kenbil March 4, 2009 Report March 4, 2009 Efter att ha renoverat generator och sett över laddningsregulator var det så dags att starta. Starmotorn går runt men motorn tänder inte. Bytte tändstift, fördelarlock konding och brytare. Har kontr gnista (fungerar) och försäkrat mig om att bensin kommer fram.Har aldrig haft startproblem tidigare utan felet har uppstått nu (hon (Nicole) har stått stilla ca 4 mån). Jag ska också pröva med att byta tändspole och tändkablar.Vid kontroll tyckte jag att det luktade bensin om oljan på stickan??!Är det ngn som har en teori om vad det kan vara för fel (ang startproblem)? Ska det lukta bensin om oljan på stickan?Nicole är född 67 och har en 289:a, 2 portare under huven. Alla tips mottages tacksamt. Citera
JohnB March 4, 2009 Report March 4, 2009 Ska det lukta bensin om oljan på stickan?Nej, absolut inteJohn Citera
Janne Holm CMC1740 March 4, 2009 Report March 4, 2009 Att det luktar bensin om oljan kanske inte är så konstigt om du kört länge på startmotorn utan att motorn tänt kan ju bli att lite soppa letat sig ner till oljan och det behövs inte mycket för att det skall lukta fyllde en gång en volvo b21 med uppskattningsvis nästan 1/2 liter bensin pg av att kuggrenmmen hoppat en kugg. Du får nog fortsätta att leta på tändnings sidan. Prova att vrida fördelaren lite så att den inte tänder vid fel tillfälle nu om du inte har tillgång till stroboskoplampa för att ställa tändningen på exakt gradantal.PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat det är lättare på en sliten kamrem av gummi att den hoppar så du inte missförstår mitt lilla b21 inlägg eller om det är fruktansvärt slitna kugg på dreven och väldigt slak kedja går att lossa bensinpumpen och känna med ett finger om kedjan är väldigt slak men som sagt tidigare är nog väldigt långsökt kanske Citera
mnilsson March 4, 2009 Report March 4, 2009 Dum fråga kanske men har alla tändkablar hamnat där de satt innan bytet av fördelarlock och stift (i bägge ändar)?//Mats Citera
Nenne March 4, 2009 Report March 4, 2009 PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat Inte helt ovanligt på FE med kedja av tystgående typ, de behöver ingen "hjälp" när plasten på drevets kuggar börjar falla bort och kedjan är sliten. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 5, 2009 Report March 5, 2009 Hej.Gnista och Bensin, kolla upp tändkablars plasering ifördelarlock, det kan ju vara så att någon någongånglyft ur hela fördelaren och att den hamnat någon ellernågra kugg fel vid åtemontering. Normalt sitter fördelaren som på min motor med vaccummot kylaren. Citera
kenbil March 5, 2009 Author Report March 5, 2009 Att det luktar bensin om oljan kanske inte är så konstigt om du kört länge på startmotorn utan att motorn tänt kan ju bli att lite soppa letat sig ner till oljan och det behövs inte mycket för att det skall lukta fyllde en gång en volvo b21 med uppskattningsvis nästan 1/2 liter bensin pg av att kuggrenmmen hoppat en kugg. Du får nog fortsätta att leta på tändnings sidan. Prova att vrida fördelaren lite så att den inte tänder vid fel tillfälle nu om du inte har tillgång till stroboskoplampa för att ställa tändningen på exakt gradantal.PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat det är lättare på en sliten kamrem av gummi att den hoppar så du inte missförstår mitt lilla b21 inlägg eller om det är fruktansvärt slitna kugg på dreven och väldigt slak kedja går att lossa bensinpumpen och känna med ett finger om kedjan är väldigt slak men som sagt tidigare är nog väldigt långsökt kanskeHej, svar ja, jag har kört en del på starmotorn och jag tror som du att det inte är ngn fara. När jag får igång bilen låter jag motorn gå en stund för att sen tappa ur all olja och byta till fräsch inkl filter. Citera
kenbil March 5, 2009 Author Report March 5, 2009 Dum fråga kanske men har alla tändkablar hamnat där de satt innan bytet av fördelarlock och stift (i bägge ändar)?//MatsTack för tipset. Men problemet att den inte startade fanns redan innan jag bytte fördelarlock mm. Anledningen att jag bytte lock var att jag upptäckte en liten spricka som egentligen inte påverkat tändningen. Men jag ska kontrollera en gång till för säkerhets skull. Citera
kenbil March 5, 2009 Author Report March 5, 2009 Hej.Gnista och Bensin, kolla upp tändkablars plasering ifördelarlock, det kan ju vara så att någon någongånglyft ur hela fördelaren och att den hamnat någon ellernågra kugg fel vid åtemontering. Normalt sitter fördelaren som på min motor med vaccummot kylaren. Hej Lars, tack för bilden. Det underlättar när jag för säkerhets skull ska kontrollera att tändkablarna sitter rätt. Men det är konstigt. Jag parkerar bilen för vintern och den går då perfekt. Plockar ned generatorn för den har inte laddat 100% hittar felet och monterar tillbaka allt. Har alltså inte rört något som har med tändningen att göra. Efter montering, klart att starta men icke hon vill inte. Trots idoga försök. Konstaterar att gnista finns, bensin kommer fram. Upptäcker en liten spricka i fördelarlocket som inte påverkar tändningen. Passar på att byta lock tändstift, konding mm. Prövar igen men samma problem som innan jag bytte. Hon tänder inte. Jag ska pröva med att byta tändspole och tändkablar och ge henne en dos startgas för att se om det hjälper. Citera
JanneJ March 5, 2009 Report March 5, 2009 Jag ska pröva med att byta tändspole och tändkablar och ge henne en dos startgas för att se om det hjälper.Har du gnista så känns det som fel väg att byta spole och kablar, däremot skulle jag prova startgas eller en liten snaps bensin rakt ner i förgasaren.Om du skruvar loss bensinslangen från förgasaren och håller ner den i en burk samtidigt som du kör på startmotorn så ser du om bensinpumpen är riktig, den kan torka sönder i membranen över en vinter. Citera
mach1 73 July 13, 2009 Report July 13, 2009 Hur går din startproblem har du löst detta. Jag har hamnat samma sits som du .Har renoverat förgasaren ny rep kit,nya stift ,kondensator,rotor knista kommer.Men vill inte.Soppa kommer .Har resistans mät kablarna :ok .Men vill inte starta .start motor går . jag börjar få ide torka. Inte kollat fördelar läge .Det är vist nästa jobb. Det är bara AC pump sitter på vägen.Vill dra längst detta jobb. Har 351C 2-port ,auto ,Ac. 73 mach1 Citera
Dennis_f July 13, 2009 Report July 13, 2009 Hur går din startproblem har du löst detta. Jag har hamnat samma sits som du .Har renoverat förgasaren ny rep kit,nya stift ,kondensator,rotor knista kommer.Men vill inte.Soppa kommer .Har resistans mät kablarna :ok .Men vill inte starta .start motor går . jag börjar få ide torka. Inte kollat fördelar läge .Det är vist nästa jobb. Det är bara AC pump sitter på vägen.Vill dra längst detta jobb. Har 351C 2-port ,auto ,Ac. 73 mach1Testat startgas? Om den startar med det så vet du att det är soppan som inte kommer fram. Om den inte startar med det så får man gå vidare med felsökningen.Gick motorn innan du hade isär allting? Citera
mach1 73 July 13, 2009 Report July 13, 2009 Motoren gick ,men inte så bra .trodde att tändstiftena var dåliga.svårt startat ,ingen tom gång .Fick hålla ca 1000 varv,annas stannade.när han gick ,kändes som att minst en cylinder var inte med. Efter detta gasar renovering kit ,stift, konding, rotor. kollat luft läkas hitta inget som är fel .Gasaren kollade extra gång ingen fel. Citera
mach1 73 July 15, 2009 Report July 15, 2009 Kollade alla kabel kontakterna och rengj dessa runt och i för delaren . motor startade är som nytt. Undrar bara när jag fig knister från tändstifterna. Det måste varit fel tider gick inte samma takt med motoren.( när jag testade knistan) Livet leker igen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.