Andrej CMC 1896 February 27, 2009 Report February 27, 2009 Hej!Kan någon hjälpa mig med att identifiera min förgasare. Jag har inte lyckats hitta någon ID-bricka eller stämpel. och jag trodde det var en Motorcraft/Autolite 4300D men det stämmer inte riktigt med utseendet på en sån. Motorn är en 351C 4V Q-code och ska vara orginalmotorn enl uppgift. Jag funderar på att renovera eller byta till en annan förgasare då det är en del problem med denna. Men först vill jag vara säker på vad som egentligen sitter på motorn. Lägger med några bilder. Citera
JH February 27, 2009 Report February 27, 2009 Jag tycker det ser ut som helt rätt förgasare. Vad är det som inte stämmer? Citera
Tony.S CMC 2246 February 27, 2009 Report February 27, 2009 Hur vet du att det är en Q code motor Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 27, 2009 Report February 27, 2009 Hej.Förgasaren är rätt för din årsmodell och det är en4300, den kan vara en FoMoCo eller Motorcraft,Autolite är också en ur Fords sortiment. Citera
Andrej CMC 1896 February 27, 2009 Author Report February 27, 2009 Hur vet du att det är en Q code motor Enligt bilens VIN nummer så är det en Q-code. Men jag har inte kollat motornummer etcJag tycker det ser ut som helt rätt förgasare. Vad är det som inte stämmer?Anledningen till att jag tror att det är en annan modell är denna förgasare som är till salu på på ebay och som är en Autolite/Motorcraft 4300/4300D som Ponycarburators.com har restaurerat. Och överdelen stämmer inte med utseendet på min förgasare, som har en förhöjning som är lika hög på både primär och sekundärportarna. Citera
Nenne February 28, 2009 Report February 28, 2009 Din förgasare ser helt rätt ut, det är en 4300D, dvs av "Spreadbore"-typ. Precis som det ska vara på på CJ- och BossmotorernaFörgasaren på bilden Du hämtat från eBay är en 4300 (utan bokstav), en "Squarebore", dvs den passar inte på ditt insug. Citera
Andrej CMC 1896 February 28, 2009 Author Report February 28, 2009 Ok, det förklarar saken, tack för all hjälp Citera
Tony.S CMC 2246 February 28, 2009 Report February 28, 2009 Bulta dit en Edelbrock istället,fungerar perfekt på min cobra jet motor Citera
Andrej CMC 1896 February 28, 2009 Author Report February 28, 2009 Jag har i stort sett bestämt mig för att byta till en Edelbrock på 600 cfm. Vilket är bäst elektrisk eller manuell choke? Citera
Tony.S CMC 2246 February 28, 2009 Report February 28, 2009 Jag har i stort sett bestämt mig för att byta till en Edelbrock på 600 cfm. Vilket är bäst elektrisk eller manuell choke?Jag har elektrisk, men vet inte vilken som är bäst För att veta om du har originalmotorn, står koden på blocket bakom startmotorn.Så den måste du plocka bort Citera
JohnB February 28, 2009 Report February 28, 2009 Hej!Kan någon hjälpa mig med att identifiera min förgasare. Jag har inte lyckats hitta någon ID-bricka eller stämpel. och jag trodde det var en Motorcraft/Autolite 4300D men det stämmer inte riktigt med utseendet på en sån. Motorn är en 351C 4V Q-code och ska vara orginalmotorn enl uppgift. Jag funderar på att renovera eller byta till en annan förgasare då det är en del problem med denna. Men först vill jag vara säker på vad som egentligen sitter på motorn. Lägger med några bilder.Står det nåt nummer typ D1ZX-ZA, List# og datumkod typ 3 siffrigt?John Citera
Andrej CMC 1896 March 1, 2009 Author Report March 1, 2009 Hej!Kan någon hjälpa mig med att identifiera min förgasare. Jag har inte lyckats hitta någon ID-bricka eller stämpel. och jag trodde det var en Motorcraft/Autolite 4300D men det stämmer inte riktigt med utseendet på en sån. Motorn är en 351C 4V Q-code och ska vara orginalmotorn enl uppgift. Jag funderar på att renovera eller byta till en annan förgasare då det är en del problem med denna. Men först vill jag vara säker på vad som egentligen sitter på motorn. Lägger med några bilder.Står det nåt nummer typ D1ZX-ZA, List# og datumkod typ 3 siffrigt?John[/quote:1akinbw0]Jag har letat efter denna typ av märkning men inte hittat något. Var brukar numret vara placerat? Citera
Nenne March 1, 2009 Report March 1, 2009 På fotplattan, vänster sida, fram.http://www.ponycarburetors.com/default. ... tification Citera
Andrej CMC 1896 March 1, 2009 Author Report March 1, 2009 På fotplattan, vänster sida, fram.http://www.ponycarburetors.com/default. ... tificationDet gick inte att läsa koden visuellt, då det sitter en massa reglage ivägen, men jag lyckades ta en närbild genom att lirka in kameran under reglagen Gogglade på koden D2ZF-BB och det är en 4300D enligt http://www.mustangtek.com/4300/4300.htmlTack för all hjälp Citera
M-Code March 14, 2009 Report March 14, 2009 På min 351C 4V sitter det en Holley 4160 D0PF-9510-U ! Kan det stämma Enligt Mustangtek ska det sitta en Motocraft 4300.Holley´n är ju bara på 450cfm ganska liten för en motor på nästan 300 hkSka vara orginal förgasaren enligt förra ägaren Citera
JohnB March 14, 2009 Report March 14, 2009 På min 351C 4V sitter det en Holley 4160 D0PF-9510-U ! Kan det stämma Enligt Mustangtek ska det sitta en Motocraft 4300.Holley´n är ju bara på 450cfm ganska liten för en motor på nästan 300 hkSka vara orginal förgasaren enligt förra ägaren 9510 = ForgasareU = I de flesta fall betyder det UNIVERSAL, dvs båda Automat/Manuell. Dom va inte orginalmonterad från Ford, men var nåt som Ford sålde som Replacement.Finns det nåt List nummer på den?Se også http://www.mustangtek.com/D0PF-U.htmlJohn Citera
M-Code March 15, 2009 Report March 15, 2009 LIST-4548-S och det är en Automat.Ska man byta gasare få tag i en 4300På Alu-skylten stär det Motocraft D0PF-U A 6E26 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 15, 2009 Report March 15, 2009 Hej.Bilden visar ju en Holley 600 4150-4160 . Citera
M-Code March 15, 2009 Report March 15, 2009 Enligt Mustangtek så är denna gasare på 450cfm alla nummer stämmer D0PF-9510-UHolley list 4548Ford replacement65 Mustang 289 65-68 289-302 Shelby GT-350 65-66 Full Size Ford 352 Auto. 67 Police 428 C6 / Emissions 4V450cfmMetering 6343 Citera
Nenne March 15, 2009 Report March 15, 2009 Hej.Bilden visar ju en Holley 600 4150-4160 . Den ser likadan ut, ja, men listnummer 4548 anger en 450 cfm 4160.http://www.holley.com/data/TechService/ ... isting.pdf Citera
M-Code March 15, 2009 Report March 15, 2009 är inte 450 cfm lite väl liten till ca 300 hk:?: Borde väl ligga på ca 600cfmeller Citera
Nenne March 15, 2009 Report March 15, 2009 Tja, den är avsedd för både 289:or och lågvarviga big blocks, och även om Shelby GT 350 också listas så är den nog lite liten för en högvarvigare motor med lite mer slagvolym. Citera
Nenne March 15, 2009 Report March 15, 2009 Tja, den är avsedd för både 289:or och lågvarviga big blocks, och även om Shelby GT 350 också listas så är den nog lite liten för en högvarvigare motor med lite mer slagvolym.I MPC listas D0PF-U (reservdelsnummer C9AZ-9410-AE) för 289, 352, 390 P/C och 428 P/C. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.