Jump to content

Tändstift


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Ja vad skall man köra på i en högkomprimerad 351w? Jag har ju en "viss" förkärlek till NGK men andra tips mottages också.

Spanade på summit och hittade dessa, kan vara någe?

http://www.x.se/7dr (<- ja det är en fullt fungerande länk till Summit)

Hade iofs inte tänkt flyga dem över havet utan köpa på typ mekonomen.

Vad kör ni med för stift?

Link to comment
Share on other sites

Har du hög komp är nog NGK värmetal 5 lite lågt?

Har också gillat NGK och de funkar bra utan krussiduller.

Nu kör jag dock Champion vilka jag tycker är klart bättre.

Varna vill jag göra för skräpet Accel gör

Otroligt dålig kvalitet och ojämn förbränning på min bil.

Min kompis Cheva körde med dessa stift och hade samma problem där

ett av stiften hade aldrig någonsin tänt.

Bosh också ett hatobjekt om de inte förbättrats på sistone?

Blev de sura fick man inte igång bilen.

Link to comment
Share on other sites

Har du hög komp är nog NGK värmetal 5 lite lågt?

Har också gillat NGK och de funkar bra utan krussiduller.

Nu kör jag dock Champion vilka jag tycker är klart bättre.

Varna vill jag göra för skräpet Accel gör

Otroligt dålig kvalitet och ojämn förbränning på min bil.

Min kompis Cheva körde med dessa stift och hade samma problem där

ett av stiften hade aldrig någonsin tänt.

Bosh också ett hatobjekt om de inte förbättrats på sistone?

Blev de sura fick man inte igång bilen.

Jag har kört med Bosh en gång (iofs inte i en Ford) och ALDRIG mer.

Värmetal 5 kan vara lite klent helt sant, ligger på 10>11 -1 i komp. Minst...

Vilka Champion kör du på och vart handlar man dem?

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som kör Motorcraft nu för tiden? :roll:

Ngk är jag rädd för sedan sjuttiotalet då man ofta drog av dom pågrund av ojämn kvalitet.

nu påstås det ju vara bland de bästa men...

Jag har för mig att vi har bosh på våran windsor med orginaltyp elektronisk tändning från början av 80talet,fast den är ju inte högkompad direkt.

vet jag har en uppsättning likadana stift i garaget ska kolla märkningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har ju en annan erfarenhet än kanon. :)

Otur 3ggr under olika tillfällen och motorer kan ingen övertala mig om att det råkar vara måndagsexemplar.

Då bygger man ju mentalt upp ett motstånd att köpa en sån produkt igen

Produkt som tillverkas i miljontalsexemplar och håller dålig standard så vid så många tillfällen är bara

dåligt val av material, kvalitet eller produktions sätt.

Finns ju fler liknande budgetstift på marknaden som Mekonomens BERU som

också ska ligga i papperskorgen tillsammans med Accell

NGK klassar faktiskt det mesta om man ser till priset.

Pratade med med en polare Mange Gasfot som körde till sig ett värdsrekord i Street Nationals med helt vanliga NGK stift.

Champion har ju samma gedigna rykte.

Stift som sitter i produktions bilar är ju garanterat bra där det skulle vara

livsfarligt att tumma på kvaliten

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jadå det har han Fredde alltså, min sjukgymnasts granne,

Fredde har även min syrras gamla pickup något förbättrad. 8)

Freddes barn är ta-m-fan motorgalna enligt mn gymgubbe. :?

Men Pelle.

Det måste ju vara okej att åka med det man vill, jag ville

bara ge förslag, jag tror säkert att det är många som jag

o du som tror på det man gör och kan, då vill man ju gärna

dela med sig. ;)

http://www.sparkplugs.com/

Link to comment
Share on other sites

Fredde? Magnus Ericsson menade jag.

Visst kör man självklar med vad man vill.

Lika självklart som man får dela med sig av negativa eller positiva erfarenheter.

Säkert ofta som Thomas antyder att det egentligen bara är tycke och smak. :)

Upp till var och en att pröva.

Det behöver ju inte vara fel på stiftet utan miljön det sitter i.

Ett budgetstift tar ju självklart en massa stryk i tuff miljö och

det är ju inte stiftets fel.

Ett platina stift för 1000kr kan bli pannkaka om det inte är rätt värmetal.

I trimmade bilar är det mycket pröva sig fram som gäller.

MotorCraft som Ingo nämnde har jag också använt mycket det var aldrigt nått problem.

Minns dock att jag hade ungefär samma problem som Bosch stiften när dom blev sura att dom då lätt blev förstörda.

Men då var ju motorn felinställd så inte heller det stiftets fel

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per.

Bosch är OEM tillverkare av tändstift till flere "highperformance" motorer, och i vissa fall det ENDA märke motorillverkaren rekommenderar. Helt kass kan dom inte vara.

Vanligtvis hittar man orsaken till felet då man tittar i närmaste spegel....

Link to comment
Share on other sites

Kom just på en grej när jag ägde en Golf en gång i tiden.

Satte i stift vilka jag nu inte minns vilka dom var men bilen gick så illa att det skakade i hela bilen.

Köpte då Bosch Super 4 och då därefter var det som om bilen gick på anabola!

Var jävligt nöjd då men aldrig provat Bosch Super 4 i någon klassiker

Link to comment
Share on other sites

Ojdå.

Jag monterade de Bosch Super 4 som var rekomenderade till min bil och den gick totalt SKIT över 0,8 i laddtryck. Monterade i mina gamla NGK BCP7ES igen och den gick kanon. Efter det får Bosch INTE en chans till hos mig. Första intrycket är viktigast och där torskade de rejält, bilen eller mekanikern (mig) var det inget fel på den gången.

Skall se om jag kan finna NGK hos någon svensk återförsäljare.

Edit; UR4GP verkar vara rekommenderat men det finns även med högre värmetal. UR6GP kanske vore något? Har bra kontakt med den svenska återförsäljaren KG Knutsson via jobbet så skall ragga lite på dem så får vi se. :)

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag att det kan variera kraftigt ibland. Tror jag testat nästan alla olika stift till mussen. Obs. Mussen. Och det verkar som att det skiljer på vad man gjort med bilen. När min motor var org. Verkade som Motorcraft var bäst. Efter olika trimningar så har det slutat på Accel stift. Och jag är nöjd. Hade NGK innan. Men dom slog igen och villi inte komma igång ordentligt efter en sådan händelse. Bosch har alldrig funkat för mig. Men i våran tävlings bil. Var det enda som funkade. Så det verkar vara olika jämt och ständigt. Tror att det är bäst att testa själv och läsa stiften.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Fredde? Magnus Ericsson menade jag.

Visst kör man självklar med vad man vill.

Lika självklart som man får dela med sig av negativa eller positiva erfarenheter.

Säkert ofta som Thomas antyder att det egentligen bara är tycke och smak. :)

Upp till var och en att pröva.

Det behöver ju inte vara fel på stiftet utan miljön det sitter i.

Ett budgetstift tar ju självklart en massa stryk i tuff miljö och

det är ju inte stiftets fel.

Ett platina stift för 1000kr kan bli pannkaka om det inte är rätt värmetal.

I trimmade bilar är det mycket pröva sig fram som gäller.

MotorCraft som Ingo nämnde har jag också använt mycket det var aldrigt nått problem.

Minns dock att jag hade ungefär samma problem som Bosch stiften när dom blev sura att dom då lätt blev förstörda.

Men då var ju motorn felinställd så inte heller det stiftets fel

Jo motorcraft surade lätt ihjäl minns jag..

men det var så tuff förpackning..

Link to comment
Share on other sites

Manad av det skäll Bosch tändstift har fått, kom jag ihåg, att det ligger en gammal 6:a i lagret.

Bara att kuta dit och skruva ut stiften...

Motorn satt i en "fixad" E28 / 3.5.

Vi använde den som arbetshäst ett antal år, åkte på lunch, hämtade och levererade varor. Det gick också att göra livet surt för diverse GTE - GTI, GSI- riskokare med monstret.

Mycket köra- obefintligt underhåll.

Jag antar att tändstiften åkt med rejält över över 2500 mil, har ingen aning,

Styrning: Motronic 1.3

Stiftgap: uppmätt nu 0,75mm

Cr: högre än standard, antagligen runt 10.2-10.3:1

Motoreffekt: lite osäkert, men en tidig kombination låg runt 95-100 hästar/ liter. Det borde sitta en Schrick kamaxel och parametrarna är modifierade i ECU'n. Toppen har en gatportning, ingen turbo.

Så här ser stiften ut, direkt ur cylindrarna:

Inte illa, jag ser ingen orsak till att undvika Bosch, har åkt med märket sedan tidigt 80-tal i diverse bilar, hög som låg.

Link to comment
Share on other sites

De Bosch stift jag kört 2 mil med var också jättefina när jag tog ur dem (de var ju nya när jag satte i dem 30 min tidigare) men bilen misstände, bluddrade och hackade med dem ändå... 8)

men vad hände de milen då?

Om du lyckats sura ner dom rejält så kan dom mycket väl lagt av,även om jag aldrig haft den typen av problem med bosch(däremot motorcraft)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som "hände" förutom att bilen gick illa. Laddade turbon över 0,8 bar var det kört. Körde på 1,2 bar då och med NGK stiften funkade det kanon.

Alltså, bilen dog inte, var inte helt okörbar etc utan den misstände och gick dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Edit; UR4GP verkar vara rekommenderat men det finns även med högre värmetal. UR6GP kanske vore något? Har bra kontakt med den svenska återförsäljaren KG Knutsson via jobbet så skall ragga lite på dem så får vi se

Desto lägre siffra desto högre värme tal här är det tvärtom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...