Henke CMC 2232 March 10, 2009 Report March 10, 2009 Halloj i snöyran!Våren är dock snart på intågande och i garaget är det full fart föratt hinna klart innan deadlinen.Försöker reda ut vart några kontakter går och används till, samt hurjag enklast åtgärdar en felställning på gaspedals-staget till förgasaren.Staget tar nämligen i motorn när den är i "vila".När jag monterade en Edelbrock 600 Performance så tar staget i motorn.Tänkte först justera ut armen från förgasaren med det skulle endast ledatill att tryck-sträckan på pedalen blir väldigt kort vilket medför lite problemmed att hålla hastigheten.Här syns två kontakter som jag funderade på om någon vet vart de gåroch vad som skall anslutas till dem.Problemet är att jag är i garaget bara någon timma i sträck och bor en bitdär ifrån så tid för felsökning är ganska begränsad och jag vet hur duktigani är här inne. Så jag tänkte hålla era hjärnor igång i rusket med mina frågor Citera
Ingo March 11, 2009 Report March 11, 2009 när det gäller gasstaget så brukar man böja om så gott det går,funkar inte det kan man sätta dit en vire istället,antingen hela vägen eller bara sista biten.eljest går det ju att experimentera med mellanlägg under förgasare(många motorer mår bra av det) ,eller till luftrenaren.men förutsättningen är ju att huven går fri..Elkablarna är lite knivigare då jag inte vet årsmodellen,är det en 68,a?Den med rödakontakten på torpedväggen borde vara röd/blå kallad 32Averkar komma från säkringshållaren,verkar inte gå någonstans.den grå kontkten är värre när man inte vet färgen på kablarna.Blått verkar finnas på båda,samt en massa dynga men blå kabel borde heta 44 och det enda jag hittar som är helblått är kring blinkers,så det är mer än blått men vad?den från rattstång är likadan man kan inte se färgerna.Och är det två eller tre kablar?,finns ju tre stift i kontaktenär någon kabel vit och röd kan det vara till varningsblinkers?(en vit och röd en röd och vit ) Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 11, 2009 Report March 11, 2009 Hej.Röda stora kontackten är för att ansluta extra utrustning som behöver + utanför tändning på ena och klockapå andra, avsedd för bla samma typ som rally pak65-66. Dom andra två som hänger vid säkringsdosan ärför konsoll innerbelysning i konsoll från dörrkont,den andra är belysningen till skalan automat alltsåinstrumentbelysning. Varning många ansluter stereon i den röda storakontakten och ofta på sidan för instrumentbelysning,med tur funkar stereon om reostaten är fullt upp-skruvad, varningen är att det påfrestar dragbrytarenför ytterbelysning som kan sluta fungera helt. Citera
Henke CMC 2232 March 22, 2009 Author Report March 22, 2009 Nu är allt snart klart med bilen Dimmljusen monteras skall monteras idag så att bilen åter igen fårsitt orginalutseende.Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig påoch det handlar om bromsljuset.Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilketinte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fåtten rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jagluggit upp och ner.Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigaretändning av ljuset.Någon som har en idé? Citera
Gtttggg March 22, 2009 Report March 22, 2009 Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig påoch det handlar om bromsljuset.Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilketinte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fåtten rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jagluggit upp och ner.Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigaretändning av ljuset.Någon som har en idé?Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten? Citera
Henke CMC 2232 March 22, 2009 Author Report March 22, 2009 Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig påoch det handlar om bromsljuset.Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilketinte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fåtten rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jagluggit upp och ner.Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigaretändning av ljuset.Någon som har en idé?Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten?Nope, tänkte mer i den banan att den gick att justera, mendet kanske inte är möjligt? Citera
bjope45 March 22, 2009 Report March 22, 2009 Hej,Jag håller också på med min innerbelysning. Lasse, jag har också de två losa kontakterna vid säkringsdosan.Den ena skall alltså gå till belysningen vid växelspaken?? och den andra till dorrbelysningen??Vet du vilken som skall gå till vad? Har kollat i min "shop-manual" men man är ju inte elektriker.. /Bjorn"Nu har vi snart vår i luften, flickor!!...........Vart har ni er?" Citera
Ingo March 22, 2009 Report March 22, 2009 Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig påoch det handlar om bromsljuset.Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilketinte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fåtten rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jagluggit upp och ner.Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigaretändning av ljuset.Någon som har en idé?Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten?Nope, tänkte mer i den banan att den gick att justera, mendet kanske inte är möjligt?[/quote:alsy8ecc]problemet kanske ska angripas andra vägenvad som gäller är att bromsljs ska börja lysa före bromsarna börjar ta,så det kanske är bromsarna som ska justeras ner? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 22, 2009 Report March 22, 2009 Hej.Blå/Svartrand instrumentbelysning och en andraskall vara innerbelysningen. Gällande bromsljuskontakten, byt, eller sätt dit en dragströmbrytasre upphängd i instrumentbrädansunderkant och fastsatt med en krok runt pedalarmen,på detta sätt får du et bromljus som svarar direkt. Dragströmbrytaren finns för en skitpeng på Biltemaoch är också jäkligt bra att använda till ett extra bromsljus i bakrutan. Citera
JH March 23, 2009 Report March 23, 2009 Bromsljuskontakten kan ej justeras. Den kan bara sitta på ett sätt, så förmodligen är det byte som gäller.Billig att köpa, men trångt att byta. Citera
Henke CMC 2232 March 23, 2009 Author Report March 23, 2009 Tack alla för svaren angående bromsljuskontakten.Blir nog till att köpa en ny. Misstänker att den som sitterdär följde med pedalstället när de monterade C4 lådan i staterna.Den är antagligen inte till för en bil med bromsservo så detblir att rota lite djupare och byta ut den.Nästa fråga Köpte ett dimljus kit som jag krånglat lite med och är inteså hundra på kabeldragningen.Någon som har ett kopplingsschema för "Dummies"?Eller några goda instruktioner att dela med sig av ellerpraktiska erfarenheter.Vill inte riskera att bränna upp bilen (med min tur gör jag det).Detta är kittet som jag försöker få ihop Citera
Ronnie S March 24, 2009 Report March 24, 2009 Den är antagligen inte till för en bil med bromsservo så detblir att rota lite djupare och byta ut den.Där här du troligen svaret! Det verkar vara olika bromsljuskontakt beroende på om bilen är med eller utan servobroms. Det måste väl vara olika hårdhet på fjädern i kontakten, eller??1965-70 utan servo: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang1967-68 med skivor och servo: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.