra ut bussningen utan att behöva demontera "struten" på växellådan, men var hittar man ett sådant verktyg idag? Jag gjorde istället precis som M-code beskriver ovan. En noggrann rengöring av växellådans utsida innan man börjar plocka bort struten rekommenderas.

Förutom bussning och packbox bytte jag även packningen till struten (nr 13 på samma bild som M-code refererar till).

På min bil berkar bussningsbytet ha löst det vibrationsproblem som jag hade. Tidigare kunde jag få en vibration när bilen "gick lätt" (varken drog eller motorbromsade).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...