Jump to content

Recommended Posts

Efter att ha renoverat generator och sett över laddningsregulator var det så dags att starta. Starmotorn går runt men motorn tänder inte. Bytte tändstift, fördelarlock konding och brytare. Har kontr gnista (fungerar) och försäkrat mig om att bensin kommer fram.

Har aldrig haft startproblem tidigare utan felet har uppstått nu (hon (Nicole) har stått stilla ca 4 mån). Jag ska också pröva med att byta tändspole och tändkablar.

Vid kontroll tyckte jag att det luktade bensin om oljan på stickan??!

Är det ngn som har en teori om vad det kan vara för fel (ang startproblem)?

Ska det lukta bensin om oljan på stickan?

Nicole är född 67 och har en 289:a, 2 portare under huven. Alla tips mottages tacksamt.

Att det luktar bensin om oljan kanske inte är så konstigt om du kört länge på startmotorn utan att motorn tänt kan ju bli att lite soppa letat sig ner till oljan och det behövs inte mycket för att det skall lukta fyllde en gång en volvo b21 med uppskattningsvis nästan 1/2 liter bensin pg av att kuggrenmmen hoppat en kugg. Du får nog fortsätta att leta på tändnings sidan. Prova att vrida fördelaren lite så att den inte tänder vid fel tillfälle

nu om du inte har tillgång till stroboskoplampa för att ställa tändningen på exakt gradantal.

PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat ;) det är lättare på en sliten kamrem av gummi att den hoppar så du inte missförstår mitt lilla b21 inlägg eller om det är fruktansvärt slitna kugg på dreven och väldigt slak kedja går att lossa bensinpumpen och känna med ett finger om kedjan är väldigt slak men som sagt tidigare är nog väldigt långsökt kanske

PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat ;)

Inte helt ovanligt på FE med kedja av tystgående typ, de behöver ingen "hjälp" när plasten på drevets kuggar börjar falla bort och kedjan är sliten.

Att det luktar bensin om oljan kanske inte är så konstigt om du kört länge på startmotorn utan att motorn tänt kan ju bli att lite soppa letat sig ner till oljan och det behövs inte mycket för att det skall lukta fyllde en gång en volvo b21 med uppskattningsvis nästan 1/2 liter bensin pg av att kuggrenmmen hoppat en kugg. Du får nog fortsätta att leta på tändnings sidan. Prova att vrida fördelaren lite så att den inte tänder vid fel tillfälle

nu om du inte har tillgång till stroboskoplampa för att ställa tändningen på exakt gradantal.

PS Att din kamkedja hoppat en kugg är nog knappast om du inte varit där och pillat ;) det är lättare på en sliten kamrem av gummi att den hoppar så du inte missförstår mitt lilla b21 inlägg eller om det är fruktansvärt slitna kugg på dreven och väldigt slak kedja går att lossa bensinpumpen och känna med ett finger om kedjan är väldigt slak men som sagt tidigare är nog väldigt långsökt kanske

Hej, svar ja, jag har kört en del på starmotorn och jag tror som du att det inte är ngn fara. När jag får igång bilen låter jag motorn gå en stund för att sen tappa ur all olja och byta till fräsch inkl filter.

Dum fråga kanske men har alla tändkablar hamnat där de satt innan bytet av fördelarlock och stift (i bägge ändar)?

//Mats

Tack för tipset. Men problemet att den inte startade fanns redan innan jag bytte fördelarlock mm. Anledningen att jag bytte lock var att jag upptäckte en liten spricka som egentligen inte påverkat tändningen. Men jag ska kontrollera en gång till för säkerhets skull.

Hej.

Gnista och Bensin, kolla upp tändkablars plasering i

fördelarlock, det kan ju vara så att någon någongång

lyft ur hela fördelaren och att den hamnat någon eller

några kugg fel vid åtemontering. :roll:

Normalt sitter fördelaren som på min motor med vaccum

mot kylaren. ;)

Hej Lars, tack för bilden. Det underlättar när jag för säkerhets skull ska kontrollera att tändkablarna sitter rätt. Men det är konstigt. Jag parkerar bilen för vintern och den går då perfekt. Plockar ned generatorn för den har inte laddat 100% hittar felet och monterar tillbaka allt. Har alltså inte rört något som har med tändningen att göra. Efter montering, klart att starta men icke hon vill inte. Trots idoga försök. Konstaterar att gnista finns, bensin kommer fram. Upptäcker en liten spricka i fördelarlocket som inte påverkar tändningen. Passar på att byta lock tändstift, konding mm. Prövar igen men samma problem som innan jag bytte. Hon tänder inte. Jag ska pröva med att byta tändspole och tändkablar och ge henne en dos startgas för att se om det hjälper.

Jag ska pröva med att byta tändspole och tändkablar och ge henne en dos startgas för att se om det hjälper.

Har du gnista så känns det som fel väg att byta spole och kablar, däremot skulle jag prova startgas eller en liten snaps bensin rakt ner i förgasaren.

Om du skruvar loss bensinslangen från förgasaren och håller ner den i en burk samtidigt som du kör på startmotorn så ser du om bensinpumpen är riktig, den kan torka sönder i membranen över en vinter.

  • 4 months later...

Hur går din startproblem har du löst detta. :?::?::?:

Jag har hamnat samma sits som du .Har renoverat förgasaren ny rep kit,nya stift ,kondensator,rotor knista kommer.Men vill inte.Soppa kommer .Har resistans mät kablarna :ok .Men vill inte starta .start motor går .

jag börjar få ide torka. Inte kollat fördelar läge .Det är vist nästa jobb. Det är bara AC pump sitter på vägen.Vill dra längst detta jobb. :roll::roll:

Har 351C 2-port ,auto ,Ac. 73 mach1

Hur går din startproblem har du löst detta. :?::?::?:

Jag har hamnat samma sits som du .Har renoverat förgasaren ny rep kit,nya stift ,kondensator,rotor knista kommer.Men vill inte.Soppa kommer .Har resistans mät kablarna :ok .Men vill inte starta .start motor går .

jag börjar få ide torka. Inte kollat fördelar läge .Det är vist nästa jobb. Det är bara AC pump sitter på vägen.Vill dra längst detta jobb. :roll::roll:

Har 351C 2-port ,auto ,Ac. 73 mach1

Testat startgas? Om den startar med det så vet du att det är soppan som inte kommer fram. Om den inte startar med det så får man gå vidare med felsökningen.

Gick motorn innan du hade isär allting?

Motoren gick ,men inte så bra .trodde att tändstiftena var dåliga.

svårt startat ,ingen tom gång .Fick hålla ca 1000 varv,annas stannade.

när han gick ,kändes som att minst en cylinder var inte med. Efter detta gasar

renovering kit :cry: ,stift, konding, rotor. kollat luft läkas hitta inget som är fel .

Gasaren kollade extra gång ingen fel. :cry::cry::cry:

Kollade alla kabel kontakterna och rengj dessa runt och i för delaren .

motor startade är som nytt. :--:--:--

Undrar bara när jag fig knister från tändstifterna. Det måste varit fel tider

gick inte samma takt med motoren.( när jag testade knistan) :?::?:

Livet leker igen :D:D:D:D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...