June 9, 201212 yr comment_116310 Tänkte peta dit en huvudbrytare. Mitt batteri är sitter i bagaget. Frågan hur mkt amp brytaren måste palla? Det går ju igenom en del ström när man drar på starten.Mvh peter
June 9, 201212 yr comment_116316 En startmotor brukar ligga på ca 1.5 till 2 hästkrafter. Omräknat till ström vid 12 volt är det ca 100-120 A. Jag tog vad jag hade hemma som batterikabel fram till solenoiden men fick gå upp i area då jag fick ett spänningsfall vid start på 2 volt över kabeln, nu har jag 35mm².
June 9, 201212 yr comment_116317 Sån här har jag: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Batterifranskiljare-pa-pol-80511/Sen har jag även en dold brytare med nyckel inne i bilen, som bryter strömmen till tändningslåset. (Försäkringskrav)
June 9, 201212 yr comment_116333 Jag har en brytare från Swedol som jag monterat dolt under instrumentbrädan, EL-2750, med 35mm² kabel, bryter minuspolen.
June 9, 201212 yr comment_116344 Just, lär er en enkel sak, bryt minuspolen i första hand.Som F.D beiktningsman för MHRF så har jag sett en hel del,det bästa som har hänt är minuspolbrytare.
June 9, 201212 yr Author comment_116349 Just, lär er en enkel sak, bryt minuspolen i första hand.Som F.D beiktningsman för MHRF så har jag sett en hel del,det bästa som har hänt är minuspolbrytare.jag hade tänkt att sätta brytare på plus. Kan du utveckla varför man inte borde det?
June 9, 201212 yr comment_116350 Ursäkta att jag lägger mig i, men en förklaring borde vara på sin plats.Har man batteriet i skuffen och frånskiljaren i motorrummet, blir det ju långa kablar. Att då bryta jordkabeln eliminerar kortslutning i denna vid skavning och kontakt med chassit och är att föredra.Har man frånskiljaren i nära anslutning till batteriet spelar det ingen roll om man bryter plus- eller minus-pol.
June 9, 201212 yr comment_116351 Jag har batteri i skuffen samt bryter minus polen i skuffen.Nackdelen med det är att man får "fippla" om radions inställningar varje gång man kopplar på.Om man har en modern radio såklart.Bryta pluspolen så kan man fortfarande ha en 12V tåt som håller minnet kvar på radion.Litet tips bara
June 10, 201212 yr comment_116414 Ursäkta att jag lägger mig i, men en förklaring borde vara på sin plats.Har man batteriet i skuffen och frånskiljaren i motorrummet, blir det ju långa kablar. Att då bryta jordkabeln eliminerar kortslutning i denna vid skavning och kontakt med chassit och är att föredra.Har man frånskiljaren i nära anslutning till batteriet spelar det ingen roll om man bryter plus- eller minus-pol.Du är absolut ursäktad, du har ju rätt. :-)Sätter man en sån där liten sak direkt på batteripolen och tar loss, kan det vara mer logiskt att sätta den på plus, men för funktionens skull gör det detsamma.Per, det man kan göra annars är att sätta en liten säkring, kanske 1A, tvärsöver huvudbrytarens kontakter, då fortsätter radion har ström, oavsett om man bryter plus eller minus. Nackdelen är att ALL el är inte bruten, försäkringsbolaget kan ha synpunkter. Och skulle du försöka starta bilen utan att slå på huvudströmmen går säkringen.
June 10, 201212 yr comment_116424 Hej.Vill bara göra ett inlägg, nötskada eller liknade som ger direkt jord på en pluskabel blir eller kan bli av katastrofal följd.Det är därför det är mer gynsamt vid samma typ av skada på jordledning.Det är svårt att få ett bra huvudbrytarskydd på en montering av batteri i bagage, den långa kabeln är pluskabel.Det finns alltid plus fram till huvudbrytaren, det är först efter den vid avslaget läge som plusspänning är borta, kabeln föreär fortfarande ledare.Tyvärr kan också bli svårt att få skadereglering vid eventuell skada som uppstått av el kortslutning.Det finns heller ingen anledning till att flytta batteri till bagagepå entusiastbilar som brukas på vanligt vis.Fördelen med att flytta batteri har i första hand tagits fram förbilar som används för bla tävlingsbruk eller bankörning.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.